رونمایی از ۵ کتاب انتشارات موسسه جام جم /حمایت از انتشار کتاب های اجتماعی در موسسه جام جم
06 بهمن 1400 - 16:46
شناسه : 26986
12
صبح روز چهارشنبه 6 بهمن ماه 1400 نشست خبری تازه ها و برنامه های انتشارات موسسه جام جم برگزار شد.مدیرعامل موسسه فرهنگی و مطبوعاتی جام جم گفت: راهبرد ما حمایت از انتشار کتاب هایی است که دغدغه ها و آسیب های اجتماعی را در زمینه های مختلف روایت کنند.
پ
پ

به گزارش خبرنگارخبرگزاری صدا و سیما  آقای مراد عنادی در نشست خبری با عنوان «تازه‌ها و برنامه‌های انتشارات جام جم» افزود: در موسسات فرهنگی و مطبوعاتی، بیشتر به موضوع مطبوعات پرداخته می‌شود و موضوع فرهنگ فراموش شده است.

مدیرعامل موسسه فرهنگی و مطبوعاتی جام جم با اشاره به اینکه یکی از اقداماتی که می‌توان در حوزه فرهنگ انجام داد، توجه بیشتر به موضوع کتاب و انتشار آن است تصریح کرد: باتوجه به اینکه سرانه مطالعه کشور بر اساس آخرین خبر‌ها حدود ۱۷ دقیقه بوده و ایران نسبت به میانگین دنیا پایین‌تر است باید از کتاب و انتشار آن حمایت کرد.

وی گفت: تلاش می‌کنیم تا اقدامات خوب و مناسبی در حوزه انتشار کتاب داشته باشیم تا به رسالت اصلی خود برسیم.

مراد عنادی افزود: همه کتاب‌هایی که در این موسسه به چاپ رسیده است در قالب روایت بوده و به صورت واقع گرایانه و آسیب شناسانه به مسائل اجتماعی می‌پردازد.

مدیرعامل موسسه فرهنگی و مطبوعاتی جام جم گفت: باتوجه به وجود رسانه‌های نوظهور، انتشار کتاب‌های رسانه‌ای به صورت ویژه در دستور کار این موسسه قرار گرفته است.

انتشار شش عنوان کتاب تا پایان سال ۱۴۰۰
مدیر انتشارات موسسه فرهنگی و مطبوعاتی جام جم در این نشست گفت: تلاش داریم تاپایان سال ۱۴۰۰، شش کتاب با عناوین، «چهره ماندگار»، «روایت بوموسی»، «در برابر داعش»، «روایت کسب و کار»، «استراتژی نهایی» و کتابی از احسان رضایی که عنوان آن هنوز نهایی نشده است چاپ و روانه بازار شود.

آقای مهدی قزالی به استقبال خوب مخاطبان به کتاب‌های منتشر شده از سوی انتشارات جام جم اشاره و عنوان کرد: کتاب‌های «رنجین کمان»، «چمدان‌های باز» و «دوجان» بیشترین فروش را داشته اند به طوریکه چند روز پس از اولین انتشار، به چاپ دوم رسیدند یا در مرحله چاپ دوم هستند.

وی تصریح کرد: تلاش داریم تا یک سبد کتابخوانی به مخاطبان روزنامه جام جم ارائه شود.

مدیر انتشارات موسسه فرهنگی و مطبوعاتی جام جم گفت: یکی از مسائلی که در حوزه کتاب به آن توجهی نمی‌شود، گفتگوی بین ناشر و نویسنده است؛ موضوعی که اگرچه کمیت کتاب‌ها را پایین می‌آورد، اما کتاب‌ها از نظر محتوایی کیفیت بالایی خواهند داشت.
قزالی تاکید کرد: این موضوع یعنی گفتگوی بین ناشر و نویسنده، سرلوحه کاری ما شده تا بتوانیم بهترین آثار را به مخاطبان خود عرضه کنیم.

همچنین به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری تازه‌ها و برنامه‌های انتشارات مؤسسه جام جم صبح امروز در ساختمان روزنامه جام جم برگزار شد؛ در ابتدای این مراسم تیزر رونمایی و جشن کتاب تازه‌های نشر جام جم پخش شد.

نبود گفتگوی ناشر و نویسنده مانع از افزایش کمیت کتاب‌ها شده است

مراد عنادی مدیرعامل مؤسسه جام جم در این نشست گفت: مؤسسه جام جم با خروجی روزنامه جام جم بیش از دو دهه است که آغاز به کار کرده است و همگی این مؤسسه را با این خروجی می‌شناسند.

وی افزود: یکی از نمودهای توجه بیشتر به این مؤسسه، نشر کتاب و محصولات فرهنگی است؛ در این بخش اگر کارنامه مؤسسه را نگاه کنیم فراز و فرود داشتیم اما در این چند سال اخیر اقدامات خوبی صورت گرفته است. متأسفانه طبق آمار سرانه مطالعه در ایران حدود ۱۷ دقیقه است و برخی مشکلات اقتصادی سبب شده که خرید کتاب نیز اولویت خانواده‌ها نباشد. اما استقبال از تازه‌های نشر نشان می‌دهد که نبض نشر می‌زند و همچنان اشتیاق به مطالعه وجود دارد.

مدیرعامل مؤسسه جام جم در ادامه درباره جنس کتاب‌های تازه انتشارات جام جم که به بهانه دومین نمایشگاه مجازی کتاب از آنها رونمایی شد، گفت: جنس این کتاب‌ها روایت است؛ روایت‌هایی که مسائل اجتماعی و هویت ایرانی_ اسلامی، رئال و آسیب شناسانه را در بر می‌گیرد؛ برای مثال کتاب ویولن زن روی پل سرگذشت فردی است که دچار اعتیاد شده و پس از ترک به جامعه بازگشته و یا کتاب قربانی شهریور به مسائل و مشکلات مستأجران اشاره می‌کند.

عنادی گفت: سوژه‌هایی که انتخاب شده بسیار خوب است و به همین دلیل است که استقبال شکل گرفته است. این حرکت آغاز شده و ما در صدد ادامه آن هستیم و هم تلاش ورود به بخش جدید را داریم که آن هم انتشار کتاب در رسانه‌های جدید است.

وی در پایان سخنانش گفت: رسانه‌های نوظهور به ویژه در شبکه‌های اجتماعی نیازمند ادبیات جدید است و بنا داریم این بخش را فعال کنیم که مورد استقبال مخاطب خاص و عام باشد همچنین تلاش داریم در حوزه نشر کتاب مانند رسانه جام جم فعالیت‌های خوبی را داشته باشیم.

غیبت گفت و گو میان ناشران و نویسندگان

در ادامه این نشست مهدی قزلی مدیر نشر جام جم گفت: حدود دو ماه پیش هشت کتاب از این مؤسسه منتشر شد که مفتخرم اعلام کنم چاپ کتاب «دوجان، خرده روایت‌های بارداری» با شمارگان هزار و چهارصد نسخه رو به اتمام است و چاپ دوم کتاب رنجین کمان با شمارگان ۲۰۰۰ نسخه رو به اتمام است، همچنین کتاب چمدان‌های باز نیز رو به اتمام بوده و استقبال بسیار خوبی از آن شکل گرفته است.

وی افزود: کتاب «وطن دار» نیز رو به اتمام است و برای چاپ دوم آن در تلاش هستیم. امیدواریم شش کتاب تا پایان سال به تازه‌های نشر اضافه کنیم. کتاب «ویولن زن روی پل»؛ زندگی آقای خسرو باباخانی است که معلم داستان نویسی بسیاری از نویسندگان بوده و هست و تجربیات خودش را در موضوع اعتیاد نوشته و جسارت به خرج داده است، این کتاب روایت ۳۰ سال اعتیاد و یک سال ترک و پس از آن راهنمایی و مشاوره به ۴۰ نفر است.

این‌نویسنده در ادامه گفت: کتاب «قربانی شهریور» در خصوص مسئله اجاره نشینی است که مسئله اجتماعی است؛ روایت‌های اجاره نشینی پنجره‌ای بین صاحب خانه و مستأجر در خصوص نگه داشتن خانه در این کتاب به رشته تحریر درآمده است. «کتاب چمدان‌های باز» روایت‌های سید محسن روحانی است، وکیلی که دو مقطع فوق لیسانس و دکترا را در آمریکا در حال تحصیل بوده و تجربیات خودش را در خصوص مهاجرت گفته است. کتاب «نشستن بر نگاه دیگری» کتاب روانشناسی و رسانه‌ای است که هرکس بخواهد در یک مناظره به شکل سازنده شرکت کند باید به این ادبیات آشنایی داشته باشد.

مدیر انتشارات جام جم گفت: کتاب «شریان مکران» نوشته بنده است که روایت خط لوله نفت است که روایت ساخت این خط لوله دارای اهمیت بسیار است، این خط لوله در تحریم ساخته شده و چون لوله‌های معمولی برای این کار مناسب نیستند بچه‌های متخصص ما کار بزرگی کردند و در حال حاضر ایران جز چند کشور تولید کننده این لوله است و این روایت؛ روایت هویت و غرور برای ماست.

قزلی با اشاره به اینکه تمامی کتاب‌های منتشرشده مؤسسه جام جم بر مدار موضوع هویت است افزود: همه کتاب‌های ما بر مدار روایت است و فرم روایت هم فرمی است که هم جنبه ادبی دارد و هم روزنامه نگاری؛ ما نیز تلاش کردیم فرمی را انتخاب کنیم که با فرم روزنامه نگاری جام جم همخوانی داشته باشد. تلاش کردیم این کتاب‌ها نظر حوزه فرهنگ را جلب کند و تلاش داریم سبد کتابخوانی به روزنامه نگاران جام جم و بقیه جامعه ارائه دهیم و تلاش کنیم رنگین کمان موضوع داشته باشیم و حتی بعضی از کتاب‌ها که شاید خواندن آن سخت باشد را به موضوعی روان و راحت تبدیل کنیم

وی در پاسخ به سوالی درباره نحوه سفارش کتاب‌ها گفت: بعضی از کتاب‌ها را ما سفارش دادیم و بعضی‌ها را نویسندگان بر اساس دغدغه شخصی خود سفارش دادن، البته باید به این نکته توجه کرد که این گذاره سفارش دادن و گرفتن از معنا تهی شده است؛ من به عنوان ناشر سفارش کتاب می‌دهم چراکه از ظرفیت نویسندگان اطلاع دارم و در این خصوص با نویسندگان بحث می‌کنیم و آن را عرضه می‌کنیم. بسیاری از نویسندگان بزرگ به سفارش کشورشان کتاب نوشتند. حتماً ما موضع مان در بیرون آمدن کتاب‌ها سفارش فعال بوده است که بدانیم چه موضوعی با چه رویکردی را متولد کنیم.

مدیر انتشارات جام جم گفت: یکی از مسائلی که در فضای نشر غایب است و مشکل بسیار بزرگی است گفت و گو بین نویسنده و ناشر است که اگر شکل بگیرد کمیت کتاب‌ها رشد می‌کند؛ ما رسالت مان این نیست که تعداد زیادی کتاب داشته باشیم بلکه می‌خواهیم کتاب‌های خوب داشته باشیم. دو کتاب از این ۱۳ کتاب، کتاب اول ما هستند کتاب «دو جان، خرده روایت‌های بارداری» و «موتورسوار چمران» از جمله کتاب‌های اول نویسندگان ماست.

در ادامه، عنادی نیز در پاسخ به سوالی مبنی بر انتشار کتاب‌ها به صورت صوتی گفت: ما در شورایی که برای تدوین کتاب‌ها شکل می‌گیرد هم به نویسندگان اعتبار می‌دهیم و هم به افرادی که به تازگی می‌خواهند به این فضا ورود کنند فضایی را اختصاص می‌دهیم. اولویت اول ما برای انتشار رسانه‌های مکتوب است اما در سال‌های اخیر با توجه به استقبال از کتاب‌های صوتی می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد و با استفاده از زیرساخت‌های مؤسسه این کار را انجام دهیم.

قزلی نیز در پاسخ به این سوال گفت: این کار را حتماً انجام می‌شود اما در فاز دوم انتشار، کتاب‌های فاز یک را به پلت فرم‌های کتاب‌های الکترونیکی می بریم.

وی افزود: در حال حاضر پنج فروشگاه اینترنتی کتاب‌های ما را دارد و به شکل حرفه‌ای مسیر پیگیری می‌شود اما بین صوتی و فیزیکی کردن کتاب فاصله‌ای باید باشد که مخاطب کتاب را بشناسد ما این فاصله را همچنان در اختیار داریم. ما از همه ظرفیت‌ها برای معرفی کتاب‌ها استفاده می‌کنیم. خوشبختانه از کتاب‌ها استقبال خوبی شده است، در حال حاضر شمارگان ما بالای هزار است اما اگر بخواهیم به صورت فراگیر باشد باید از ظرفیت رسانه ملی هم استفاده نمود.

مدیر نشر جام جام با اشاره به برنامه‌ها و کتاب‌هایی که در آینده در راه نشر توسط مؤسسه جام جم قرار می‌گیرند گفت: کتاب «چهره‌های ماندگار» سه جلدی که بازگردانی برنامه رادیو گفت و گو است برای نسل جوان بسیار جذاب است؛ کتاب «چگونه کتاب انتخاب کنیم و چگونه کتاب بخوانیم» نوشته احسان رضایی که بیش از دو دهه تجربه خود را به رشته تحریر درآورده است؛ کتاب «روایت بوموسی» که درباره جزیره ابوموسی است؛ کتاب «مدرسه جادوگری» روایت برنامه سازهای موفق صدا و سیماست؛ کتاب «در برابر داعش» روایت مقاومت ترکمن‌های عراق در برابر داعش است از کتاب‌هایی هستند که در آینده قرار است منتشر شوند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.