تولید روزانه ایران‌خودرو و سایپا چقدر است؟
05 تیر 1401 - 10:22
شناسه : 33611
5

طبق آمار ارائه شده از سوی دو خودروساز بزرگ کشور، به ترتیب گروه صنعتی ایران‌خودرو مرز ۳۰۰۰ دستگاه و سایپا ۱۹۰۰ دستگاه در روز را رد کرده‌اند.

پ
پ

به گزارش تجارت‌نیوز، طبق آمار ارائه شده از سوی دو خودروساز بزرگ کشور، به ترتیب گروه صنعتی ایران‌خودرو مرز ۳۰۰۰ دستگاه و سایپا ۱۹۰۰ دستگاه در روز را رد کرده‌اند و بدین ترتیب طی سه ماه نخست ایران‌خودرو بالغ بر ۱۴۷ هزار دستگاه خودرو و سایپا قریب به ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید کرده‌اند.

ایسنا نوشت، طبق آماری که هر یک از دو خودروساز منتشر کرده‌اند، گروه صنعتی ایران خودرو توانسته است با گذر از مرز ۳۰۰۰ دستگاه تولید روزانه و تولید ۶۰ هزار و ۷۸۳ دستگاه خودرو کامل سواری در خردادماه امسال، مجموع تولید خود در سه ماهه نخست امسال را با رشد ۶۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به ۱۴۷ هزار و ۲۳ دستگاه خودرو کامل شده برساند.

از این تعداد، ۱۴۵ هزار و ۱۶۸ دستگاه در حوزه خودروهای سواری و ۱۸۵۵ دستگاه خودروی تجاری سنگین و نیمه‌سنگین است.

ایران‌خودرو تاکید کرده است که طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و در راستای اجرای فرامین رئیس جمهوری و راهبرد وزارت صمت، موفق شده از ابتدای خردادماه تولید خودرو ناقص را متوقف کند و در پایان این ماه عدد تولید کامل سواری ۶۰ هزار و ۷۸۳ دستگاه را با رشد ۶۸ درصدی نسبت به خرداد سال گذشته به ثبت برساند.

این در حالیست که طی یک دهه اخیر، تولید خودروهای کامل متعلق به خرداد سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۶ بوده است که طی آن‌ها بر خلاف شرایط فعلی، صنعت خودرو جهان و البته ایران با مشکلات و موانعی همچون کمبود چیپست‌ها و قطعات های‌تک دست به گریبان نبود.

کمبود اقلام و قطعات الکترونیک در صنعت خودرو علاوه بر کاهش ظرفیت‌های تولید، بسیاری از خطوط تولید در کشورهای غربی را نیز به تعطیلی کشاند. هر چند این مشکل در ماه‌های اخیر کاهش یافته، اما تبعات آن همچنان دامن‌گیر صنعت خودرو کشور است.

همچنین این گروه صنعتی طی سه ماهه ابتدایی امسال، در مجموع ۱۳۵ هزار و ۳۳۹ فقره صدور سند محصولات داشته که نسبت به میزان آن در سه ماهه سال گذشته ۵۱ درصدی بیشتر شده است.

بر اساس آمار و اطلاعات عرضه و تحویل خودرو به مشتریان گروه صنعتی ایران‌خودرو نیز طی مدت مذکور سال جاری، ۱۳۴ هزار و ۹۸۳ خودرو تحویل شده که این شاخص نسبت به سه ماهه اول ۱۴۰۰ افزایش ۲۰ درصدی داشته است.

تعداد خودروهای ناقص و دارای کسری قطعه در ماه‌های اخیر کاهش چشم‌گیری داشته و به محدوده ۲۳ هزار دستگاه رسیده است که طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته و با توجه به توقف تولید ناقص، به زودی به صفر خواهد رسید.

تولید عبور مستقیم حدود ٩٠ درصدی در سایپا

دیگر خودروساز بزرگ کشور (سایپا) نیز با تولید قریب به ۴۴ هزار دستگاه خودرو در خرداد ماه و عبور از مرز ١٩٠٠ دستگاه به صورت روزانه، در مجموع سه ماهه نخست سال جاری آمار تولید را به ١٠٠ هزار دستگاه خودرو برساند.

طبق آمار ارائه شده از سوی گروه خودروسازی سایپا، خودروهای ناقص این شرکت از ابتدای سال جاری از حدود ۴٣ هزار دستگاه با کاهش ۲۵ هزار دستگاهی، به بازه ١٨ هزار دستگاه رسیده که حدود ۶٠ درصد کاهش داشته و این روند کاهش خودروهای ناقص همچنان ادامه خواهد داشت.

علاوه بر این سایپا طبق برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت در بخش تولید، تاکنون ١٠۴ درصد برنامه را محقق کرده و روند تولید بصورت عبور مستقیم را تا ۹۰ درصد اجرایی کرده است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.