بایدن: اکنون زمان عقب نشینی از مذاکرات هسته‌ای ایران نیست
30 دی 1400 - 11:57
شناسه : 26735
3
رییس جمهور آمریکا گفت: در حال حاضر زمان تسلیم شدن در برابر مذاکرات هسته‌ای ایران برای احیای توافقنامه ۲۰۱۵ نیست.
منبع : باشگاه خبرنگاران
پ
پ

جو بایدن، رییس جمهور آمریکا در نخستین سالگرد سکانداری خود در کاخ سفید به ایراد سخنرانی درباره طیف گسترده ای از مسائل از جمله ایران پرداخت.

به گفته خبرگزاری رویترز، رییس جمهور آمریکا در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد نتیجه احتمالی مذاکرات وین افزود: زمان به نفع ماست. پیشرفت‌هایی در مذاکرات حاصل شده، اکنون نباید در برابر ایران تسلیم شد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا هفته گذشته گفته بود: تنها “چند هفته” برای نجات توافق هسته‌ای ایران باقی مانده است و آمریکا آماده است در صورت شکست مذاکرات، “گزینه‌های دیگر” را بررسی کند.

بایدن در این سخنرانی بار دیگر تهدیدات خود در قبال روسیه را تکرار کرد و گفت: مسکو اطمینان داشته باشد در صورت حمله نظامی به اوکراین باید هزینه سنگینی را پرداخت کند.

رئیس جمهور آمریکا با اعلام حمایت از کی یف خاطر نشان کرد: ولادیمیر پوتین باید تصمیم بگیرد که می‌خواهد به اوکراین حمله کند یا خیر، ولی باید بداند خودش مسئول عواقب هر گونه حمله نظامی به اوکراین خواهد بود. در برابر حملات سایبری و تاکتیک‌های شبه نظامی روسیه پاسخی قاطع و متقابل خواهیم داشت.

جمهوری خواهان پس از اظهارات رییس جمهور آمریکا در مورد روسیه از این سخنان به شدت اظهار نگرانی کردند و گفتند: این سخنرانی می‌تواند امنیت ملی آمریکا را به مخاطره بیاندازد.

بایدن همچنین در ادامه در مورد روابط واشنگتن با پکن گفت: فعلاً خیلی زود است در مورد لغو تعرفه‌های واردات کالا‌های چینی صحبت کنیم. ما هنوز با اینکه چین به تمامی تعهدات بین المللی خود عمل کرده باشد فاصله زیادی داریم برای همین فعلاً در مورد لغو تعرفه‌ها نمی‌توانیم حرفی بزنیم.

رییس جمهور آمریکا تاکید کرد: ما می‌دانم برخی از گروه‌های تجاری خواستار لغو و یا کاهش تعرفه‌های ۲۵ درصدی بر کالا‌های چینی که در زمان ترامپ تصویب شده هستند. تیم من در حال کار بر روی این موضوع است.

چین هفته گذشته اظهار امیدواری کرده بود آمریکا بتواند شرایطی را برای گسترش همکاری‌های تجاری دو جانبه فراهم کند. با این حال، دولت بایدن به مانند بسیاری از سیاست های دیگر در حال پیروی از خط مشی دولت ترامپ است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.