حزب‌الله لبنان؛ ۱۶ سال پس از جنگ ۳۳ روزه
24 مرداد 1401 - 9:29
شناسه : 36753
0
یک کارشناس مسائل غرب آسیا تاکید کرد: حزب‌الله لبنان در حال حاضر از یک گروه نظامی به یک گروه نظامی - سیاسی تبدیل شده و طی این سال‌ها توانسته چالش‌های پیش‌ روی خود را به فرصت تبدیل کند.
منبع : ایسنا
پ
پ

صباح زنگنه در مورد عملکرد حزب‌الله لبنان طی ۱۶ سال گذشته پس از جنگ ۳۳ روزه در سال ۲۰۰۶ که منجر به شکست صهیونیست‌ها و برقراری آتش بس بین حزب الله لبنان و رژیم صهیونیستی بر اساس قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت شد، اظهار کرد: طی این سال‌ها حزب‌الله در حوزه مسائل نظامی، طراحی و مقابله با چالش‌ها تجربیات زیادی کسب کرده و از یک نیرویی که در سطح لبنان فعالیت می‌کرد به یک کنشگر منطقه‌ای و بین‌المللی تبدیل شده است.

وی با بیان این‌که طی مدت اخیر حزب‌الله لبنان وارد مرحله جدیدی از فعالیت ها شده است، اضافه کرد: در حال حاضر می‌بینیم که حزب‌الله لبنان در کنار دفاع و مقابله با صهیونیست‌ها وارد فاز فعالیت‌های سیاسی شده و در این عرصه از جمله ورود به پارلمان لبنان موفقیت‌های خوبی کسب کرده چنانکه این حضور باعث شده که معادلات سیاسی در پارلمان این کشور به نفع حزب‌الله و جریان‌های همسو با آن تا حدود زیادی رقم بخورد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با تاکید بر این‌که چنین موقعیتی برای حزب‌الله لبنان باعث ایجاد محدودیت‌ها و رعب و وحشت بیشتری برای صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها  در منطقه شده،  خاطرنشان کرد: آنها در همین چارچوب با تبلیغات خود تلاش کردند که حزب‌الله لبنان را جدای از مردم و جامعه لبنان معرفی کنند و در مقاطعی برخی از مشکلات به وجود آمده در لبنان را معطوف به حزب‌الله کرده و او را مقصر جلوه دهند.

زنگنه با اعتقاد بر این‌که حزب‌الله لبنان در مواجهه با بسیاری از این چالش‌ها توانسته آنها را به خوبی مدیریت کند و حتی از آنها به عنوان فرصت برای کسب موفقیت‌های بیشتر استفاده کند، ادامه داد: در حوزه نظامی نیز حزب‌الله لبنان در حال حاضر به انواع تسلیحات پیشرفته‌ دست پیدا کرده و توانسته مدیریت صحنه‌های گوناگون مبارزاتی در این عرصه را عملا در دست بگیرد.

وی در پایان گفت: در واقع می‌توان گفت حزب‌الله لبنان در حال حاضر به یک کنشگر منطقه‌ای تبدیل شده که در معادلات منطقه نقش تعیین‌کننده و موثری  دارد و توانسته بر روند این معادلات نقش آفرینی کند .

  جنگ ۳۳ روزه  یا جنگ تموز در سال ۲۰۰۶ بین ارتش اسرائیل و حزب‌الله لبنان به وقوع پیوست و دامنه آن شمال اسرائیل و سراسر لبنان را دربرگرفت.

این جنگ ۳۳ روز طول کشید و در صبح روز ۳۴ جنگ برابر با ۱۴ آگوست ۲۰۰۶م (۲۳ مرداد ۱۳۸۵ش) براساس قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت، آتش‌بس برقرار شد.

جمهوری اسلامی ایران سالروز پیروزی مردم لبنان در جنگ ۳۳ روزه را روز مقاومت اسلامی نام گذاری کرده است .

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.