آزادسازی سواحل؛ مطالبه چندین ساله مردم که رئیسی عملی کرد
29 بهمن 1400 - 18:19
شناسه : 27712
5
مهلت 20 روزه رئیس جمهور به دستگاه‌های اجرایی برای آزادسازی سواحل به نفع مردم امروز به پایان می‌رسد و براساس آنچه اعلام شده تا روز گذشته بیش از 90 درصد این کار انجام شده و امروز نیز بخش باقی مانده آزاد خواهد شد.
منبع : فارس
پ
پ

مهلت ۲۰ روزه رئیس جمهور به دستگاه‌های اجرایی برای آزادسازی سواحل به نفع مردم امروز به پایان می رسد و براساس آنچه اعلام شده تا روز گذشته ۹۰ درصد سواحل به نفع مردم آزاد شده و قرار است در روز پایانی یعنی امروز هم ده درصد باقی مانده کار انجام شود.

آزادی سازی نوار ساحلی دریا به خصوص دریای خزر طی سال‌های گذشته از دغدغه‌های جدی ساکنان این مناطق بوده که با دستور جدی رئیس جمهوری طی ۲۰ روز باید اجرایی می‌شد.

رعایت حریم ۶۰ متری دریا و آزادسازی سواحل استان‌های شمالی از موضوعاتی بود که همواره مورد بحث و مطالبه مردم به خصوص مردم مناطق شمالی کشور بود، موضوعی که تا قبل از دستور موکد آیت الله رئیسی رئیس دولت سیزدهم آنچنان که باید جدی گرفته نمی شد.

در سفری که آیت الله رئیسی در هشتم بهمن ماه به استان گیلان داشت مجددا بحث آزادسازی سواحل مورد توجه قرار گرفت؛ رئیس جمهور در پاسخ به خبرنگاری که درباره آزادسازی سواحل پرسید، گفت که  ساحل حریمی دارد و در جهت احداث بنا باید این حریم رعایت شود، برای همین اگر دستگاه هایی مانع استفاده و آزادسازی سواحل برای ‏مردم شوند باید قانون را رعایت کنند.

رئیسی همچنین در این سفر تاکید می کند که دستگاه های اداری باید بیش از دیگران خود را موظف به رعایت قوانین بدانند و برای ایجاد و احداث ‏بنا باید مقید به قانون باشند، وقتی آنها مجری قانون باشند مردم هم رعایت می کنند.

* مهلت ۲۰ روزه رئیسی برای آزادسازی سواحل

رئیس جمهور که بارها تاکید کرده مصوبات و تصمیمات سفرهای استانی باید پیگری و اجرا شود در روز نهم بهمن ماه ‏به دستگاه های دولتی ۲۰ روز مهلت داد تا طبق دستور برای آزادسازی مناطق ساحلی تصرف شده تا مرز قانونی ‏حداقل ۶۰ متر از ساحل اقدام کنند.

با دستور رئیسی و مهلت داده شده، دستگاه‌های اجرایی با سرعت آزادسازی سواحل را آغاز کردند، قوه قضائیه و دستگاه‌های نظامی نیز در این موضوع همراه شدند و مردم هر روز از طریق رسانه ها شاهد آزادسازی بخش های وسیعی از سواحل بودند.

البته حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای رئیس دستگاه‌ قضایی ۲۷ دی‌ماه بود که موضوع آزادسازی سواحل را ابلاغ کرد و  با دستور رئیس جمهور به دستگاه های دولتی این موضوع با جدیت بیشتری در دستور کار قرار گرفت.

* جدیت دولت در آزادسازی سواحل به نفع مردم

آزادسازی سواحل و پیگری های مسئولان دولتی برای به نتیجه رسیدن این موضوع باعث شد بخش زیادی از سواحل شمالی کشور آزاد شوند. به گفته برخی مسئولان این موضوع نشان داد دولت سیزدهم و رئیس جمهور در تصمیماتی که اتخاذ می کنند جدی هستند.

برهمین اساس سید صولت مرتضوی معاون اجرایی ریاست جمهوری در روز ۲۸ بهمن ماه یعنی زمانی که یک روز به پایان مهلت رئیس باقی مانده می گوید:٩٠ درصد دستگاه‌ها ابلاغیه رئیس جمهور را اجرا کرده اند، به بقیه دستگاه‌های باقیمانده اخطار داده شده است.

* آزادسازی سواحل به نفع مردم در بندرعباس

بحث آزادسازی سواحل البته تنها در استانهای شمالی نبود و در استانهای جنوبی هم این موضوع مورد پیگیری مسئولان قرار گرفت. در همین باره مهدی دوستی دو روز پیش در هنگام بازدید از روند آزادسازی سواحل به خبرنگاران می گوید: براساس دستور ریاست جمهوری مبنی بر آزادسازی سواحل به نفع مردم پس از یک روز از این دستور فرآیندهای آزادسازی سواحل در استان هرمزگان آغاز و مناطقی از حریم سواحل که توسط دستگاه‌های دولتی اشغال شده بود، شناسایی شد.

وی ادامه می دهد: خوشبختانه دستگاه‌های دولتی خودشان آزادسازی سواحل و رعایت حریم ۶۰ متری را بعد از دستور ریاست جمهوری انجام دادند و بخش عمده‌ای از سواحل رفع تصرف و آزاد شده و امیدواریم تا پایان مهلت ۲۰ روزه این کار انجام و دستور رئیس جمهور به طول کامل اجرایی شود.

استاندار هرمزگان همچنین تاکید می کند که در استان هرمزگان تقریبا یک محدوده ۵۰۰ متری دیگری داریم که آن هم تا روز جمعه ( یعنی تا امروز) انجام خواهد شد و رفع تصرف از سواحل این استان تکمیل می‌شود.

* آزادسازی سواحل به نحو مناسب و موثری پیش رفته است

احمد وحیدی وزیر کشور روز گذشته درباره نشست مشترک با استانداران استان های ساحلی شمال و جنوب کشور، می گوید: در این نشست که با حضور همه استانداران استان های ساحلی کشور برگزار شد؛ روند پیشرفت آزاد سازی سواحل کشور به طول ۶۰ متر از حریم ساحل به صورت کارشناسی و دقیق مورد بررسی قرار گرفت.

وی ادامه می دهد: کار آزاد سازی سواحل به نحو مناسب و موثری در استان های شمالی کشور پیش رفته است.

وزیر کشور تصریح کرد: در دو استان گیلان و مازندران آزاد سازی سواحل با پیشرفت بیش از ۹۰ درصدی صورت گرفته است و کار در این خصوص با جدیت کامل ادامه دارد.

وحیدی همچنین تاکید می کند که در استان گلستان هم از همان ابتدا مساله خاصی در حوزه تصرف سواحل نداشته ایم.

وی در ادامه به روند آزادسازی سواحل در استان های جنوبی کشور اشاره می کند و می گوید: در استان های خوزستان، بوشهر و هرمزگان هم روند آزاد سازی سواحل انجام شده و خوشبختانه مشکل خاصی در این استان ها وجود ندارد.

وحیدی در خصوص ساماندهی سواحل هم می گوید: در این حوزه محوریت کار با شهرداران مناطق است و تلاش داریم با انجام حمایت های فنی و لجستیکی لازم هر چه سریعتر سواحل آزاد شده در اختیار شهروندان عزیز کشور برای استفاده قرار گیرد.

* عقب نشینی نیروهای مسلح از سواحل استان های شمالی

در پی دستور رئیس جمهور و اقدام نهادهای اجرایی در آزادسازری سواحل دریا، نهادهای نظامی و دفاعی کشور هم با این اقدام همراه شدند و در همین راستا روز گذشته ستادکل نیروهای مسلح اعلام کرد که کلیه اماکن تابعه سازمان‌ها و یگان های نیروهای مسلح در سواحل شمالی کشور به میزان ۶۰ متر از اماکن غیر عملیاتی در سواحل دریای خزر که جنبه غیر نظامی و تفریحی دارند، عقب نشینی کردند.

مرکز ارتباطات و تبلیغات دفاعی ستادکل نیروهای مسلح در همین باره تاکید کرد: پیرو تدبیر ریاست جمهوری اسلامی ایران و به تبع آن دستور رئیس ستادکل نیروهای مسلح مبنی بر عقب نشینی یگان های تابعه نیروهای مسلح از اماکن غیرعملیاتی در سواحل دریای خزر، تیم بازرسی استقرار یافته در مناطق مذکور پس از نظارت و بررسی های میدانی به عمل آمده، در اطلاعیه ای اعلام کرد: کلیه اماکن تابعه سازمان ها و یگان های نیروهای مسلح در سواحل شمالی کشور با هماهنگی استانداری های گیلان، مازندران و گلستان تا تاریخ ۱۴۰۰/۱۱/۲۷ بر اساس ضوابط تعیین شده به میزان ۶۰ متر از اماکن غیر عملیاتی در سواحل دریای خزر که جنبه غیر نظامی و تفریحی دارند، عقب نشینی کردند.

* اقدام بزرگ دولت سیزدهم به نفع مردم

دولت سیزدهم که براساس گفته بسیاری از مردم در حوزه واکسیناسیون کارنامه خوبی از خود به‌جای گذاشته، در بحث آزادسازی سواحل هم براساس شواهد موجود و گفته بسیاری از کارشناسان و مردم تا کنون توانسته خوب عمل کند و هم اکنون بسیاری از سواحل به نفع مردم آزاد شده و در اختیار مردم قرار گرفته است و مردم دیگر برای لذت بردن از دریا بسیار کمتر با دیوارهای بُتنی و تابلوهای عبور ممنوع مواجه خواهند شد.

براساس گفته برخی از فعالان رسانه ای و کارشناسان رسانه این اقدام، اقدام بزرگی بود که از سوی دولت سیزدهم صورت گرفت اما آنچنان که باید دیده نشد.

با این حال آنچه مهم است این است که آیت الله رئیسی توانست وعده ای که در سفر به گیلان برای آزادسازی سواحل به نفع مردم داده بود را با پیگیری جدی محقق کند و این مسئله هم باعث شد تا امیدواری مردم برای حل مسائل دیگر بیشتر شود و این امید می ورد جدیت دولت در پیگیری مسایل باعث گشایش مسائل و مشکلات دیگر مردم، مخصوصا مشکلات اقتصادی شود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.