ایران حامی دایمی ملت افغانستان
29 شهریور 1400 - 11:47
شناسه : 22607
2
جمهوری اسلامی ایران طی ۴۰ سال گذشته همواره حامی مردم و ملت افغانستان بوده و در این راستا گام‌های استواری برای حمایت از آنها برداشته و همکاری‌های همدلانه و فراموش ناشدنی انجام داده است.
منبع : ایرنا
پ
پ

تحلیلگران معتقدند که سیاست جمهوری اسلامی ایران در افغانستان همواره مردم محور بوده و مقامات بلند پایه این کشور از جمله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران همواره تأکید کرده است که ایران در هر شرایطی در کنار مردم افغانستان خواهد بود.

جمهوری اسلامی ایران همواره خواهان تشکیل یک دولت فراگیر با حضور همه اقوام و اقلیت ها در افغانستان بوده و هست و از صلح و ثبات و آرامش در این کشور دفاع می کند.

به همین دلیل روشن و واضح است که طی ۴۰ سال گذشته دولت‌های زیادی در افغانستان به قدرت رسیدند و پس از مدتی از بین رفتند اما مردم همیشه در صحنه افغانستان همیشه از حمایت جمهوری اسلامی ایران برخوردار بوده اند.

آگاهان سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در افغانستان نیز بر این باورند که دولت ایران در بدترین و حساس ترین شرایط در کنار مردم مظلوم این کشور بوده و حمایت‌های بی‌دریغی در حق ملت افغانستان انجام داده است.

«عبدالرحیم رضوانی» فعال فرهنگی افغانستان در این خصوص به ایرنا گفت که جمهوری اسلامی ایران در دوره تجاوز ارتش سرخ اتحاد جماهیر شوروی (سابق) نیز در کنار مردم افغانستان ایستاد و ضمن حمایت از مجاهدین افغانستان میلیون ها افغانستانی را در کشور خود پناه داد که تا امروز در مناطق مختلف ایران ساکن بوده و تا مقاطع عالی آموزش یافته و انسان‌های مطرحی شده اند.

به گفته وی پس از آن ایران در دوره جنگ های داخلی افغانستان نیز از ملت افغانستان حمایت و همواره برای امنیت و آرامی مردم افغانستان تلاش های خستگی ناپذیری انجام داده است.

به گفته رضوانی در دوره حضور ۲۰ ساله آمریکا در افغانستان نیز جمهوری اسلامی ایران باوجود مخالفت‌هایی که با آمریکا و غرب داشت، اما برای امنیت، پیشرفت و حل مشکلات مردم در کنار ملت افغانستان ایستاد و همکاری‌های دلسوزانه اش را دریغ نکرد.

به گفته این فعال فرهنگی افغانستان جمهوری اسلامی ایران طی ۲۰ سال گذشته در بخش‌های آموزشی، فرهنگی و دانشگاهی نیز فعالیت ها و همکاری های فراموش ناشدنی با مدت افغانستان داشته و اکنون نیز هزاران دانشجو افغان در بخش های مختلف جامعه ایران مشغول آموزش در سطوح عالی هستند.

رضوانی از دولت ایران خواست که مردم افغانستان را در این شرایط حساس و تاریخی فراموش نکرده و در راستای تأمین امنیت و شکل گیری یک دولت فراگیر در افغانستان که بتواند سعادت ملت آن را در پی داشته باشد، همگام با دیگر کشورهای همسایه همکاری کنند.

«محمدعلی جعفری» استاد دانشگاه نیز می گوید که سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال افغانستان واقع بینانه و مردم محور است، زیرا طی ۴ دهه گذشته دولت‌های زیادی در افغانستان آمدند و رفتند اما جمهوری اسلامی ایران همچنان در کنار مردم افغانستان بوده و به حمایت همیشگی خود از آنها ادامه داده است.

به باور این استاد دانشگاه، جمهوری اسلامی ایران در شرایطی در کنار مردم افغانستان ایستاده و به همکاری خود ادامه داد که با اشغالگران در افغانستان مخالف بود، باز بای این وجود از همکاری با ملت این کشور دست نکشید.

به گفته جعفری دولت و ملت ایران بعنوان یک همسایه مسئول عمل‌کرده و مردم افغانستان این حمایت و ایستادگی را فراموش نخواهند کرد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد که مردم افغانستان یکبار دیگر پس از خروج آمریکا و غرب در شرایط حساس و آزمون تاریخی قرار گرفته اند و نیاز به حمایت و همکاری صادقانه همسایگانه از جمله جمهوری اسلامی ایران دارند که باید تلاش صورت گیرد تا دولتی در این کشور تشکیل شود که بتواند ریشه های جنگ و ناامنی را خشکانیده و ریشه‌های بی ثباتی نیز از بین ببرد.

وی تصریح کرد که اگر این بار گروه های حاکم و مردم افغانستان نتوانند به توافقی برسند که باعث نابودی جنگ شود، یکبار دیگر کشور در بحران خطرناکتری غرق خواهد شد که جبران آن آسان نخواهد بود و کشورهای منطقه و همسایه افغانستان می توانند در این شرایط نقش مهمی ایفا کند.

«اسماعیل رحیمی» یکی از فعالان اجتماعی افغانستان نیز امروز چهارشنبه در صفحه فیسبوک خود نوشته است که اشغالگران با دولت‌های دست نشانده خود رفتند و ملت افغانستان را با هزاران مشکلات و نابسامانی‌ها با یک آینده مبهم رها کرده اند.

وی گفت: اکنون مردم افغانستان تنها مانده و به امید حمایت کشورهای همسایه، نیازمند همکاری آنها برای ساختن یک آینده روشن برای خودشان هستند تا صلح و امنیتی در این کشور برقرار شود که تمام منطقه و همسایه از آن سود ببرند. چون ادامه ناامنی و جنگ در افغانستان نمی تواند بر همسایه‌ها بی اثر باشد و آنها در این برهه از تاریخ باید برای برقراری امنیت و ثبات در این شکور تلاش کنند.

حمایت ایران از مردم افغانستان به تازگی در بیانات مقام معظم رهبری جمهوری اسلامی ایران نیز نمود داشته است. معظم له در نخستین دیدار با هیأت جدید دولت ایران به ریاست آیت الله ابراهیم رئیسی تأکید کرد که در مورد افغانستان ما طرفدار ملت افغانستان هستیم و  دولت ها می آیند و می روند.

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب گفت که انصافاً آمریکا در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، یک گرگ درنده است؛ ظاهر، دیپلماسی است و لبخند و حرف زدن و حرفهای گاهی اوقات حق‌به‌جانب ادا کردن، امّا باطن قضیّه‌ یک گرگ، یک گرگ وحشیِ درنده که در خیلی از جاهای دنیا انسان مشاهده میکند؛ البتّه گاهی گرگ، گاهی روباهِ حیله‌گر؛ به شکل های مختلف درمی‌آید.
ایشان فرمودند: یک مظهرش امروز وضعیّت افغانستان است. افغانستان کشور برادر ما است؛ هم‌زبان، هم‌دین، از لحاظ فرهنگی هم‌فرهنگ؛ و واقعاً مشکلات افغانستان و مصیبت‌های افغانستان انسان را بشدّت متأثّر می کند. آمریکایی ها ۲۰ سال آمدند افغانستان را اشغال کردند و در این بیست سال انواع و اقسام ظلم ها را به افغان ها کردند؛ مجلس عزایشان را، مجلس عروسی‌شان را بمباران کردند، جوان هایشان را کشتند، عناصر فراوانی از اینها را بی‌جهت به زندان های گوناگون انداختند، ده‌ها برابر -چندده برابر- تولید موادّ مخدّر را در افغانستان افزایش دادند؛ این کارها را کردند، یک قدم هم برای پیشرفت افغانستان برنداشتند؛ یعنی افغانستان امروز از لحاظ پیشرفت های مدنی و پیشرفت های عمرانی و مانند اینها از آن زمان اگر عقب‌تر نباشد جلوتر نیست؛ یعنی هیچ کار نکردند.

معظم له فرمودند: به ‌هر حال در مورد افغانستان ما طرف‌دار ملّت افغانیم؛ دولت ها می‌آیند و می روند؛ انواع و اقسام دولت ها در این سال ها در افغانستان سر کار آمده‌اند. آن که باقی می ماند ملّت افغانستان است؛ ما طرف‌دار ملّت افغانستان هستیم.

حضرت آیت الله خامنه ای گفت: نوع رابطه‌ ما با دولت ها هم به نوع رابطه‌ آنها با ما بستگی دارد. و امیدواریم که ان‌شاءالله خدای متعال خیر مقدّر بفرماید برای مردم افغان و آنها را از این وضعیّت نجات بدهد وان‌ شاءالله وضعشان را به بهترین وجهی قرار بدهد و تفضّلات خودش را بر آنها نازل کند و بر ما ان‌شاءالله.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.