۱۴۰۰، سال رکوردشکنی‌های تجاری ایران
10 اردیبهشت 1401 - 13:03
شناسه : 30466
3
تازه‌ترین آمار اعلام شده از سوی گمرک ایران نشان می‌دهد که در فروردین ماه امسال، تراز بازرگانی کشور مثبت شده است و بدین ترتیب پرونده تجارت خارجی ایران در سال‌جاری با تراز مثبت باز شد.
منبع : فارس
پ
پ

تازه‌ترین آمار اعلام شده از سوی گمرک ایران نشان می‌دهد که در فروردین ماه امسال، تراز بازرگانی کشور مثبت شده است و بدین ترتیب پرونده تجارت خارجی ایران در سال‌جاری با تراز مثبت باز شد.

طبق گفته‌های معاون گمرک ایران، تراز تجاری کشور در فروردین با بیشتر شدن ارزش کالا‌های صادره نسبت به واردات، مثبت ۸۷۵ میلیون دلار شد. فرود عسگری در تشریح تجارت غیر نفتی ایران در فروردین گفت: در اولین ماه سال، صادرات غیرنفتی کشور به هفت میلیون و ۳۲۴ هزار تن به ارزش سه میلیارد و ۶۹۹ میلیون دلار رسید که با وجود کاهش ۱۰ درصدی در وزن نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۲۵ درصد در ارزش رشد داشته است.

وی افزود: واردات کشور نیز در فروردین ماه دو میلیون و ۲۵۲ هزار تن کالا به ارزش دو میلیارد و ۸۲۴ میلیون دلار بود که رشد ۱۰ درصدی در وزن و یک درصدی در ارزش نسبت به فروردین سال قبل داشته است.

معاون امور گمرکی گفت: با توجه به صادرات سه میلیارد و ۶۹۹ میلیون دلاری کشور و واردات دو میلیارد و ۸۲۴ میلیون دلاری در فروردین ۱۴۰۱، تراز تجاری کشور، مثبت ۸۷۵ میلیون دلار را نشان می‌دهد.

۱۴۰۰، سال رکوردشکنی‌ها

درحالی در اولین ماه سال‌جاری تراز تجاری کشور مثبت ۸۷۵ میلیون دلار شده که بررسی جزئیات تجارت خارجی در سال گذشته حاکی از ثبت رکوردهای تازه‌ای است. پس از عملکرد نامطلوب تجارت خارجی ایران در سال ۱۳۹۹ که تا نیمه نخست سال گذشته نیز ادامه داشت، استقرار دولت سیزدهم و اصلاح سیاست‌های تجاری و اقتصادی باعث شد از نیمه دوم سال گذشته روند تجارت خارجی نیز رو به بهبود گذارد. در این سال علاوه برعبور تجارت غیرنفتی ایران از مرز ۱۰۰ میلیارد دلار، درآخرین ماه سال گذشته نیز، بالاترین رکورد مبادلات تجاری ایران پس از تشدید تحریم‌ها شکسته شد.

برپایه آمار گمرک ایران، تجارت خارجی غیرنفتی درسال گذشته با عبور از مرز ۱۰۰ میلیارد دلار به ۱۰۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار رسید. مجموع تجارت به ۱۶۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تن به ارزش ۱۰۱.۶ میلیارد دلار رسیده است. بر این اساس تجارت خارجی ایران در سال گذشته ۳۸ درصد در ارزش و ۱۲.۴ درصد در وزن افزایش داشته است.

این درحالی است که آمارنشان می‌دهد تجارت خارجی درسال ۱۳۹۹ با مبادله ۱۴۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تن، ۷۳ میلیارد دلار بوده که نشان دهنده رشد بیش از ۲۸ میلیارد دلاری تجارت خارجی ایران است.

همچنین صادرات غیرنفتی کشورمان در سال گذشته به۱۲۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن با ارزش ۴۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بالغ شده است. این رقم در مقایسه با ۱۱۲ میلیون و ۲۹۳ هزار تن به ارزش ۳۴ میلیارد و ۲۵۶ میلیون دلار سال ۱۳۹۹ حاکی از افزایش ۹ درصدی در وزن و ۴۰ درصدی در ارزش صادرات است. درواقع صادرات غیرنفتی ایران در سال گذشته بیش از ۱۴ میلیارد دلار افزایش یافته است. همچنین در شرایطی که واردات کشور در سال ۱۳۹۹ از نظر وزنی ۳۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تن و از لحاظ ارزشی ۳۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده، این رقم درسال گذشته به ۴۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تن به ارزشی برابر با ۵۳ میلیارد دلار افزایش یافته است. بدین ترتیب واردات ایران ۲۲ درصد در وزن و ۳۶ درصد ارزش افزایش داشته است. با توجه به سهم بالای مواد اولیه تولید و کالاهای اساسی در ترکیب کالاهای وارداتی، رشد واردات نیز در جهت تقویت تولید و همچنین تأمین نیازهای بازار داخلی صورت گرفته است.

در آخرین ماه سال گذشته نیز شاهد یک رکوردشکنی دیگر درتجارت خارجی کشور بودیم، به طوری که تجارت غیرنفتی با ثبت حدنصاب ۱۱میلیارد و ۵۳۸ میلیون دلار در آخرین‌ ماه سال گذشته به بالاترین میزان ارزش تجاری در طول یک ماه طی چند سال اخیر بویژه در زمان تشدید تحریم حداکثری در چهار سال اخیر رسید. این میزان از لحاظ ارزش نسبت به مدت مشابه (اسفندماه ۱۳۹۹)، ۴۰ درصد و نسبت به بهمن ماه ۱۷ درصد رشد داشته است.در اسفند ماه گذشته، ۱۴میلیون و ۵۳۹هزار تن کالا به ارزش ۱۱میلیارد و۵۳۸ میلیون دلار بین ایران و سایر کشورها تبادل شد که سهم صادرات ۱۰میلیون و ۱۱۷ هزار تن به ارزش پنج میلیارد و ۱۰۲میلیون دلار و سهم واردات چهار میلیون و ۴۲۲ هزار تن کالا به ارزش ۶میلیارد و ۴۳۶میلیون دلار بود.

رشد ۹۰ درصدی عرضه و معامله ارز در سامانه نیما

یکی از آثار مستقیم رشد تجارت غیرنفتی در دوره دولت سیزدهم، افزایش ورود ارز به کشور و درنتیجه عرضه و تأمین ارز داخلی است. طبق اعلام بانک مرکزی عرضه و معامله ارز توسط صادرکنندگان در سامانه نیما از ابتدای سال تاکنون از مرز ۳.۱ میلیارد دلار گذشت که این رقم حدود ۹۰ درصد نسبت به دوره مشابه سال گذشته رشد داشته است.

براساس گفته‌های علی صالح‌آبادی رئیس کل بانک مرکزی، تخصیص ۱۱ میلیارد دلاری ارز در فروردین ماه امسال نشان می‌دهد که در زمینه ارز هیچ گونه مشکلی نداریم.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.