چین مدعی ساخت بزرگترین آنتن جهان شد
16 آذر 1400 - 15:29
شناسه : 25284
4
این آنتن چینی اولین تاسیسات در مقیاس بزرگ با فرکانس بسیار پایین(ELF) در جهان است که برای کاربران غیرنظامی نیز باز است و می‌تواند امواج الکترومغناطیسی از ۰.۱ تا ۳۰۰ هرتز تولید کند. این امواج می‌توانند مسافت‌های طولانی را هم در زیر آب و هم زیر سطح زمین به راحتی طی کنند.
پ
پ

چین با بزرگترین آنتن جهان که هیچ کس نمی‌داند کجاست، از زمین به عنوان یک ایستگاه رادیویی غول پیکر استفاده می‌کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، چین آهسته و پیوسته راه خود را به سمت قرارگیری در قله علم و فناوری در پیش گرفته است. این کشور که به صورت مکرر و مداوم با تحولات علمی و فناوری خود به خصوص در حوزه فضا خبرساز می‌شود، اکنون ادعا کرده است که بزرگترین آنتن جهان را برای عملیات‌های زیردریایی خود راه اندازی می‌کند.

به گفته “ژا مینگ” مهندس ارشد این پروژه و همکارانش از موسسه تحقیقات ارتباطات دریایی “ووهان”، چیزی که در مورد این آنتن خاص است این واقعیت است که برای حفظ ارتباطات زیر آب با برد بیش از ۱۹۰۰ مایل(۳۰۰۰ کیلومتر) طراحی شده است که برای رسیدن به “گوام” که بزرگترین پایگاه نظامی ایالات متحده در غرب اقیانوس آرام است، کافی است.

در حالی که مکان این آنتن غول‌پیکر ناشناخته باقی مانده است، تیم تحقیقاتی آن می‌گوید که جایی در ۶۲۰ مایلی (۱۰۰۰ کیلومتری) جنوب پکن، ۱۲۴۲ مایلی (۲۰۰۰ کیلومتری) جنوب شرقی دانهوانگ در شمال غربی چین و ۶۲۰ مایلی (۱۰۰۰ کیلومتری) شرق میانیانگ در جنوب غربی استان سیچوان قرار دارد.

مقاله‌ای که در مجله چینی Ship Research منتشر شده است، به جزئیات درباره این آنتن می‌پردازد و می‌گوید دستگاه‌های دریافت کننده در عمق ۷۰۰ فوتی (۲۰۰ متری) زیر سطح زمین نسبت به سطح دریا کار گذاشته شده‌اند و می‌توانند سیگنال‌های این آنتن غول پیکر را در فاصله ۸۰۰ مایلی(۱۳۰۰ کیلومتری) دریافت کنند.

این آنتن با استفاده از شبکه بزرگی از کابل‌ها و دکل‌های مشابه با خطوط برق سنتی ساخته شده است. به گزارش رسانه‌های چینی، این سیستم از طریق دو فرستنده زیرزمینی کار می‌کند که با جریان الکتریکی شارژ می‌شوند و بنابراین، زمین را به یک ایستگاه رادیویی غول پیکر تبدیل می‌کنند.

به گفته این تیم تحقیقاتی، این آنتن چینی اولین تاسیسات در مقیاس بزرگ با فرکانس بسیار پایین(ELF) در جهان است که برای کاربران غیرنظامی نیز باز است و می‌تواند امواج الکترومغناطیسی از ۰.۱ تا ۳۰۰ هرتز تولید کند. این امواج می‌توانند مسافت‌های طولانی را هم در زیر آب و هم زیر سطح زمین به راحتی طی کنند.

اما تنظیم و مدیریت آن آسان نیست. اگر جریان‌های الکتریکی بیش از حد قوی شوند، می‌توانند یک میدان مغناطیسی ایجاد کنند که می‌تواند بر رسانایی کابل‌ها تأثیر بگذارد. به همین دلیل است که امواج رادیویی تولید شده باید به خوبی تنظیم شوند. این تیم می‌گوید که راه حل‌هایی برای این مشکلات در نظر دارد و این تاسیسات از استانداردهای لازم که قبلاً تعیین شده‌اند، فراتر رفته است.

در حالی که این سیگنال‌ها عمدتاً برای ارسال و دریافت پیام‌های مهم به و از فواصل بسیار زیاد استفاده می‌شوند، دانشمندان همچنین اعلام کرده‌اند که می‌توانند برای نظارت بر خطوط گسل‌ در زیر سطح زمین و کمک به ارزیابی خطرات احتمالی زلزله برای شهرهای چین نیز استفاده شوند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.