آخرین وضعیت بیماری طاعون نشخوارکنندگان
06 شهریور 1401 - 11:27
شناسه : 37421
5
مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور گفت: تاکنون حدود ۱۰۰ راس تلفات ناشی از این بیماری در حیات وحش مشاهده شده و تلفاتی از این بیماری در دام اهلی گزارش نشده است.
منبع : ایسنا
پ
پ

محمد سعیدی آخرین وضعیت بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک را تشریح کرد و گفت: مواردی از ابتلا به بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در  حیات وحش طالقان استان البرز مشاهده شده است، ولی مواردی از ابتلای دام‌های اهلی در آن منطقه گزارش نشده است.

وی ادامه داد: بنا بر اظهارات سازمان محیط زیست حدود ۱۰۰ راس تلفات ناشی از این بیماری مشاهده شده که فقط لاشه یک راس مورد مشاهده، کالبدگشایی و نمونه برداری کارشناسی سازمان دامپزشکی قرار گرفته و بیماری تایید شده است. همچنین در استان های مجاور نیز هنوز گزارشی از شیوع این بیماری نداشتیم. البته اکیپ‌های پایش با همراهی محیط زیست تشکیل شده  و در حال رصد و پایش حیات وحش هستیم.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اضافه کرد:نگران این هستیم که چون فصل پاییز است و علوفه مرتعی نیز ضعیف شده علف‌خواران وحشی نزدیک هم قرار بگیرند و با تراکم  جمعیتی بویژه حاشیه آبشخوره ها این بیماری به آنها سرایت پیدا کند. همچنین چون امکان واکسیناسیون حیات وحش وجود ندارد و حیات وحش نیز حساس‌تر است این موضوع نگرانی‌های ما را بیشتر کرده است.

وی با بیان اینکه این بیماری از دام اهلی به حیات وحش منتقل می‌شود، گفت: تا به این لحظه گزارشی از ابتلای دام اهلی در منطقه نداشتیم زیرا در ۴ ماهه اول اول ۸۰ درصد جمعیت دام‌های کشور براساس استراتژی ریشه کنی بیماری منطبق بر تعهدات ملی و بین المللی با واکسن مناسب علیه این بیماری واکسینه شدند و در حال لکه‌گیری هستیم و بنا داریم تمام دام‌های مجاور در تمام ایستگاه‌های حیات وحش‌ را واکسینه کنیم. در آبان و آذر ماه  نیز مرحله دوم واکسیناسیون جهت پوشش تا ۹۰ درصد را برنامه ریزی کرده ایم.

سعیدی افزود: امیدواریم با این اقدامات و پیگیری سازمان محیط زیست در جمع‌آوری و دفع بهداشتی لاشه‌ها، ضدعفونی آبشخورهای حیات وحش بیماری کنترل شود و ادارات دامپزشکی نیز با سازمان محیط زیست جهت استفاده مشترک از  دستگاه‌های ضدعفونی کننده همکاری لازم را داشته باشند.

سعیدی در پاسخ به این سوال که گفته‌ می‌شود  علت شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک عملکرد ضعیف سازمان دامپزشکی در واکسیناسیون دام‌ها است، گفت: این ویروس بومی کشور و قاره آسیا است و در کشور وجود دارد. ابتدای سال سازمان دامپزشکی واکسیناسیون  علیه این بیماری را آغاز و ۸۰ درصد دام‌ها را واکسینه کرد. پس هیچ قصوری در کار نبوده است.

به گفته وی سازمان فائو و بهداشت جهانی دام  طی یک برنامه بین المللی قصد دارند که تا سال ۲۰۳۰ این بیماری را با همکاری کشورها  در دنیا ریشه کن کنند. کشور ما نیز ریشه کنی این بیماری را از سال گذشته در دستور کار خود قرار داده و تا زمان تعیین شده این بیماری ریشه‌کن خواهد شد.

وی در پایان گفت: سال گذشته بیش از ۹۵ درصد دام‌ها علیه این بیماری واکسینه شدند و ۲۶۷ کانون این بیماری گزارش شد در حالی که امسال تا به این لحظه ۲۹ کانون  گزارش شده که نشان‌دهنده این موضوع است که برنامه کنترلی بیماری تاکنون موفق بوده است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.