خاورمیانه با عقب نشینی آمریکا از منطقه به سوی ثبات گام بر می‌دارد
29 شهریور 1400 - 14:30
شناسه : 22616
1
مرکز مطالعات «الناطور» اردن نوشت: رویداد های مثبت بسیاری در کشور های منطقه در حال رخ دادن است؛ با عقب نشینی آمریکا از منطقه، کشورهای منطقه فرصت سازنده‌ای برای ایجاد ساختار اجتماعی فراگیر و گام نهادن در مسیر همکاری اقتصادی و امنیتی و اعتماد به خود می یابند.
منبع : ایرنا
پ
پ

مرکز بررسی و پژوهش های «الناطور»اردن [۱]در گزارشی به قلم «ابراهیم غرایبه» تحلیلگر اردنی با عنوان «تحولات مثبت خاورمیانه» نوشت: منطقه خاورمیانه شاهد تحولات مثبت ملموسی در مسیر ثبات و همکاری منطقه ای است. با وجود اینکه برخی بی ثباتی ها در شماری از کشورهای منطقه دیده می‌شود، اما رویدادهای مثبت بسیاری در کشورهای منطقه در حال رخ دادن است که با توجه به آنها می توان گفت منطقه گام های مثبت و ملموسی در مسیر ثبات و همکاری مشترک میان کشور برای مدیریت فرصت ها و چالش های موجود بر می دارد. به عنوان مثال می توان به سفر شیخ «طحنون بن زاید آل نهیان» مشاور امنیت ملی امارات در راس یک هیات به کشورهای منطقه از جمله ترکیه، اردن و قطر اشاره کرد. او در این سفرها با رییس جمهوری ترکیه و پادشاه اردن و قطر دیدار کرد. برگزاری نشست بغداد و رسیدن به توافق برای مقابله با بی ثباتی ها و تروریسم و افراط گرایی و دیدار های دوجانبه میان نمایندگان کشور ها و هیات های آنان هم دارای پیام های مثبتی برای منطقه بود. امارات، بحرین و مغرب هم گام های مثبت و ملموسی برای تقویت صلح و اقدام برای حل صلح آمیز تنش هایی برداشته اند که مانعی در مسیر ثبات و توسعه بود و افراط گرایی و خشونت را افزایش داده بود.

به نوشته این اندیشکده اردنی، کشور های جهان به ویژه کشورهای جنوب و غرب و جنوب غرب آسیا و شمال آفریقا تحولات افغانستان را زیر نظر دارند. با وجود اینکه نسبت به پیامد تحولات افغانستان نگرانی هایی وجود دارد، اما پیام های مثبتی هم از افغانستان ارسال می شود که فرصت ثبات را افزایش و میزان خشونت را در این کشور که از حدود ۵۰ سال از خشونت ها و شکاف رنج می برد، کاهش می دهد. آمریکا هم از افغانستان و عراق عقب نشینی کرده  و سرانجام به ۲۰ سال دخالت نظامی و امنیتی خود در این کشورها پایان می دهد. با وجود اینکه این عقب نشینی خلائی را ایجاد می کند اما این دو کشور و کشور های منطقه با این عقب نشینی فرصت سازنده ای را برای ایجاد ساختار اجتماعی فراگیر و گام نهادن در مسیر همکاری اقتصادی و امنیتی و اعتماد به خود می یابند. زیرا اعتماد سازی، اعتبار و مشروعیت سیاسی تنها با وجود حاکمیت ملی کشورها بر خاک و مردم خود حاصل می شود. درس مهم سال ها جنگ و درگیری نشان داد که تنها با قدرت نظامی و امنیتی و فناوری های نظامی پیشرفته نمی توان به پیروزی رسید. قدرت ملت ها و شکوفایی آنها در گرو صلح و منافع مشترک است و امت ها و حکومت ها باید زندگی بهتر مردمان خود را در اولویت قرار دهند و مردم هم باید به فکر زندگی بهتر باشند و فرهنگ ها، ارزش ها، منابع، روابط و دیپلماسی بین المللی هم باید این مهم را در دستور کار قرار دهد.

[۱] . اندیشکده الناطور برپایه ادعای خود یک مرکز مستقل است که در سال ۲۰۰۸ در امان پایتخت اردن تاسیس شد.این مرکز در زمینه مطالعات راهبردی در منطقه خاورمیانه تلاش می کند تا در پیش بینی چشم انداز آینده برای تصمیم گیرندگان و متخصصان سهمی داشته باشد و در راستای منافع کشور ها و مردم منطقه عمل کرده باشد. این اندیشکده درباره مسایل سیاسی، نظامی، امنیتی و اقتصادی و اجتماعی پژوهش هایی را انجام می دهد. شورای مرکزی این مرکز دارای شماری از پژوهشگران متخصص در زمینه مسایل سیاسی و تاریخی است که در پژوهش های خود مسائل کشورهای عربی را دنبال می کنند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.