بخشی از انتظارات ما در مذاکرات تامین شده اما کافی نیست
24 مرداد 1401 - 13:24
شناسه : 36777
2
سخنگوی وزارت خارجه: ناصر کنعانی گفت: باید منافع اساسی ایران ناشی از توافق برجام تضمین شود تا زمینه برای امضای توافق شکل بگیرد.
منبع : باشگاه خبرنگاران
پ
پ

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری صبح امروز خود، به ذکر جزئیاتی از ادوار اخیر مذاکرات پرداخت و گفت: در ادامه گفتگوهای لغو‌تحریم‌ها که در وین و دوحه انجام شد نشست دیگری را اخیر در وین شاهد بودیم که در استمرار ادامه گفتگوهای صورت گرفته بود و تیم مذاکره کننده ما با انگیزه جدی دستیابی به توافقی خوب ماندگار و قوی در مذاکرات شرکت کردند تا بتواند منافع اساسی ما را تامین بکند.

ناصر کنعانی در ادامه با بیان اینکه گفتگوهای اخیر سنگین و حساس بود و به طور عمومی پیشرفت های نسبی و قابل توجه و رو به جلویی داشتیم، گفت: با این پیشرفت های نسبی بخشی از انتظارات ما تامین شد و در ادامه تیم مذاکرات ما که با حداکثر توان در این گفتگوها حاضر شد، انتظارات ما را به طرف مقابل منتقل کرد.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه، این پیشرفت ها اما به طور کامل تامین کننده مطالبات قانونی ایران نبود و جمهوری اسلامی انتظارات دیگری دارد که باید تامین شود.

ناصر کنعانی در ادامه با بیان اینکه میانجی مذاکرات جمع بندی جدیدی را به طرف های مذاکرات منتقل کرد و قرار شد تیم ها به پایتخت ها برگردند تا مشورت های لازم صورت بگیرد، گفت: مشورت های لازم در تهران درحال انجام است و به طور دقیق در مرحله پیشرفت هستیم اما نزدیکی به زمان توافق مشخصا منوط به تصمیم طرف آمریکایی است.

به گفته سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان باید مناقع اساسی جمهوری اسلامی ایران ناشی از توافق برجام تضمین شود تا زمینه برای امضای توافق شکل بگیرد.

ناصر کنعانی همچنین در واکنش به اهانت نشریه رسمی سعودی به امام خمینی(ره) با تاکید بر اینکه توهین به امام راحل را بر نمی‌تابیم گفت: سعودی‌ها به مبادی گفت‌وگوها پایبند باشند و از حرکت در مسیر غیر از مذاکرات دست بردارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه به دولت عربستان توصیه کرد که در خصوص اهانت به امام(ره) اهتمام، جدیت و حساسیت را داشته و تذکرات لازم در خصوص عدم تکرار این گونه موارد را داشته باشد.

ناصر کنعانی در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات وزارت امور خارجه پیرامون آزاد‌سازی خدمه پرواز ایرانی در آرژانتین با تاکید بر اینکه هواپیمایی که توقیف است در مالکیت ونزوئلا است و از نظر مالکیت و تابعیت هیچ ارتباطی با ایران ندارد، گفت: این هواپیما به طرف ونزوئلایی فروخته شده و مدارک فروش و انتقال مالکیت براساس سازوکارها و قوانین بین‌المللی از جمله ایکائو به ثبت رسیده است و ادعای آمریکا مبنی بر غیرقانونی بودن این معامله ادعای بی ربطی است.

وی در ادامه اظهار داشت: در وزارت امور خارجه به طور جدی پیگیر این موضوع هستیم و از مقامات قضایی آرژانتین انتظار داریم تسلیم فشارهای هیچ طرفی از جمله آمریکا و رژیم صهیونیستی نشود و موضوع را از چارچوب سیاسی خارج کند چراکه شهروندان ایرانی هیچ جرمی مرتکب نشده اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین هرگونه ارتباط ضارب سلمان رشدی با ایران را تکذیب کرد و گفت که جمهوری اسلامی ایران درحال پیگیری نیت این فرد است.

ناصر کنعانی در ارتباط با تعیین تکلیف نهایی دارایی‌های بلوکه شده ایران در بانک‌های کره جنوبی هم گفت: سپرده ها و دارایی های ما در کره جنوبی هیچ ارتباطی به موضوع برجام ندارد که بر این اساس دولت کره جنوبی ملزم به برگرداندن این دارایی هاست و نباید این موضع را به مذاکرات هسته‌ای ما گره بزند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.