۱۰ نکته برای دویدن در هوای گرم
21 تیر 1401 - 8:52
شناسه : 34696
4
۱۰ نکته درباره دویدن در هوای گرم را هنگام فعالیت در این آب و هوای تابستانی مدنظر قرار دهید.
منبع : ایسنا
پ
پ

به نقل از اسپورت ۲۴،  گرما تقریباً برای هر کس سخت است و وقتی با فعالیت بدنی همراه شود، می تواند ضربه جدی به سلامتی وارد کند. Sport۲۴ به شما می گوید که چگونه حتی در هوای گرم بدون آسیب رساندن به خود به دویدن ادامه دهید.

۱. توجه به این نکته مهم است که حتی دمای ۲۷-۲۸ درجه سانتیگراد خطر گرمازدگی و سایر مشکلات را به همراه دارد.  اگر پیش بینی هواشناسی این اعداد یا حتی بالاتر را نشان می دهد، بهتر است یکی از سه گزینه جایگزین را انتخاب کنید:

– از تمرین صرف نظر کنید

–  در خانه یا در باشگاه تمرین کنید

– در خنک ترین زمان روز برای دویدن بروید – صبح زود یا اواخر عصر.

۲. حتما کلاه بپوشید – این راه اصلی برای جلوگیری از گرمازدگی است. علاوه بر این، متخصصان توصیه می کنند یک کلاه خریداری کنید که مجهز به پارچه اضافی است که گردن را می پوشاند. هدگیر باید سبک و دارای تهویه مناسب باشد.

۳. آب زیاد بنوشید. توصیه های پیش پا افتاده در گرما چندین برابر مهم تر می شود.  ۱۰۰-۲۰۰ میلی لیتر آب برای ۱۵-۲۰ دقیقه دویدن مناسب است.

۴. آب نه تنها برای نوشیدن، بلکه به خاطر شستن بدن به شما کمک کند. با خیال راحت کلاه خود را با آن خیس کنید. بیشتر از همه خنک کردن  سر، پشت سر و قسمتی از بدن زیر ستون فقرات، نواحی کبد و قلب مناسب است.

۵. پس از اتمام اجرا، حتما در حمام یا حوض خنک بنشینید. ابتدا به بدن اجازه دهید کمی دمای بدن خود را پایین بیاورد. در این مورد باید توجه ویژه ای به سر و پاها شود.

۶. تعادل نمک و گلیکولیتیک را در بدن رعایت کنید.  ایزوتونیک ها، مقدار کمی آجیل نمکی به اولین وعده غذایی بعد از دویدن کمک می کنند. اما می توانید با کمک نوشیدنی های ورزشی مخصوص از کاهش سطح قند خون جلوگیری کنید.

۷. از چشم و پوست خود محافظت کنید. اگر در زمین های مسطح می دوید، یک عینک برای محافظت از شبکیه چشم شما کافی خواهد بود. در کوهستان، حتما از عینک آفتابی استفاده کنید. یکی دیگر از کمک های دیگر شما هنگام دویدن در هوای گرم یک ضد آفتاب است که ابتدا باید روی نواحی اطراف لب، بینی، گردن، شانه ها و گوش ها استفاده شود.

۸. لباس مناسب انتخاب کنید. چند دهه پیش اعتقاد بر این بود که باید لباس های رنگی در گرما پوشید. با توسعه فناوری این عامل دیگر چندان مهم نیست، بهتر است به جزئیات دیگر توجه کنید.  از لباس هایی از جنس پنبه خودداری کنید، مواد مصنوعی با کیفیت بالا را انتخاب کنید که بدن را از گرمای اضافی نجات دهد.

۹. دمای بالای هوا به طور قابل توجهی ضربان قلب یک دونده را افزایش می دهد، بنابراین استرس جدی در گرما می تواند به سیستم قلبی عروقی آسیب زیادی وارد کند. در چنین هوای بهتر است برای شکستن رکوردهای شخصی تلاش نکنید، بلکه سرعت و شدت تمرینات را کاهش دهید، به خصوص اگر تجربه جدی در این گونه دویدن ها ندارید.

۱۰. زمان گرم کردن خود را کاهش دهید – در تابستان، ماهیچه ها نسبت به زمستان به زمان کمتری برای گرم کردن نیاز دارند. در سایه ورزش کنید. همچنین حتماً تعدادی از دوستان یا افراد همفکر خود را به دویدن دعوت کنید تا در صورت گرمازدگی یا سایر مشکلات سلامتی تنها نمانید.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.