اقتصاد آلمان و احتمال مواجهه با رکود اقتصادی
31 مرداد 1401 - 18:02
شناسه : 37155
4
بوندس بانک (بانک مرکزی آلمان) روز دوشنبه در گزارش ماهانه اعلان کرد که احتمال وقوع رکود در این کشور که بزرگ ترین اقتصاد منطقه یورو به شمار می رود، فزاینده شده، افزایش تورم ادامه خواهد یافت و ممکن است در پائیز ۲۰۲۲ حتی از ۱۰ درصد هم فراتر رود.
منبع : ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز
پ
پ

آلمان با توجه به وابستگی زیاد صنایع گسترده آن به گاز روسیه، آسیب پذیرترین کشور در برابر هرگونه کاهش عرضه انرژی به شمار می رود و هزینه های فزاینده تاکنون نیز به شدت بر دوش تولید آن سنگینی می کند.

بوندس بانک افزود: احتمال کاهش تولید اقتصادی در ماه های زمستان بیشتر شده و درجه بالای بی اعتمادی در باره واردات گاز در زمستان و افزایش شدید بهای آن، احتمالا به میزان زیادی بر خانوارها و شرکت های تولیدی تاثیر منفی خواهد گذشت.

روسیه صادرات گاز به کشورهای اروپایی به ویژه آلمان را در واکنش به تحریم های غرب در پی آغاز جنگ اوکراین کاهش داده به گونه ای که اکنون بسیاری از اقتصاددانان رکود اقتصاد آلمان را گریزناپذیر پیش بینی می کنند.

بهای بالای گاز و کمبود آن، آلمان را وادار به کاهش مصرف کرده که به این ترتیب بخش های انرژی محور صنایع از تولید فلزات تا کود شیمیایی به شدت آسیب می بینند. در این میان هزینه های انرژی همچنان تورم را بالا خواهد برد، هر چند رسیدن تورم به اوج که در حدود پنج برابر هدف ۲ درصدی بانک مرکزی اروپا خواهد بود، پیش از پائیز بعید است.

بوندس بانک هشدار داد: به صورت کلی احتمال رسیدن نرخ تورم به ۱۰ درصد در پائیز وجود دارد و خطر افزایش تورم به ویژه در صورت متوقف شدن کامل عرضه گاز روسیه بالا ارزیابی می شود. این شرایط، خطر افزایش شتابان دستمزدها را ایجاد می کند به ویژه با توجه به پائین بودن بی سابقه بیکاری که ممکن است موجب تداوم تورم بالا شود.

با اینکه بانک مرکزی اروپا ماه گذشته (ژوئیه) نرخ های بهره را برای مهار فشار تورمی، افزایش داد، اما با توجه به بهبود نیافتن دورنمای رشد قیمت ها، افزایش بیشتر نرخ های بهره تقریبا محتمل است.

شبکه سی ان ان نیز در تحلیلی عنوان کرد: با توجه در پیش بودن زمستان که شدت گرفتن بحران های اقتصادی و انرژی در اروپا را بدنبال دارد، این آزمون در راه است که غرب به خصوص کشورهای اروپایی تا چه اندازه به حمایت یکپارچه از کی‌یف و تحریم ها علیه روسیه ادامه خواهند داد. با توجه به درپیش بودن فصل زمستان و افزایش بی سابقه قیمت انرژی از هم اکنون فشارها بر سیاستمداران و رهبران کشورهای اروپایی درباره ادامه حمایت ها از اوکراین در قبال روسیه رو به فزونی است.

با گذشت ۶ ماه از جنگ اوکراین، کشورهای غربی همچنان تلاش می کنند تا در پاسخ به این بحران متحد و قوی باقی بمانند، اتحاد فرا آتلانتیکی بین آمریکا و کشورهای اروپایی بر تداوم حمایت های اقتصادی و نظامی از کی یف ادامه می دهد. اکنون با گذشت این مدت زمان، رهبران و مقام ها در سراسر اروپا نگران عواقب ادامه این وضعیت هستند که ممکن است با فرا رسیدن زمستان و فصل سرما که بحران هایی همچون افزایش بهای مواد غذایی وانرژی، محدود بودن منابع انرژی و وقوع رکود اقتصادی را به همراه خواهد داشت، این اتحاد و یکپارچگی در حمایت از کی یف را دچار تزلزل کند.

براساس گزارش این رسانه آمریکایی، از هم اکنون کشورهایی همچون آلمان و فرانسه دو قطب اقتصادی حاضر در اتحادیه اروپا اقدام به صرفه جویی برق و انرژی در اماکن عمومی کرده اند.

تارنمای سی ان ان در ادامه نوشت: بحران سوخت در زمستان دغدغه روزانه‌ای است که  مقام ها و دیپلمات های اروپایی به آن می اندیشند، چراکه روسیه تامین کننده ۵۵ درصد از از مجموع واردات گاز اروپا در سال ۲۰۲۱ بوده است، کشورهای عضو اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۱میلادی روزانه ۲.۲ میلیون بشکه نفت از روسیه واردات داشتند و در واقع باید گفت که کشورهای اروپایی تشنه نفت روسیه هستند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.