افت تحصیلی ناشی از ۲۵ ماهِ کرونازده/ تابستان امسال، تنها فرصت جبران یادگیری
04 مرداد 1401 - 9:09
شناسه : 35643
3
معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه دانش آموزان به ویژه در مقاطع تحصیلی ورودی، در دوران اپیدمی کرونا دروس پایه را به خوبی فرا نگرفتند گفت: تابستان امسال تنها فرصت جبران افت تحصیلی دانش آموزان خواهد بود.
منبع : ایسنا
پ
پ

نصرت الله فاضلی، با اشاره به کارکردها و جایگاه اوقات فراغت تابستانه در ارتقای سطح فرهنگ، دانش و هنر دانش آموزان به ویژه در سال جاری اظهار کرد: تابستان امسال برای آموزش وپرورش به منزله یک فرصت طلایی محسوب شده و می‌تواند افت تحصیلی آموزش غیر حضوری حدود ۲۵ ماهه ناشی از کرونا را که تهدیدی برای سال‌های آینده خواهد بود را تا حدودی جبران کند.

وی افزود: دانش آموزان به ویژه در مقاطع تحصیلی ورودی، در دوران اپیدمی کرونا دروس پایه را به خوبی فرا نگرفتند و پس از از سرگرفتن آموزش‌های حضوری، آموزگاران دریافتند که  آموزش غیر حضوری چندان هم مفید فایده نبوده است.

این کارشناس حوزه آموزش و پرورش با بیان اینکه به واقع می‌توان گفت که تابستان امسال تنها فرصت جبران افت تحصیلی دانش آموزان خواهد بود اظهار کرد: وزارت آموزش و پرورش بودجه‌ای را به منظور برگزاری کلاس‌های جبرانی در تابستان اختصاص داده است، اما به نظر می‌رسد از آنجا که اختیاری بوده دانش آموزان چندان رغبتی به مدرسه و آموزش نداشتند و باید منتظر نتایج و بازخوردهای آن ماند.

فاضلی اضافه کرد: در کشور ما از ۵۲ تا ۵۳ هفته‌ای که در طول یک سال داریم، بچه‌ها با احتساب تعطیلی پنج شنبه و جمعه حداکثر ۲۵ هفته به مدرسه می‌روند و این شکاف آموزشی، به مانند موریانه، منجر به پوکی ستون آموزش شده است.

معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مدارس در کشور ما از نظر کالبدی توسعه خوبی یافته‌اند ولی نوسازی مدارس؛ مدرسه را برای سخنرانی معلم و انفعال دانش آموز روی نیمکت می‌سازد گفت: از حواس چندگانه، فقط چشم و گوش دانش آموزان گاهی درگیر یادگیری  است و بچه‌ها دست‌ و پایشان در کلاس‌ها از بی حرکتی به خواب رفته است.

وی افزود: در واقع مدرسه به جای میدان عمل، نیمکت سکوت است و با چنین مدارسی، به نظر می‌رسد انگیزه بچه‌ها برای استقبال از برنامه‌های تابستانی چندان زیاد نباشد.

فاضلی با اشاره به اینکه برخی مدیران مدارس همه ظرفیت مدرسه را به منظور غنی سازی اوقات فراغت برنامه ریزی می‌کنند گفت: اما برخی دیگر استفاده از سالن ورزشی و حیاط مدرسه را مغایر با  خود پنداره قوانین می‌دانند و  برایشان حفظ اموال، بر رشد و پویایی دانش آموزان ارحجیت دارد.

معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش افزود: در این میان آموزش و پرورش باید یک محیط یادگیری همراه با شادی، بازی  و شور و شوق را در مدارس رقم بزند. اخیراً مدارس حیاط طیبه با بیش از ۲۰۰۰ مترمربع زیر بنا در دست ساخت است که اقدامی بسیار پسندیده است. آموزش وپرورش باید از ساخت مدرسه به مثابه “خانه مسکونی” به ساخت مدرسه به مثابه “زندگی” در همه فصول برود و مدارس با جمعیت کمتر از ۵۰۰ نفر  جای خود را به مدارس بزرگ با همه امکانات بدهد؛ تا این اتفاق نیفتد، عمر سند تحول در کمدها و کشوها سپری خواهد شد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.