قرارگرفتن ایران میان ۱۰ کشور سازنده تلسکوپ در جهان
07 تیر 1400 - 10:29
شناسه : 19887
5
بهره‌برداری از پنج طرح ملی دانش‌بنیان در استان‌های تهران، اصفهان و کرمانشاه امروز همزمان و به دستور رییس جمهوری تا ساعاتی دیگر آغاز می شود. ساخت تلسکوپ، طراحی اتوبوس برقی، راه‌اندازی رصدخانه ملی کاشان و سه خانه خلاق از جمله این طرح‌ها هستند.
پ
پ

به گزارش ایرنا، بهره‌برداری از این پنج طرح‌ ملی، ۳۸۵ میلیارد تومان هزینه و اشتغال زایی برای هزار و ۲۳۵ نفر در سه استان به همراه دارد.

در هفتاد و ششمین برنامه پویش جهش تولید، پنج طرح‌ ملی دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، مسوولان استانی طرح های ملی تا ساعاتی دیگر به صورت ویدئو کنفرانس و به دستور رییس جمهوری به بهره برداری می رسند.

رصدخانه ملی پژوهشگاه دانش های بنیادی کاشان، طرح توسعه قوای محرکه الکتریکی اتوبوس برقی شهری دانشگاه تهران، نمایشگاه دایمی محصولات دانش بنیان صادراتی ایران ساخت در نمایشگاه بین المللی تهران از جمله طرح‌های دانش بنیان و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هستند که امروز بهره برداری می شوند.

همچنین خانه های خلاق در کاشان، اصفهان و تهران و کارخانه نوآوری پارک علم و فناوری کرمانشاه از دیگر طرح های ملی هستند که امروز در جهت توسعه زیست بوم نوآوری کشور افتتاح خواهند شد.

برای این طرح‌ها ۳۸۵ میلیارد تومان اعتبار از سوی بخش خصوصی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سایر نهادهای دولتی وابسته سرمایه گذاری شده است.

 

پیوستن ایران به ۱۰ کشور سازنده تلسکوپ در جهان 

رصدخانه ملی ایران به همت دانشمندان و مهندسان ایرانی طراس و به اجرا درآمده است. تمام اجزا و تجهیزات تلسکوپ و گنبد این رصدخانه ساخت ایران است و با اجرای این طرح ایران جزو ۱۰ کشور سازنده تلسکوپ در جهان قرار می گیرد.

مکان یابی برای ساخت رصدخانه ملی ایران پنج سال زمان برده و از میان ۴۰ قله مطالعه شده، قله گرگش در جنوب کاشان انتخاب شده است، قطر آینه اصلی تلسکوپ ۳.۴ متر است و سازه ۹۰ تنی آن با دقت بسیار بالا اجرام آسمانی را رهگیری می کند. گنبد تلسکوپ ۲۴ متر ارتفاع و ۱۶ متر قطر دارد و بخش چرخان آن ۲۵۰ تن است و این تلسکوپ مجهز به اپتیک فعال است.

تمام این مجموعه پیچیده در محفظه‌ای به ارتفاع نصف برج آزادی بر فراز قله سه هزار و ۶۰۰ متری گرگش قرار می‌گیرند، مجموعه تلسکوپ در داخل گنبد این رصدخنه در طول روز در دمایی سردتر از محیط قرار می گیرند.

ساخت تلسکوپ رصدخانه ملی ایران در پژوهشگاه دانش های بنیادی و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان برنامه و بودجه انجام شده است و با راه اندازی آن یک روند علمی نجوم در کشور شکل خواهد گرفت.

رونمایی از اتوبوس برقی با قوای محرکه الکتریکی بومی 

طرح توسعه قوای محرکه الکتریکی اتوبوس برقی شهری دانشگاه تهران دیگر طرحی است که امروز به دستور رییس جمهوری به بهره برداری رسید، این اتوبوس در قالب پروژه ای با همکاری دانشگاه تهران و حمایت معاونت علمی در یک شرکت تولیدکننده اتوبوس اجرایی شده است.

یک اتوبوس برقی بیش از ۶۰ درصد هزینه ساخت متعلق به قوای محرکه الکتریکی بوده که مابقی آن مربوط به پلتفرم است، این اتوبوس برقی بومی، متناسب با شرایط اقلیمی و جغرافیایی ایران طراحی شده است.

به گفته وی، بعد از تولید این اتوبوس های برقی و تامین نیاز، امکان صادرات آن نیز وجود دارد نکته حائز اهمیت در این پروژه آن است که ۷۰ درصد قوای محرکه الکتریکی داخلی‌سازی و بومی‌سازی شده و طراحی داخل است؛ موتورهای تراکشن الکتریکی، ژنراتور، گیربکس تک سرعته درایوهای کششی، باتری پک‌های هوشمند، سیستم توان کمکی و اینورترها، سیستم توزیع انرژی الکتریکی، سیستم‌های متعدد خنک‌کاری، همه ساخت داخل و بومی‌سازی شده‌ است.

این پروژه مربوط به توسعه فناوری های حوزه قوای محرکه و قطعات و ماژول های برقی اتوبوس است که برای اولین بار در کشور صورت می پذیرد. همچنین سیاست گذاری از ابتدای پروژه به گونه ای صورت گرفت که توسعه خانواده محصول و پلتفرم اتوبوس تمام برقی و هیبریدی انجام گیرد.

از ویژگی های ممتاز این پروژه می توان به استفاده از ظرفیت های ملی و شرکت های دانش بنیان و خلاق در اجرای پروژه اشاره داشت.

در حال حاضر پنج شرکت دانش بنیان بسیار توانمند در این پروژه مشارکت مستقیم و ۱۲ شرکت دیگر مشارکت غیرمستقیم دارند و بنا به برنامه ریزی صورت گرفته شبکه ای از ۲۷ شرکت دانش بنیان و خلاق و فناور صنعتی در توسعه پروژه و تولید انبوه آن نقش خواهند داشت.

به گفته مسوولان این پروژه فاز اول تولید این اتوبوس های برقی کمتر از یک سال دیگر به نتیجه خواهد رسید، این اتوبوس الکتریکی طی کمتر از یک سال و نیم دیگر به مرحله سر تولید (SOP) می رسد.

 

آغاز به کار نمایشگاه دایمی صادراتی محصولات دانش بنیان 

خانه نوآوری و فناوری صادراتی ایران (Iran House of Innovation and Technology) محلی برای نه تنها نمایش، بلکه عرضه و فروش محصولات دانش‌بنیان به سایر کشورها است.

امروز محصولات فناورانه داخلی به مرحله‌ای از رشد و بلوغ رسیده که می‌تواند در بازارهای بین‌المللی با شرکت‌ های تراز اول دنیا به رقابت بپردازد.

بعد از برپایی خانه های نوآوری و فناوری صادراتی ایران در سه کشور کنیا، آذربایجان و سوریه، این بار خانه نوآوری و فناوری صادراتی ایران به صورت دائمی در کشور در محل دایمی نمایشگاه بین المللی تهران راه‌اندازی شده تا رونق ‌بخش صادرات خارجی در حوزه دانش‌ بنیان باشد.

در این مرکز دستاوردهای شرکت های دانش بنیان که ظرفیت صادراتی دارند، به نمایش گذاشته می شوند، کارکرد این نمایشگاه دائمی به تصویر کشیده شدن محصولات دانش بنیان متناسب با برنامه های مختلف است.

در این مرکز دستاوردهای دانش بنیان در حوزه های مختلف همچون مواد پیشرفته، صنایع خلاق، زیست فناوری و سایر حوزه ها که قابلیت صادرات دارند، به نمایش گذاشته می شود، امروز نیز با بازید وزیر بهداشت دستاوردهای این نمایشگاه در حوزه پزشکی و سیمولاتورها به نمایش گذاشته شده است.

این خانه های نوآوری و فناوری صادراتی توسط معاونت علمی و مرکز تعاملات این معاونت راه اندازی شده است و در مواقع لازم وزارتخانه ها می توانند درخواست داشته باشند که دستاوردهای یک حوزه در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شود. همچنین بر اساس هماهنگی های صورت گرفته با خانه های نوآوری و صادرات ایران در کشورهای دیگر، هیات های تجاری می توانند از دستاوردهای شرکت های دانش بنیان صادراتی در این مکان بازدید کنند.

 

بهره‌برداری از نماد فناوری غرب کشور

برج فناوری کرمانشاه به عنوان نماد فناوری غرب کشور امروز طی ارتباط تصویری با حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری و با حضور رییس جهاد دانشگاهی و استاندار افتتاح  شد.

عملیات اجرایی ساخت این برج فناوری در راستای تامین فضای اداری، آزمایشگاهی و نمایشگاهی واحدهای فناور در سال ۱۳۸۹ در ۱۶ طبقه و ۲۰ هزار مترمربع زیربنا آغاز شد.

در این برج که توسط جهاددانشگاهی کرمانشاه و با حمایت مالی معاونت علمی و فناوری و ریاست جمهوری و استانداری کرمانشاه احداث شده است، علاوه بر تامین فضای لازم جهت استقرار شرکت های دانش بنیان و فناور، فضای لازم برای حضور شرکت های ارایه دهنده خدمات تخصصی، دفاتر انتقال فناوری دانشگاه‌ها، نهادهای مالی و سرمایه گذاری، شتاب دهنده ها و واحدهای تحقیق و توسعه صنایع بزرگ نیز فراهم شده است.

در حال حاضر بالغ بر ۲۵۰ واحد فناور تحت حمایت پارک علم و فناوری کرمانشاه هستند که با بهره برداری از برج فناوری ۲۰ هزار متر مربع (۳۲۳ درصد) به فضاهای قابل واگذاری به واحدهای فناور و دانش بنیان افزوده شده و فضای لازم برای استقرار ۱۱۰ شرکت فناور جدید فراهم می‌شود.

در کنار ۱۱۰ شرکت فناور و ایجاد فضاهای اشتراکی، مراکز نوآوری، شتابدهنده ها، ستاد پارک علم و فناوری، موسسات رشد یافته، واحدهای فناور در مرحله ی پیش رشد و رشد، دفاتر کارگزاری و انتقال فناوری، موسسات مالی و صندوق های سرمایه گذار خطرپذیر و موسسات خدمات رسان به واحدهای مستقر در این برج فناوری که در یکی از بهترین نقاط شهری به جهت دسترسی آسان به مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی، سازمان ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی ساخته شده مستقر می‌شوند و امید آن می‌رود که از این طریق گامی اساسی در توسعه اکوسیستم نوآوری و فناوری استان کرمانشاه برداشته شود.

 

راه‌اندازی ۳ خانه خلاق و نوآوری در ۳ استان 

با توجه به سیاست ها و اهداف معاونت علمی در راستای توسعه فناوری های نرم و صنایع خلاق و فرهنگی تاسیس و حمایت از شکل گیری خانه های خلاق ونواری در دستورکار معاونت علمی قرار گرفت که برای جذب ایده های نیروی انسانی فارغ التحصیل حوزه های علوم انسانی و فرهنگ و هنر که ۵۰ درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی را شامل می شود و در حل مسائل جامعه و کمک به آموزش و مهارت افزایی و اشتغالزایی ایشان باشد.

در پلتفرم خانه های “خلاق و نوآوری” از طریق واگذاری محل استقرار، زیرساخت، شبکه منتوریگ، در اختیار قرار دادن تجهیزات لازم و آزمایشگاه، تیم سازی و کمک به توسعه محصول، حمایت و تسهیلات مالی، تحریک تقاضا و بازارسازی و تکمیل زنجیره تولید و صادرات به توسعه و پایداری کسب و کارهای نوپا و شرکت های خلاق می پردازد در این زمینه خانه های “خلاق و نوآوری” محل تولید شرکت های خلاق نقش ایفا می کند.

امروز در تماس تصویری با رییس جمهور سه خانه خلاق و نوآوری به نام های خانه خلاق بهزاد “ب” در تهران، خانه خلاق قزوینی ها در اصفهان و خانه خلاق گذر در کاشان با سرمایه گذاری ۱۹ میلیارد تومانی بخش خصوصی و ۸۵۰ میلیون تومان سرمایه گذاری بخش دولتی در قالب وام به بهره برداری رسیدند.

صنایع خلاق و فرهنگی، آن دسته فعالیت‌های اقتصادی هستند که ریشه آنها در نوآوری، خلاقیت، مهارت، استعداد و میراث فرهنگی است. همچنین این صنایع پتانسیل مطلوبی برای اشتغال‌زایی و تولید ثروت دارند.

صنایع خلاق و فرهنگی در ۹ دسته “کسب‌ و کارهای دیجیتال و فضای مجازی”،  “صنایع دیداری و شنیداری”، ” صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی”، ” هنرهای تجسمی و هنرهای نمایشی”، “بازی، اسباب‌بازی و سرگرمی”، ” طراحی و معماری”، ” چاپ و نشر- یادگیری”، ” گیاهان دارویی و طب سنتی”، ” مد و لباس” تقسیم بندی شده است و امروز با راه اندازی این ۳ خانه خلاق و نوآوری در کشور در مجموع ۹ خانه خلاق و نوآوری راه اندازی  شده و فعال هستند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.