عاداتی که بدن شما را به سرعت پیر می‌کنند
23 خرداد 1401 - 9:45
شناسه : 32586
4
سلامت جسم و ذهن ما ارتباط تنگاتنگی با هم دارند و اضطراب به عنوان عاملی در افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های متعدد و حتی کاهش طول عمر ما نقش دارد. در مقابل، تمرین تکنیک‌های کاهش اضطراب مبتنی بر ذهن آگاهی برای مدیریت بهتر اضطراب با افزایش طول عمر مرتبط است.
منبع : فرارو به نقل از یاهولایف
پ
پ

چه چیزی سرعت پیری ما را تعیین می‌کند؟ چرا برخی افراد بالای ۱۰۰ سال عمر می‌کنند در حالی که برخی دیگر عمر بسیار کوتاه تری دارند؟ هر روز بیش‌تر به این موضوع پی می‌بریم که در بیش‌تر موارد پاسخ در ژن‌های ما نیست.

تخمین زده شده که ژنتیک ما تنها ۷ درصد از طول عمر مان را تشکیل می‌دهد و عادات سبک زندگی ما چه خوب و چه بد عامل کلیدی سرعت پیری ما هستند.

پیروی از رژیم غذایی آمریکایی

۷۵ درصد امریکایی‌ها گمان می‌کنند که از رژیم غذایی سالمی پیروی می‌کنند. با این وجود، واقعیت آن است که اکثر آمریکایی‌ها میوه، سبزیجات، فیبر یا مواد مغذی کافی نمی‌خورند. غذایی که می‌خوریم عمیقا با سرعت پیری، خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن و سلامت جسمی و روانی ما مرتبط است. خوردن یک رژیم غذایی سرشار از قند، فست فود، چربی اشباع شده، کربوهیدرات‌های تصفیه شده و سایر غذا‌های بسیار فرآوری شده باعث التهاب می‌شود و به سرعت شما را پیر می‌کند.

از طرف دیگر، اگر یک رژیم غذایی ضد التهابی و غنی از مواد مغذی می‌خورید که عمدتا از میوه‌ها، سبزیجات، لوبیا، عدس، غلات کامل، آجیل و دانه‌ها تشکیل شده است در خطر کمتری برای ابتلا به بیماری‌های مزمن خواهید بود و آهسته‌تر پیر خواهید شد.

به اندازه کافی نخوابیدن

خواب برای سلامت جسمی و روانی ما بسیار مهم است و کم خوابی نه تنها خطر ابتلا به بیماری‌ها را افزایش می‌دهد و بر کیفیت زندگی شما تاثیر منفی می‌گذارد بلکه باعث پیری زودرس شما نیز می‌شود. در واقع، مشخص شده موش‌هایی که کاملا از خواب محروم بودند ظرف مدت چند هفته زودتر از موعد مردند. هنگامی که می‌خوابید بدن شما سلول‌های خود را ترمیم می‌کند بدن انرژی خود را بازیابی می‌کند و مغز شما سموم و مواد زائد را دفع می‌کند. به این دلایل و موارد دیگر خواب ضروری است و کمیت یا کیفیت ناکافی خواب شما را پیر می‌کند.

کم تحرک بودن

افرادی که طولانی‌ترین عمر را در جهان دارند لزوما هر روز به باشگاه نمی‌روند بلکه زندگی فعالی دارند و فعالیت بدنی تنها بخشی از برنامه روزانه آنان است. در مقابل، برای بسیاری از ما که بیش‌تر روز خود را نشسته می‌گذرانیم این سبک زندگی بی تحرک باعث التهاب می‌شود و موجب تسریع پیر شدن خواهد شد.

در حالت ایده آل همه ما باید سعی کنیم مدت زمان مشخصی را برای ورزش دست کم ۵ بار در هفته در نظر بگیریم. دست کم ۳۰ تا ۶۰ دقیقه در روز مدت زمانی بهینه است. با این وجود، همان طور که ما برای رسیدن به این هدف کار می‌کنیم باید احساس خوبی در مورد گنجاندن هر میزان افزایش فعالیت بدنی در زندگی خود داشته باشیم. در عین حال، ما می‌توانیم برنامه‌های روزمره خود را نیز تغییر دهیم تا پر تحرک‌تر باشیم. نمونه‌هایی از این موارد عبارتند از بالا رفتن از پله‌ها به جای استفاده از آسانسور و پارک کردن خودرو در محلی دورتر در پارکینگ.

تمرکز بر رسانه‌های اجتماعی به جای اولویت قائل شدن برای روابط شخصی

این موضوع تایید شده که روابط برای سلامت روحی و جسمی ما مهم هستند. با این وجود، روابط نیز ارتباط تنگاتنگی با طول عمر دارد. پژوهشی صورت گرفته در هاروارد در مورد رشد بزرگسالان یک مطالعه مشهور، عظیم و در حال انجام است که بیش از ۷۰۰ مرد را از زمان نوجوانی در سال ۱۹۳۸ میلادی مورد بررسی قرار می‌دهد. این مطالعه یکی از جامع‌ترین پژوهش‌ها در حوزه سلامت و رفاه در تاریخ است و یافته‌ها نشان می‌دهند که روابط مهم‌ترین عامل برای سلامتی و طول عمر ما هستند.

در این پژوهش صورت گرفته پژوهشگران دریافتند افرادی که از نظر اجتماعی بیش‌تر با خانواده، دوستان و جامعه ارتباط دارند نسبت به افرادی که تنها بودند شادتر، سالم‌تر بوده و در واقع عمر طولانی تری داشتند. در مقابل، استفاده از رسانه‌های اجتماعی می‌تواند تاثیر منفی بر سلامت ما داشته باشد. تعاملات رسانه‌های اجتماعی مشابه تعاملات زندگی واقعی نیستند و ممکن است در واقع باعث ایجاد تنهایی شوند. استفاده از رسانه‌های اجتماعی هم چنین می‌تواند برای سلامت روان ما مضر باشد و با افزایش اضطراب و افسردگی مرتبط است.

اضطراب بیش از حد و عدم مدیریت خوب آن

سلامت جسم و ذهن ما ارتباط تنگاتنگی با هم دارند و اضطراب به عنوان عاملی در افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های متعدد و حتی کاهش طول عمر ما نقش دارد. در مقابل، تمرین تکنیک‌های کاهش اضطراب مبتنی بر ذهن آگاهی برای مدیریت بهتر اضطراب با افزایش طول عمر مرتبط است.

تلومر‌ها کلاهک‌های محافظ در انتهای کروموزوم‌های ما هستند و وظیفه آن حفظ DNA ماست. با هر تقسیم سلولی، بخش کوچکی از DNA تلومر از بین می‌رود. بنابراین، نتیجه این است که تلومر‌ها با افزایش سن کوتاه می‌شوند. تلومر‌های کوتاه‌تر با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌ها و کاهش طول عمر مرتبط هستند.

مشخص شده است که نرخ کوتاه شدن تلومر را می‌توان با عوامل مرتبط با سبک زندگی افزایش یا کاهش داد و به نظر می‌رسد تمرین تمرکز حواس و مدیتیشن سرعت کوتاه شدن تلومر را کاهش می‌دهد که در واقع ممکن است باعث افزایش طول عمر شود.

نوشیدن مشروبات الکلی

دلایل متعددی وجود دارند که نشان می‌دهند چرا مصرف مشروبات الکلی می‌توانند شما را پیر کند. نوشیدن مشروبات الکلی باعث افزایش التهاب و افزایش خطر ابتلا به چندین بیماری مزمن مانند سرطان و بیماری کبد می‌شود. مصرف مشروبات الکلی همچنین باعث کم آبی می‌شود که پیری پوست را تسریع می‌کند و از جمله باعث پف و چین و چروک پوست می‌شود.

علاوه بر این، مصرف مشروبات الکلی می‌تواند با خواب تداخل داشته باشد و بر کیفیت و کمیت خواب تاثیر بگذارد. برای زنان و مردان بالای ۶۵ سال، نوشیدن متوسط به معنای نوشیدن حداکثر یک نوشیدنی در روز است. برای مردان ۶۵ سال و کمتر دو نوشیدنی در روز به عنوان مصرف متوسط مجاز در نظر گرفته می‌شود.

همه می‌خواهند زندگی سالم، شاد و طولانی و عاری از بیماری و بیماری داشته باشند. با این وجود، هیچ جادو یا قرص طول عمری وجود ندارد که پیری را کاهش دهد یا عمر شما را طولانی کند. در حقیقت، این ترکیبی از عوامل از جمله غذایی که می‌خوریم، خواب، سطح فعالیت بدنی، روابط و استرس است که در درجه اول تعیین کننده سرعت پیری مان هستند. با تمرکز بر این زمینه‌ها نه تنها سال‌ها به طول عمر خود خواهیم افزود بلکه کیفیت زندگی خود را نیز بهبود می‌بخشیم تا آن سال‌های اضافی را سالم‌تر و شادتر بگذرانیم.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.