باند آمریکایی-سعودی پشت پرده لغو بازی ایران/ «سیاسی نبودن ورزش» شعار توخالی
06 خرداد 1401 - 12:11
شناسه : 31857
3
در این گزارش به پشت پرده لغو دیدار دوستانه تیم ملی ایران با کانادا پرداخته شده است.
منبع : فارس
پ
پ

فدراسیون فوتبال کانادا روز گذشته در اقدامی کاملا سیاسی با وجود آمادگی کامل تیم ملی فوتبال ایران برای سفر به ونکوور برای دیدار دوستانه با تیم ملی این کشور این دیدار را لغو اعلام کرد.

سناریوی آمریکایی-سعودی از دو هفته پیش علیه فوتبال ایران توسط رسانه های فارسی زبان معاند و ضد انقلاب کلید خورد. بهانه بی اساس این رسانه های جیره خوار سعودی و آمریکایی ها حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی بود.

همیشه فدراسیون جهانی فوتبال(فیفا) و نهادهای بین المللی ورزش مدعی هستند نباید سیاست را وارد ورزش کرد اما در ماجرای دیدار دوستانه تیم ملی فوتبال ایران با کانادا عکس این قانون ثابت شد.

رسانه های ضد جمهوری اسلامی ایران از هفته گذشته سم پاشی های خود را علیه تیم ملی فوتبال آغاز کردند و با گزارش های متعدد بی پایه و اساس خواهان لغو این دیدار دوستانه شدند.

فدراسیون فوتبال کانادا امروز(جمعه) با انتشار بیانیه ای عجیب اعتراف کرد که دلایل سیاسی باعث شده تا این دیدار دوستانه با ایران لغو شد.

در بیانیه فدراسیون کانادا آمده است: «فدراسیون کانادا بهترین نیت را در تلاش برای اطمینان از کسب تجربه مهم تیم ملی مردان در برابر تیم های جام جهانی در آمادگی برای قطر ۲۰۲۲ دارد.  در هفته گذشته، وضعیت غیرقابل دفاع ژئوپلیتیک(سیاست جغرافیایی) میزبانی ایران به میزان قابل توجهی دچار تفرقه شد و در واکنش به آن، این مسابقه لغو شد. در حالیکه ما عوامل بیرونی را در انتخاب حریف مناسب در فرآیند تصمیم گیری اولیه خود در نظر گرفتیم، تلاش خواهیم کرد تا حرکت رو به جلو را بهتر انجام دهیم. ما سخت در تلاش هستیم تا یک حریف جایگزین پیدا کنیم و به همه خریداران بلیت اطلاع داده شده است که بازپرداخت در راه است».

این اقدام متناقض فدراسیون  کانادا در حالیست که هفته گذشته نیک بونتیس، رئیس فدراسیون فوتبال کانادا گفت: ما یک نهاد ورزشی هستیم و به موضوعات سیاسی کاری نداریم.

اما با گذشت چند روز از این اظهارات رئیس فدراسیون فوتبال کانادا بیانیه ای کاملا سیاسی از این نهاد منتشر شد.

لغو دیدار تیم ملی ایران با کانادا را از چند بعد می توان بررسی کرد. نکته اول و حائز اهمیت ادعای پوچ سازمان های بین المللی مخصوصا فیفا به دخالت ندادن سیاست به ورزش است. اقدام فدراسیون کانادا نقض آشکار شعار اصلی فیفا است.

فدراسیون فوتبال ایران برای تدارک این بازی دوستانه تلاش زیادی کرد و همه چیز برای برگزاری یک بازی دوستانه قبل از مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر فراهم بود. اما نکته جالب این است که آمریکا یکی از رقبای ایران در جام جهانی است و برای همه آشکار است که این کشور برای ضربه زدن به ایران در ورزش یا هر مسئله دیگر دریغ نمی کند.

دولت آمریکا بعد از تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران در چند دهه گذشته این بار وارد ورزش شده تا این بار از فوتبال به رقیب مستقیمش ضربه شد.

اظهارات مسئولان فدراسیون کانادا در هفته گذشته نشان می داد این بازی دوستانه برگزار خواهد شد و این فدراسیون تاکید کرده اجازه دخالت سیاست به ورزش را نمی دهد ولی چه اتفاقی رخ  می دهد و ورق برمی گردد و تصمیمی کاملا سیاسی گرفته می شود؟

بدون شک دولت آمریکا کانادا را زیرفشار گذاشته تا تصمیمی کاملا سیاسی بگیرد و از این طریق هم بتواند به ملت ایران ضربه بزند. اقدام سیاسی کانادا در ورزش کاملا با رهبری آمریکا بوده تا در آماده سازی تیم ملی فوتبال ایران در مسیر جام جهانی اختلال ایجاد کند.

آمریکا بار دیگر خباثت خود را  علیه ملت ایران ثابت کرد و یکبار دیگر برای همگان نشان داد که برای این دولت خط قرمزی وجود ندارد و برای رسیدن به اهداف خود از هر قانونی می گذرد.

نکته مهمتر در این شرایط این است که وقتی خود فدراسیون فوتبال کانادا تحت فشار آمریکا و رسانه های معاند کاملا اعتراف کرده که این تصمیم سیاسی بوده، فیفا نباید سکوت کند. اما مثل همیشه فیفا و دیگر سازمان های بین المللی ورزش نشان دادند تنها در مسیر نظام سرمایه داری حرکت می کنند.

در پایان لغو دیدار دوستانه ایران با کانادا دو نکته مهم را برای همگان روشن کرد. نکته اول قانون فیفا مبنی بر عدم دخالت سیاست در فوتبال شعاری پوچ و بی اساس است. نکته دوم و مهمتر این است که تیم ملی فوتبال ایران با انتخاب اشتباه برای بازی دوستانه با کانادا که تحت سلطه آمریکا دشمن دیرینه ملت ایران است فرصت ضربه زدن این دولت متخاصم به فوتبال ایران را داد و این اشتباه بزرگی بود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.