پیشنهاد آمریکا برای توافق موقت با فرمول «کم در برابر کم»
05 آذر 1400 - 12:04
شناسه : 24862
2
مقامات اسرائیلی از کاخ سفید می‌خواهند که توافق هسته‌ای «بخشی» با ایران منعقد نکند و هشدار می‌دهند که این یک هدیه به دولت جدید در تهران و دامن زدن به شکاف عمومی فزاینده با دولت بایدن بر سر برنامه هسته‌ای ایران است.
منبع : انتخاب به نقل از وال استریت ژورنال
پ
پ

وال استریت ژورنال نوشت: مقامات اسرائیلی از کاخ سفید می‌خواهند که توافق هسته‌ای «بخشی» با ایران منعقد نکند و هشدار می‌دهند که این یک هدیه به دولت جدید در تهران و دامن زدن به شکاف عمومی فزاینده با دولت بایدن بر سر برنامه هسته‌ای ایران است.

مقامات ارشد اسرائیلی می‌گویند که نگرانند واشنگتن زمینه را برای توافقی «کم‌ برای کم» فراهم کند که به تهران در ازای تعلیق یا عقب‌نشینی بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای‌شان، کاهش بخشی از تحریم‌ها را پیشنهاد می‌کند. این تنش در حالی اتفاق می‌افتد که قرار است مذاکرات هسته‌ای روز دوشنبه از سر گرفته شود و انتظارات کم است که توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ – که دولت ترامپ از آن خارج شد – بتواند به طور کامل احیا شود.

مقامات ایالات متحده بحث در مورد توافق کم در برابر کم را تنها یک طوفان فکری می دانند.

مقامات آمریکایی می گویند که در مورد چگونگی زنده نگه داشتن دیپلماسی در صورتی که دولت جدید ایران نشان دهد به زودی به توافق هسته ای ۲۰۱۵ باز نخواهد گشت، در مورد چند ایده بحث کرده اند، اما آنها می گویند که هیچ پیشنهاد یا ابتکار جدیدی روی میز قرار نداده اند.

یک مقام ارشد اسرائیلی به وال استریت ژورنال گفت: «اسرائیل بسیار نگران است که ایالات متحده زمینه را برای توافقی «کم در برابر کم» فراهم کند. این مقام ارشد اسرائیل گفت: «چنین توافقی مضر خواهد بود و تنها به نفع ایران خواهد بود… این یک هدیه عظیم به ایران خواهد بود».

دیپلمات های غربی می گویند که یک توافق کم در برابر کمتر می تواند در سناریوهای مختلف مورد استفاده قرار گیرد. با توجه به اختلافات شدید بین دولت جدید ایران و دولت بایدن، می توان از آن به عنوان راه حلی دائمی برای جلوگیری از تبدیل بن بست هسته ای به درگیری نظامی استفاده کرد. همچنین می تواند به طور بالقوه به عنوان راهی برای جلوگیری موقت از پیشرفت کار هسته ای ایران استفاده شود و به ایران و ایالات متحده زمان بیشتری برای دستیابی به یک توافق هسته ای دائمی و گسترده تر بدهد.

توافق بخشی یا جزئی پیشتر هم اتفاق افتاده است. در سال ۲۰۱۳، ایالات متحده یک پیمان موقت با ایران منعقد کرد که در ازای تعلیق کردن تولید اورانیوم ۲۰ درصد غنی‌شده و کاهش ذخایر سوخت هسته‌ای با غنای بالاتر، ماهانه نزدیک به ۷۰۰ میلیون دلار کاهش تحریم‌ها را برای ایران به همراه داشت.

با این حال مقامات اسرائیلی هشدار می‌دهند که یک توافق جزئی منابعی را که ایران برای مداخله (!) در سرتاسر منطقه دارد افزایش می‌دهد، قدرت‌های غربی را در مقابل تهدیدهای دائمی ایران برای ازسرگیری دوباره تولید سوخت هسته‌ای رها می‌کند و نقض قوانین پادمان‌های هسته‌ای ایران را که توسط آژانس اتمی سازمان ملل تعیین شده مشروعیت می‌بخشد. .

این مقام ارشد اسرائیلی گفت: «چنین توافقی افکار عمومی ایران و کشورهای منطقه را متقاعد خواهد کرد که باج‌گیری هسته‌ای کارساز است.» وی افزود: «در سوریه به نظر می رسد که ایالات متحده ممکن است به ایران یک معامله مقرون به صرفه بدهد.»

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.