وقتی دل‌نگرانی برای رشدی مرتد، دغدغه مقامات غربی می‌شود
23 مرداد 1401 - 15:44
شناسه : 36722
3
مقام‌های غربی که کشورهایشان با انواع و اقسام بحران‌ها از جمله بحران انرژی دست و پنجه نرم می‌کنند، این روزها ظاهرا دغدغه‌ای جز وضعیت جسمانی یک نویسنده هتاک و مرتد ندارند.
منبع : فارس
پ
پ

مقام‌های غربی در واکنش به حمله اخیر به «سلمان رشدی» که با نوشتن کتاب موهن «آیات شیطانی» احساسات بیش از یک میلیارد مسلمان را جریحه‌دار کرد، بار دیگر ادعاهای دروغین خود در حمایت از آزادی بیان را با ابراز همبستگی با این نویسنده مرتد تکرار کردند.

جمعه (۲۱ مرداد) منابع خبری گزارش دادند سلمان رشدی نویسنده مرتد موهن به ساحت پیامبر گرامی اسلام(ص) هنگامی که قصد سخنرانی در نیویورک را داشت هدف حمله واقع شد. شاهدان عینی گزارش دادند مردی به سمت وی حمله‌ور شد و او را با مشت یا چاقو هدف قرار داد.

پلیس نیویورک در بیانیه بامداد شنبه خود تایید کرد که سلمان رشدی دست‌کم یک بار از ناحیه گردن و یک بار از ناحیه شکم هدف ضرب چاقو قرار گرفت. از وضعیت سلمان رشدی که ۷۵ سال دارد اطلاعات زیادی مخابره نشد و رویترز گزارش داد که او به دلیل اصابت دست‌کم یک ضربه چاقو به گردن و یک ضربه به شکم تحت عمل جراحی قرار گرفت. بعدها در خبرها گفته شد که کبد سلمان رشدی آسیب دیده، اعصاب بازو و چشمش قطع شده و احتمال از دست دادن یک چشم آسیب دیده او وجود دارد.

خدشه‌دار شدن روح حساس مقامات غربی

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا شنبه (۱۳ اوت) یک روز بعد از حمله به رشدی مدعی شد که او و همسرش از حمله «وحشیانه» به وی در ایالت نیویورک، شوکه و اندوهگین شده‌اند.

بایدن در بیانیه‌ای که کاخ سفید منتشر کرد، گفت: من و جیل از خبر حمله وحشیانه دیروز به سلمان رشدی در نیویورک شوکه و ناراحت شدیم. ما به همراه همه آمریکایی‌ها و مردم سراسر جهان برای سلامتی و بهبودی او دعا می‌کنیم.

او در ادامه با تحسین این نویسنده مرتد، وی را مدافع آزادی خواند و افزود: حقیقت، شجاعت، سرسختی، توانایی به اشتراک گذاشتن ایده‌ها بدون ترس، عناصر سازنده هر جامعه آزاد و باز هستند. و امروز ما در همبستگی با رشدی و همه کسانی که از آزادی دفاع می‌کنند، تعهد خود را به آن ارزش‌های عمیق آمریکایی تایید می‌کنیم.

«چاک شومر» سناتور آمریکایی هم این حمله را به آزادی بیان ارتباط داد و گفت: این حمله تکان‌دهنده و هولناک است. حمله به آزادی بیان و اندیشه است که دو ارزش اساسی کشور ما و موسسه چاوتاکوا (جایی که قرار بود رشدی در آن سخنرانی کند) است. امیدوارم رشدی به سرعت و به طور کامل بهبود یابد. و عامل مسئولیت کامل و عدالت را تجربه کند.

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم در پیامی که از استانداردهای دوگانه غرب در قبال انسان‌ها و تعبیر ریاکارانه از ارزش‌ها حکایت داشت، حمله به سلمان رشدی را محکوم کرد و در توییتر خود نوشت: رد بین‌المللی چنین اقدامات جنایتکارانه‌ای که حقوق و آزادی‌های اساسی را نقض می‌کند، تنها راه به سوی جهانی بهتر و صلح‌آمیزتر است.

«بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس که کشورش زمینه انتشار کتاب موهن آیات شیطانی را فراهم کرد و به نویسنده آن جایزه داد، در حمایت از این نویسنده مرتد، ادعای حمله به آزادی بیان را مطرح کرد و در توییتی گفت: «از اینکه سِر سلمان رشدی در حین استفاده از حقی که ما هرگز نباید از دفاع از آن دست برداریم، چاقو خورده، متاسفم». او در ادامه برای وی آروزی بهبودی کرد.

«ریشی سوناک» وزیر دارایی سابق و یکی از کاندیداهای اصلی تصدی پست نخست‌وزیری انگلیس نیز در توییتر از «شوکه شدن» خود از شنیدن خبر حمله به سلمان رشدی در نیویورک خبر داد و در ادعایی او را «قهرمان آزادی بیان و آزادی هنری» خواند.

«لیز تراس» وزیر امور خارجه انگلیس و دیگر فینالیست انتخابات این کشور هم در توییتی این حمله را «ننگین» خواند و دم از آزادی بیان زد.

«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه از دیگر مقام‌های غربی بود که در توئیتر از رشدی حمایت کرد و گفت «مبارزه او مبارزه ماست». وی ادعا کرد: سلمان رشدی ۳۳ سال است که مظهر آزادی و مبارزه با تاریک اندیشی بوده است. او همین حالا قربانی حمله بزدلانه نیروهای نفرت و بربریت شده است. مبارزه او مبارزه ما است؛ جهانی است. اکنون بیش از هر زمان دیگری در کنار او هستیم.

«آنتونی آلبانیزی» نخست‌وزیر استرالیا و «جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا هم در توییت‌هایی جداگانه این حمله را به آزادی بیان مرتبط و ادعاهای تکراری غرب درباره آن را تکرار کردند.

«یائیر لاپید» نخست‌وزیر موقت رژیم صهیونیستی هم طی پیامی حمله به سلمان رشدی نویسنده مرتد و و موهن به ساحت پیامبر گرامی اسلام (ص) را محکوم و برای او آرزوی بهبودی کامل کرد. او مدعی شد: «حمله به سلمان رشدی حمله به آزادی‌ها و ارزش‌های ماست».

انزجار از انتشار رمان موهن «آیات شیطانی» 

سلمان رشدی بعد از انتشار رمان موهن «آیات شیطانی» در سال ۱۳۶۷ هجری شمسی خشم مسلمانان را برانگیخت. او به همین دلیل به یک زندگی مخفی با شرایط سخت امنیتی روی آورده بود. حضرت امام خمینی (ره) بعد از انتشار این کتاب فتوای ارتداد وی را صادر نمودند.

گفته می‌شود که در نخستین ماه‌های پس از انتشار آیات شیطانی و بالا گرفتن اعتراضات مسلمان به محتوای  ضد دینی آن، سلمان رشدی در طول یک ماه بیش از پانزده بار محل سکونت خود را تغییر داد. دولت انگلیس که زمینه انتشار کتاب آیات شیطانی را فراهم کرده بود با صرف هزینه‌های فراوان مسئولیت حفاظت از جان او را  به عهده گرفته بود.

سلمان رشدی قبل از این حمله در آمریکا زندگی می‌کرد و از مدت‌ها پیش تحت حفاظت قرار داشت. انگلیس در سال ۲۰۰۷ به سلمان رشدی جایزه داد که اعتراضات مسلمانان در سراسر جهان را به همراه داشت.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.