تجارت ۲۲.۵میلیارددلاری ایران با ۱۵ کشور همسایه/ رشد ۵۲درصدی تجارت با همسایگان
25 مهر 1400 - 16:24
شناسه : 23583
0
در نیمه نخست سال جاری بیش از ۴۷میلیون تن کالا به‌ارزش ۲۲میلیارد و ۵۸۸میلیون دلار بین ایران و ۱۵ کشور همسایه تبادل شد که بازگشت عربستان به مقاصد صادراتی ایران یکی از موارد مورد توجه در این مدت است.
منبع : تسنیم
پ
پ

تجارت کشورمان در ۶ ماه نخست امسال ۷۹ میلیون و ۱۰۴ هزار و ۵۷۹ تن کالا به‌ارزش ۴۴ میلیارد و  ۹۲۶ میلیون و ۱۶۸هزار و ۱۷ دلار  بود که ۱۵ کشور همسایه با ۴۷میلیون و ۲۲۲هزار و ۷۶۸ تن کالا به‌ارزش ۲۲میلیارد و ۵۸۸میلیون و ۱۱هزار و ۵۳ دلار، ۶۰ درصد وزن و ۵۰ درصد ارزش کل تجارت ۶ماهه کشورمان را به خود اختصاص دادند.

این میزان تجارت (مجموع صادرات و واردات) با کشورهای همسایه در مقایسه با نیمه نخست سال قبل ۳۷ درصد در وزن  و ۵۲ درصد در ارزش کالاهای معامله‌شده افزایش داشته  است،
در همین خصوص سخنگوی گمرک در خصوص صادرات به ۱۵ کشور همسایه گفت: در نیمه نخست امسال ۳۶میلیون و ۸۷هزار و ۳۷۳ تن کالا به‌ارزش ۱۱میلیارد و ۲۱۸میلیون و ۱۳۸هزار و ۱۱۹ دلار صادر شد که نسبت به کل صادرات کشور در این مدت که ۵۹میلیون و ۹۹۶هزار تن به‌ارزش ۲۱میلیارد و ۸۰۵میلیون و ۶۱۱هزار و ۵۶۹ دلار بود، سهم کشورهای همسایه ۶۰ درصد وزن و ۵۱.۵ درصد ارزش کل  کالاهای صادراتی بود.

صادرات کشورمان به کشورهای همسایه در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزنی ۳۳ درصد و از لحاظ ارزش ۴۱ درصد افزایش داشته است.

عراق با سه‌میلیارد و ۸۴۰میلیون، ترکیه با دومیلیارد و ۳۰۸میلیون، امارات با دومیلیارد و ۲۴۳میلیون، افغانستان با ۹۹۹میلیون و  پاکستان با ۵۴۴میلیون دلار، پنج مقصد صادرات کالاهای ایرانی بین کشورهای همسایه بودند.

عمان با ۲۷۷میلیون، روسیه با ۲۷۰میلیون، آذربایجان با ۲۱۲میلیون، ارمنستان با ۱۵۶میلیون، ترکمنستان با ۱۴۵میلیون، قزاقستان با ۸۰میلیون، قطر با ۷۵میلیون، کویت با ۶۵میلیون، بحرین با سه‌میلیون و نهایتاً عربستان با ۳۹هزار دلار به‌ترتیب مقاصد صادرات کالاهای ایرانی به کشورهای همسایه ایران بودند.

کل واردات کشور در نیمه نخست امسال، ۱۹میلیون و ۱۳۸هزار و ۸۳ تن به‌ارزش ۲۳میلیارد و ۱۲۰میلیون و ۵۵۶هزار و ۴۴۸ دلار بود که کشورهای همسایه با ۱۱میلیون و ۱۳۵هزار و ۳۹۵ تن کالا به‌ارزش ۱۱میلیارد و ۳۶۹میلیون و ۹۷۲هزار و ۹۳۴ دلار، ۵۸ درصد وزن و ۴۹ درصد ارزش کل واردات  کالا به کشور را به‌عنوان کشورهای طرف معامله با ایران به خود اختصاص دادند.

امارات متحده عربی با هفت‌میلیارد و ۳۰۵میلیون، ترکیه با دومیلیارد و ۴۳۵میلیون، روسیه با ۶۳۹میلیون، عراق با ۴۹۹میلیون و عمان با ۲۷۰میلیون دلار، پنج کشور طرف معامله با ایران برای تأمین کالاهای مورد نیاز بودند و کشورهای پاکستان، قزاقستان، آذربایجان، ترکمنستان، ارمنستان، کویت، افغانستان، قطر و بحرین در رتبه‌های بعدی قرار دارند و عربستان نیز بدون فروش کالا به ایران در این مدت بوده است.

میزان  معامله کالاهای مورد نیاز کشور در ۶ ماه نخست امسال، نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزنی ۵۰ درصد و از لحاظ ارزشی ۶۷ درصد رشد داشته است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.