حمله حوثی‌ها به امارات، اوضاع میدانی یمن را با چه تغییراتی مواجه می‌کند؟
29 دی 1400 - 13:03
شناسه : 26703
1
ضربه دردناکی که شبه نظامیان حوثی به تاسیسات اقتصادی در عمق امارات داشتند، نسبت به درگیری بزرگتری هشدار می‌دهد. ضربه حوثی‌ها به امارات در شرایطی بوقوع پیوست که ائتلاف عربی به رهبری عربستان در یمن، پیشروی میدانی را در دو استان البیضاء و شبوه داشته است.
منبع : انتخاب به نقل از الخلیج آنلاین
پ
پ

الخلیج آنلاین در مطلبی به قلم کامل جمیل نوشت: ضربه دردناکی که شبه نظامیان حوثی به تاسیسات اقتصادی در عمق امارات داشتند، نسبت به درگیری بزرگتری هشدار می‌دهد. ضربه حوثی‌ها به امارات در شرایطی بوقوع پیوست که ائتلاف عربی به رهبری عربستان در یمن، پیشروی میدانی را در دو استان البیضاء و شبوه داشته است.

به عقیده تحلیلگران، هدف گرفتن امارات توسط حوثی‌ها ارتباط مستقیمی با درگیری‌ها در یمن دارد، حاتم الفلاحی، کارشناس مسائل سیاسی نیز در گفتگو با الخلیج آنلاین تصریح کرد شرایط یمن وارد مرحله سرنوشت سازی می‌شود و ضمن آنکه ائتلاف عربی توانسته ضربات سختی را به انبار‌های سلاح و موشک حوثی‌ها بزند، واشنگتن و جامعه بین الملل نیز خواهان پایان ارسال سلاح برای حوثی هاست.

از آنجا که جنگنده‌هایی که امارات را مورد هدف قرار دادند مسافت زیادی را برای رسیدن به آن طی کردند، این سوال مطرح شده است که چگونه حوثی‌ها که جنگنده‌های ابتدایی در اختیار دارند، توانستند این جنگنده‌های پیشرفته را به سمت امارات هدایت کنند؟

در دسامبر گذشته، مشاور امنیت ملی امارات، با رئیس جمهور ایران در تهران دیدار کرد و رئیسی خاطر نشان کرد که از بهبود روابط با امارات بویژه از نظر اقتصادی، استقبال می‌کند.

در همین رابطه، حاتم الفلاحی می‌گوید: امارات به دلیل مشارکت در ائتلاف عربی و نقش موثری که در حوادث یمن دارد، در معرض تهدیدات حوثی‌ها قرار دارد و حوثی‌ها تلاش می‌کنند به دولت امارات فشار وارد کنند تا از ائتلاف خارج شده یا امتیاز‌هایی را در مورد پرونده سیاسی یمن بدهند.

با توجه به اینکه حوثی‌ها در بدترین مراحل خود به سر می‌برند، نیازمند کمک ایران هستند. الفلاحی ضمن بیان این مطلب گفت: حمله‌ای که به امارات انجام شد، هدف اقتصادی داشته، نه نظامی، چرا که به این شکل امارات از فشار بر حوثی‌ها در یمن می‌کاهد و مجبور می‌شوند به دفاع از داخل کشور خود مشغول شوند.

پیامد‌های حمله حوثی‌ها

امارات بعنوان دولتی شناخته می‌شود که تا حد زیادی متکی بر تجارت و سرمایه گذاری خارجی است، به اضافه اینکه یک کشور نفت خیز است. با این حال، کشوری با جمعیت اندک محسوب می‌شود که برای حفظ پیشرفت اقتصادی اش، باید امنیت خود را تامین کند.

بر این اساس، به نظر نمی‌رسد امارات نظیر این ضربه‌ها به اهداف اقتصادی اش را تحمل کند. این در حالی است که پهپاد‌ها تبدیل به مشکل بزرگی برای اغلب دولت‌ها و حتی آمریکا شده است، همانطور که اخیرا سفارت این کشور در بغداد هدف حمله پهپادی قرار گرفت.

الفلاحی تاکید می‌کند که امارات توان تحمل اینگونه خسارت‌های اقتصادی در مرحله بعدی را ندارد، بویژه اگر این ضربات دردناک باشد و مفاصل حیاتی اقتصاد آن را هدف بگیرد.

اما اماراتی که از سلاح‌های پیشرفته برخوردار است، چگونه نمی‌تواند در برابر حملات این چنینی مقاومت کند؟ این سوال به صورت طبیعی به ذهن متبادر می‌شود و پاسخش آن است که حتی سلاح‌های پیشرفته و سامانه‌های پدافند هوایی جدید هم نمی‌تواند با تهدید حملات پهپادی مقابله کند.

به این ترتیب، ضرباتی که متوجه امارات شد، پیام واضحی بود برای این کشور مبنی بر اینکه ما می‌توانیم اهداف بزرگتری را نیز مورد حمله قرار دهیم، بنابراین امارات باید امتیاز‌هایی در مورد آنچه داخل یمن در جریان است بدهد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.