تلاش چین برای تبدیل شدن به یک قدرت نفتی در منطقه
22 خرداد 1401 - 15:08
شناسه : 32555
5
چین در چند سال گذشته به دنبال رشد فناوری‌ها و تجهیزات داخلی برای اکتشاف نفت و گاز در دریا بوده و در این بخش سرمایه‌گذاری کرده است.
منبع : باشگاه خبرنگاران
پ
پ

شبکه تلویزیونی «سی سی تی وی» چین در گزارشی اعلام کرد: توسعه نسل جدیدی از سیستم حفاری چرخشی هدایت شونده و حفاری تصادفی در «واحد فناوری چاه» شرکت «خدمات میادین نفتی چین» در دست انجام است. این سیستم کلیدی حیاتی برای اکتشاف کارآمد منابع نفت و گاز در دریا است.

پس از ۱۲ سال تحقیقات فشرده، «شرکت ملی نفت فلات قاره چین» سرانجام سیستم بومی «ژوانجی» را توسعه داد. به گفته شرکت ملی نفت فلات قاره چین، این سیستم قادر است مته حفاری را در عمق هزاران متر زیر زمین به طور دقیق کنترل کند تا لایه نفت را هدف قرار دهد. این سیستم حتی قادر است مته حفاری را از راه دور بیش از ۱۰۰۰ متر به صورت افقی یا مورب در لایه نفت به نازکی ۰/۷ متری کنترل کند.

این سیستم همچنین قادر است تجزیه و تحلیل فوری داده‌های چینه شناسی را درک کند. این امر کمک زیادی به کاهش هزینه‌های توسعه میادین نفت و گاز و توسعه موثر منابع نفت و گاز دریایی خواهد کرد.

در آوریل، نخستین خط تولید هوشمند سیستم «ژوانجی» در شهر فوشان در استان گوانگدونگ در جنوب چین به بهره برداری رسید. این پروژه یکی از مؤلفه‌های اصلی پروژه «زنجیره تولید هوشمند» تجهیزات پیشرفته اکتشاف نفت و گاز شرکت ملی نفت است.

لی شیئن، کارشناس فنی ارشد شرکت ملی نفت فلات قاره چین گفت: «ما راهبردتجاری سازی یک نسل و سپس توسعه نسل بعدی را برای پیشبرد تحقیقات داخلی و توسعه تجهیزات فنی پیشرفته اتخاذ کرده ایم. در حال حاضر، سیستم شوانجی تعداد ۳۲ ماژول کارکردی را برای سه اندازه چاه آزمایشی پوشش داده است. میزان موفقیت در نخستین آزمایش این سیستم از ۷۹/۱ درصد به ۹۲ درصد افزایش یافته است و شاخص‌های کلیدی آن به سطوح ممتاز جهانی رسیده اند. امسال، یک خط تولید با خروجی سالانه ۱۰۰ سیستم شوانجی و سایر تجهیزات فنی پیشرفته، به طور رسمی وارد مرحله صنعتی شدن می‌شوند.»

چین در بخش توسعه اکتشافات نفتی دریایی، از یک سکو که ۱۰۰ متر زیر آب قرار دارد به عدد ۶۱ سکوی حفاری با عمق آب عملیاتی بیش از ۳۰۰۰ متر پیشرفت کرده است.

در سال ۲۰۱۲، شش شناور مهندسی در آب‌های عمیق با قابلیت کار در عمق ۳۰۰۰ متری ساخته و به بهره برداری رسید که نشان دهنده توسعه شتابان تجهیزات بهره برداری نفت و گاز در آب‌های عمیق در چین است.

در ژوئن ۲۰۲۱، نخستین سکوی بومی و نیمه شناور تولید و ذخیره سازی نفت و گاز ۱۰۰۰۰۰ تنی چین در آب‌های استان هاینان در جنوب این کشور شروع به کار کرد.

زیرسازه هایجی-۱ که یک زیرسازه داخلی ۳۰۰ متری در عمق آب است در ۱۱ آوریل امسال در دریای چین جنوبی نصب شد. این پیشرفت‌ها نشان می‌دهد که اکتشاف نفت و گاز در آب‌های عمیق وارد پیشرفتی سریع در چین شده است.

وانگ ژن، رئیس مؤسسه تحقیقات اقتصاد انرژی زیر نظر شرکت ملی نفت فلات قاره چین در این باره گفت: «می توان گفت چین در زمینه فناوری مهندسی نفت و ساخت تجهیزات، به کشور بزرگی در جهان تبدیل شده است. ما اکنون در حال ایجاد نقاط قوت بیشتر در تجهیزات فنی مهندسی نفت هستیم.»

شبکه «سی سی تی وی» چین اعلام کرد بر اساس آمار‌های غیررسمی، در سال ۲۰۲۱، تعداد ۱۱۹ مجموعه تجهیزات مهندسی دریایی توسط چین ساخته و تحویل شده که ۵۵ درصد از کل تجهیزات جهان را تشکیل می‌دهد. تا پایان ماه مارس سال جاری، شرکت‌های داخلی تجهیزات مهندسی دریایی، ۲۷۳ سفارش برای شناور‌های مهندسی دریایی دریافت کرده‌اند که ۵۴ درصد از کل جهانی را تشکیل می‌دهد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.