وزیر ارشاد: لایحه حمایت از نویسندگان و ناشران به مجلس می‌رود
16 آبان 1400 - 13:24
شناسه : 24241
3
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه نگاه یک در جهت مبارزه با قاچاق کتاب از تدوین قانون و لایحه‌ای خبر داد که به زودی راهی مجلس خواهد شد و از نویسندگان و ناشران حمایت خواهد کرد.
منبع : فارس
پ
پ

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که مهمان برنامه نگاه یک در شبکه یک سیما بود، به برخی پرسش‌ها درباره نگاه دولت سیزدهم در حوزه کتاب و نشر پاسخ داد.

* ما هر چه کتابخانه بسازیم یا کتاب تولید کنیم، در کنارش باید کتابخوان هم داشته باشیم

اسماعیلی درباره سرانه پایین مطالعه کتاب که ۱۶ دقیقه و ۳۶ ثانیه اعلام شده، گفت: سال گذشته با پشتیبانی سازمان صدا و سیما پیمایشی را مدیریت کردم تا میزان سرانه مصرف فرهنگی کشور مشخص شود. ما می‌دانیم که وضعیت ما در این حوزه خوب نیست و آن را  می‌پذیریم، اما ما هر چه کتابخانه بسازیم یا کتاب تولید کنیم، در کنارش باید کتابخوان هم داشته باشیم.

وزیر ارشاد با بیان اینکه اگر ۵۰ هزار نسخه کتاب هم داشته باشیم، اما فرهنگ کتابخوانی جاگیر نشود، فایده‌ای نخواهد داشت، گفت: یکی از روزهایی که می‌تواند به کمک ما بیاید، فرهنگ عمومی است، زیرا میل به مطالعه، تحقیق و پژوهش می‌تواند سرانه را افزایش دهد. از این رو ما باید دست نیاز به سمت وزارت آموزش و پرورش دراز کنیم. این وزارتخانه یکی از اعضای اصلی در شورای فرهنگ عمومی است.

* نگاه به کارخانه‌های کاغذ داخلی برای خودکفایی ۸۵ درصدی

این مقام مسئول در وزارت ارشاد خاطرنشان کرد: امروز می‌بینیم در تهران در میان انبوه امکانات فرهنگی بچه‌ها جز کتاب‌های درسی به کتابی دست نمی‌زنند. این موضوع باید اصلاح شود و ما باید راه‌حل را پیدا کنیم.

وی درباره شرایط اقتصادی مردم و اینکه حاضر نیستند در شرایط کنونی هزینه‌ای برای محصولات فرهنگی صرف کنند، گفت: ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت فرهنگی داریم و نمایشگاه‌هایی را برگزار می‌کنیم، اما قیمت تمام‌شده کتاب را باید کاهش دهیم. در این راستا نیز سه شنبه هفته گذشته به همراه وزیر صمت، جلسه‌ای با معاون اول رئیس جمهور داشتیم و تصمیم بر آن شد طی یک سال و نیم صنعت نشر را به خودکفایی برسانیم تا بخشی از هزینه‌ها کاهش یابد. البته ملی کردن صنعت نشر از اولویت‌های برنامه‌های بنده در جلسه رأی اعتماد به مجلس بود.

اسماعیلی تصریح کرد: ۹۰ درصد کاغذ کشور وارداتی است. این در حالی است که ما ۳۵۰ هزار تن کاغذ نیاز داریم و تولید کنونی ما کمتر از ۳۰ هزار تن است، اما کارخانه کاغذ مازندران می‌تواند تا ۹۰ هزار تن کاغذ تولید کند.

وی افزود: اگر چند کارخانه کاغذ و چند اتفاق خوب در این کارخانه‌ها مثل مازندران و خوزستان و… رخ دهد، قادر خواهیم بود بیش از ۸۵ درصد نیاز کاغذ را تا یک سال و نیم آینده در داخل تولید کنیم.

وزیر ارشاد، اما راهکار دوم را تکمیل زیرساخت‌های کتابخانه‌ها دانست و با بیان اینکه مردم پول ندارند کتاب بخرند ولی می‌توانند کتاب بخوانند و عضو کتابخانه‌ها باشند، توضیح داد: در این مسیر باید قرائت‌خانه‌ها افزایش یابد تا فضای فرهنگ عمومی و فضای مطالعه پیش روی مخاطب قرار گرفته و رغبت بیشتری برای مطالعه ایجاد شود.

* قاچاق کتاب و خبر خوب تدوین لایحه برای حمایت از نویسنده و ناشر

اسماعیلی اما درباره سؤال مهمی که به قاچاق کتاب و مقابله با آن اختصاص داشت، این گونه توضیح داد که مقابله با قاچاق کتاب و محصولات فرهنگی یکی از نکات اصلی است. در واقع ما تکثیر غیرقانونی داریم. می‌بینیم که تا یک کتاب پرفروش می‌شود، همان اثر در میدان انقلاب غیرقانونی تکثیر می‌شود و در این میان ناشر و نویسنده متضرر می‌شوند؛ اما چه باید کرد؟ طی سه ماه گذشته با همکاری دستگاه‌های قضایی پیگیری‌هایی صورت گرفته، اما برای حمایت از نویسنده و ناشران قانونی را به تازگی آماده کرده‌ایم و به اداره حقوقی وزارت ارشاد برنامه‌ای را تاکید کردم تا در قالب لایحه تدوین و به زودی راهی مجلس شود. این قانون و لایحه به‌روز بوده و به زودی تقدیم مجلس خواهد شد تا ناشران و نویسندگان کمتری متضرر شوند.

این مسئول در وزارت ارشاد همچنین درباره خرید و فروش این آثار در فضای مجازی هم گفت: باید مقابل این ضرر نیز گرفته شود ما در انتظار نهایی شدن لایحه هستیم.

* هفته کتاب با برگزاری نمایشگاه‌های حقیقی و مجازی

وی در پایان سخنان خود درباره گرانی کتاب‌های دانشجویی و مقطع تحصیلات تکمیلی هم گفت: در حال حاضر برنامه روشنی برای این گروه ندارم، اما قرار است برنامه‌های حمایتی را تدوین کنیم، مخصوصا برای دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی تا کتاب‌ها با تخفیف به این گروه عرضه شود، اما طی هفته کتاب که از اواخر آبان ماه آغاز می‌شود، ما نمایشگاه‌های مجازی و حقیقی را طراحی کرده‌ایم که علاقه‌مندان کتاب می‌توانند با تخفیف خوب کتاب تهیه کنند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.