تشکیل دولت فراگیر در افغانستان تنها راه مقبولیت مردمی و بین المللی
23 شهریور 1400 - 13:22
شناسه : 22367
3
سرانجام پس از فراز و فرودهای فراوان در عرصه سیاسی و اجتماعی افغانستان، دولت موقت طالبان در اواسط شهریور ماه معرفی شد.
منبع : ایرنا
پ
پ

این گروه روز چهارشنبه ۱۷ شهریور پس از چند روز تاخیر ناشی از اختلافات داخلی و ادامه جنگ در پنجشیر، اعضای کابینه موقت  را اعلام کرد که البته با برخی انتقادها هم روبه رو شد، چون با اعلام اسامی این کابینه موقت، برخی از چهره‌های سیاسی افغانستان و کارشناسان بر این باورند که کابینه طالبان بیشتر مربوط به یک گروه قومی و انحصاری است.

از دیگر سو اعلام تشکیل کابینه طالبان و اعطای چندین پست عالی به شخصیت‌هایی که در نبرد ۲۰ ساله علیه ائتلاف تحت رهبری آمریکا فعالیت داشتند، واکنش‌های بسیاری را در این کشور برانگیخته است.

نگاهی به تحولات جاری در افغانستان نشان می دهد تنها راه نجات افغانستان از شرایط فعلی و فائق آمدن بر چالش های پیش رو در این کشور تشکیل دولت فراگیر با حضور همه اقوام و مردم این کشور برای دستیابی به مشروعیت بین المللی و مقابله با داعش و القاعده است.

در حال حاضر علاوه بر بحران سیاسی در افغانستان، این کشور با چالش های فراوانی در داخل و خارج از این کشور، بحران مالی و گرسنگی مردم نیز مواجه است.

فقر، جنگ، ناامنی و شیوع ویروس کرونا، اثرات منفی زیادی به اقتصاد ضعیف افغانستان وارد کرده و این مساله سبب شده است تا مردم این کشور با مشکلات جدی دست و پنجه نرم کنند.

 

طالبان و تلاش برای جلب نظر بین المللی

دعوت طالبان از ۶ کشور برای شرکت در مراسم تشکیل دولت افغانستان که در نهایت به حالت تعلیق درآمد از تلاش این گروه برای تحکیم روابط جدید با جامعه بین المللی حکایت دارد.

بنابر اعلام رسانه های خبری، طالبان با دعوت از تعدادی کشورها برای شرکت در مراسم تحلیف در صدد مشروعیت دادن به دولت موقت بود که این برنامه نیز به دلایلی لغو شد.

همانطور که مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای در  خصوص افغانستان فرمودند: “در مورد افغانستان ما طرفدار ملت افغانیم، دولت ها می آیند و می روند». یعنی در مورد افغانستان، سیاست جمهوری اسلامی ایران دفاع از تشکیل یک دولت فراگیر با حضور همه اقوام و اقلیت ها در این کشور همسایه به منظور برقراری صلح و ثبات پایدار است.

یعنی در واقع باید تاکید کرد که تحولات افغانستان در چارچوب سیاست رسمی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر مخالفت با هر گونه مداخله نظامی در این کشور همسایه، تقبیح برادرکشی و دفاع از تشکیل یک دولت فراگیر با حضور همه اقوام و اقلیت ها در آن کشور است و در عین حال حقوق کشورهای همسایه نیز در این بین کاملا رعایت شود.

ایران معتقد است که سیاست های ۲۰ سال گذشته آمریکا در افغانستان اشغالگرانه و شکست خورده بود و خروج و یا فرار اخیر این کشور از افغانستان نیز ثابت می کند که همه هیمنه این کشور فرو ریخته است، تا جایی که عهدشکنی و بی تعهدی  آمریکا موجب بروز نگرانی های شدید در همپیمانان این کشور به ویژه در منطقه و اروپا را نیز شده است.
فدراسیون روسیه نیز یکی از کشورهایی است که بر این باوراست که دولت موقت افغانستان که اسامی کابینه آن از سوی طالبان معرفی شده است، اگرچه محلی از اعراب دارد، اما هنوز از مشروعیت لازم برخوردار نیست.

به گفته «واسیلی نبنزیا» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل، فقط مردم افغانستان می توانند سرنوشت کشور خود را تعیین کنند و گروه طالبان هنوز دولت قانونی و دارای مشروعیت محسوب نمی شود.

این در حالیست که چین براین باور است تشکیل دولت موقت افغانستان گامی ضروری در افغانستان به شمار می آید.

به باور پکن، اعلام طالبان مبنی بر تشکیل دولت موقت گامی ضروری برای بازگرداندن نظم داخلی و پیگیری بازسازی پس از جنگ برای این کشور است.

به گفته «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت خارجه چین، تشکیل دولت موقت و اجرای برخی نقش های کلیدی، به هرج و مرج سه هفته ای در این کشور  پایان داده است و چین به این اقدام اهمیت می دهد.

این مقام چینی اظهار داشت: پکن از مردم افغانستان برای انتخاب مسیر توسعه ملی بر اساس وضعیت این کشور حمایت می کند و امیدوار است که این کشور یک ساختار سیاسی فراگیر ایجاد کند و به سیاست داخلی و خارجی معتدل پایبند بماند، قاطعانه همه انواع نیروهای تروریستی را سرکوب کرده و با سایر کشورها به ویژه کشورهای همسایه کنار بیاید.

حزب رفاه ملی افغانستان نیز در بیانیه‌ای پیرامون تحولات اخیر این کشور با انتقاد از تفاوت بین سیاست‌های اعلامی و اعمالی طالبان و سکوت در برابر نقض حاکمیت این کشور توسط پاکستان و انحصار کابینه جدید در بین یک قوم خاص، مشارکت تمام مردم در تشکیل حکومت را راه‌ برون‌رفت از مشکلات کنونی دانسته است.

گفتنی است کشورهای جهان، منطقه و همسایه افغانستان بارها از این گروه خواسته اند که دولت فراگیر ملی با شرکت همه مردم، اقوام و احزاب  افغانستان تشکیل دهند و حقوق زنان را به رسمیت بشناسند و با گروه های تروریستی از جمله داعش و القاعده رابطه خود را قطع و با آنها مقابله کند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.