سیاست مبهم و ۷۰ ساله هسته‌ای رژیم اسرائیل
31 خرداد 1400 - 8:42
شناسه : 19663
5
براساس گزارش‌های غربی، اسرائیل حدود ۲۰۰ بمب اتمی دارد، علاوه بر اینکه از کمیت‌های زیادی اورانیوم و پلوتونیوم غنی سازی شده برخوردار است که به آن اجازه تولید ۱۰۰ بمب اتمی دیگر می‌دهد، با این حال، اسرائیل با عملیات بازرسی از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی مخالفت می‌کند.
منبع : انتخاب
پ
پ

الخلیج آنلاین در مطلبی به قلم محمد أبو رزق نوشت: براساس گزارش‌های غربی، اسرائیل حدود ۲۰۰ بمب اتمی دارد، علاوه بر اینکه از کمیت‌های زیادی اورانیوم و پلوتونیوم غنی سازی شده برخوردار است که به آن اجازه تولید ۱۰۰ بمب اتمی دیگر می‌دهد، با این حال، اسرائیل با عملیات بازرسی از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی مخالفت می‌کند.

رژیم اشغالگر حدود ۷ نیروگاه اتمی دارد که مهمترین آن، دیموناست و هیچ دستگاهی اجازه نزدیکی به این تاسیسات را ندارد، ضمن اینکه اسرائیل با امضای هر گونه توافقی مبنی بر ممنوعیت انتشار سلاح هسته‌ای که دولت‌های عربی آن را امضا کرده اند، مخالف است.

در شرایطی که پرونده هسته‌ای اسرائیل اسرار زیادی دارد، دولت قطر به سرعت خواستار همکاری اسرائیل با آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص ظرفیت‌های هسته‌ای اش شده و از صهیونیست‌ها خواسته است تا تاسیسات اتمی خود را در معرض بازرسی و نظارت بین المللی قرار دهند.

این درخواست قطر، از زبان سلطان بن سالمین المنصوری، سفیر دولت قطر در اتریش و نماینده دائم آن در سازمان ملل و سازمان‌های بین المللی در وین، مطرح شد. مانند اغلب دولت‌های جهان، المنصوری تاکید کرد که قطر با قدرت از حاکمیت قانون در روابط بین المللی پشتیبانی می‌کند و ان را ضامن اساسی ایجاد یک محیط بین المللی سالم و آرام می‌داند که در این محیط، فرصت‌های رشد مداوم برای تمام ملت‌ها فراهم می‌شود.

المنصوری معتقد است که خلع سلاح اتمی، طبق توافق‌های بین المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل، یکی از ابزار‌های قدرت گرفتن حاکمیت قانون در روابط بین المللی است.

تمام دولت‌های عربی و از جمله قطر، به معاهده عدم انتشار سلاح اتمی پیوسته و با تمام قطعنامه‌های بین المللی در حمایت از خالی شدن خاورمیانه از سلاح اتمی موافقت کرده اند، اما اسرائیل همراهی با این توافق‌ها را نمی‌پذیرد.

به گفته المنصوری، اسرائیل باید واقعیت ظرفیت‌های هسته‌ای خود را نشان داده و از اهمیت همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص این ظرفیتها، آگاه باشد. سفیر قطر همچنین جامعه بین المللی و موسسات دینفع را به حمایت از هدف خالی کردن منطقه خاورمیانه از سلاح اتمی و اتخاذ اقدامات عملی برای تحقق این هدف، تشویق کرد.

در کنار قطر، دولت کویت بر ضرورت خالی شدن خاورمیانه از سلاح اتمی و سلاح‌های کشتار جمعی تاکید کرده و آن را گزینه‌ای بی بدیل برای تحقق استقرار و آرامش در منطقه می‌داند.

این مساله از زبان دبیر دوم نمایندگی دائمی کویت در اتحادیه کشور‌های عربی، یعنی عبدالعزیز الخبیزی و در حاشیه نشست «خلع سلاح و عدم انتشار سلاح اتمی در خاورمیانه» به میزبانی اتحادیه عربی با همکاری اندیشکده مطالعات امنیتی بیان شد.

خبرگزاری کویت از زبان الخبیزی نقل کرد که دولت‌های ذینفع هر یک باید مسئولیت خود را در قبال خالی شدن منطقه از سلاح اتمی ایفا کنند.

سیاست مبهم

عصمت منصور، کارشناس مسائل اسرائیل تاکید می‌کند که خواسته قطر از اسرائیل در مورد روشن شدن فعالیت‌های هسته‌ای آن و ضرورت همکاری با آژانس، اولین دعوت با این مضمون نیست.

وی در گفتگو با الخلیج آنلاین گفت: «رژیم اشغالگر اسرائیل از آغاز طرح هسته‌ای خود در دهه پنجاه، سیاست مبهمی را اتخاذ کرده و حتی به ایالات متحده اطلاعاتی در مورد پرونده هسته‌ای خود نمی‌دهد. تمام تلاش‌های قبلی مبنی بر درخواست از اسرائیل برای افشای پرونده هسته‌ای اش و دادن اجازه بازرسی به آژانس، با مخالفت اسرائیل مواجه شده است».

منصور تاکید می‌کند هر زمان که این پرونده باز شده، صهیونیست‌ها به سرعت آن را بسته اند. اما این بار، درخواست قطر برای به چالش کشیدن اسرائیل است، بویژه آنکه صدا‌هایی در داخل اسرائیل نیز خواستار باز شدن پرونده هسته‌ای آن بوده و همکاری با آژانس را برای حمایت از تاسیسات دیمونا ضروری می‌دانند.

درخواست‌های بین المللی

در تایید صحبت‌های منصور، رژیم اشغالگر از سال ۱۹۵۷ به آژانس بین المللی انرژی اتمی پیوست، اما عضو توافق منع گسترش سلاح اتمی نشده و پروتکل‌های الحاقی آژانس در سال ۱۹۷۲ در خصوص ممنوعیت استفاده و تولید سلاح‌های بیولوژیکی را امضا نکرد. همانطور که قانون بین المللی ممنوعیت انتشار موشک‌های بالستیک در سال ۲۰۰۲ را امضا نکرد.

این در حالی است که در سال ۲۰۱۰، دولت‌های عضو جنبش عدم تعهد خواستار پیوستن اسرائیل به معاهده ممنوعیت انتشار سلاح اتمی شدند، اما رژیم اشغالگر با این درخواست مخالفت کرد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.