تحقق رویای تبدیل اینچه‌برون به دروازه ارتباط با اروپا؛ در مسیر احیای جاده ابریشم
27 شهریور 1401 - 10:53
شناسه : 38223
2
ورود قطار ترانزیتی چین به مقصد جلفا که با عبور از اینچه‌برون وارد خاک ایران شد، زاویه دیگری از ظرفیت فراوان این منطقه مرزی گلستان در تبدیل شدن به دروازه ارتباط آسیای میانه به اروپا و آب‌های آزاد را به نمایش گذاشت و تکمیل زیرساخت‌های این منطقه را به یک ضرورت مهم تبدیل کرد.
منبع : ایرنا
پ
پ

این قطار ترانزیتی با ۵۰ کانتینر حامل قطعات خودرو ۲۱ شهریورماه به گمرک ریلی اینچه‌برون گنبدکاووس رسید و با پیمودن مسیر حدود ۷ هزار کیومتری، خاطره راه بزرگ و تاریخی ابریشم به عنوان قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین شبکه بازرگانی دنیا را در ذهن زنده کرد.

فعالیت ترانزیت کالا از طریق خط ریلی در اینچه برون، برآیند اقدام دولت سیزدهم در حوزه گسترش دیپلماسی اقتصادی برای استفاده از این ظرفیت بکر است که بهره‌گیری از این فرصت برای تولید ثروت، به پیشرفت و توسعه بیشتر گلستان و کشور خواهد انجامید.

خط ریلی اینچه‌برون گنبدکاووس به ترکمنستان و آسیای میانه، سال ۱۳۹۴ مورد بهره‌برداری قرار گرفت اما تعریض ریلی آن در نقطه صفر مرزی بین دو ترکمنستان و ایران با هدف تقویت ترانزیت ریلی به علت مشکلاتی از جمله نبود پل برای گذر قطار و عریض بودن راه آهن ترکمنستان در مبادله کالا و جابجایی واگن‌ها، باقی مانده بود و شتاب در حل این موانع از خواسته‌های فعالان اقتصادی در نشست مختلف استانی برای پیگیری در سطح ملی به شمار می رفت.

طول راه‌آهن گرگان – اینچه برون – اترک – برکت در سه کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان حدود ۹۰۸ کیلومتر است که  ۸۸ کیلومتر در ایران، ۷۰۰ کیلومتر در ترکمنستان و ۱۲۰ کیلومتر آن در قزاقستان قرار دارد و این خط ریلی کشورهای مستقل همسو را به خلیج فارس و کشورهای جنوب شرق آسیا متصل می‌کند که استفاده از این ظرفیت در نخستین سال فعالیت دولت سیزدهم عملیاتی شد.

ترانزیت کالا در اینچه‌برون استان گلستان سبب شده تا نگاه کشورهای منطقه به استفاده از این ظرفیت در جابجایی کالای موردنیاز خود دوچندان شود به طوری که در چند روز گذشته رایزن بازرگانی بنگلادش را برای بازدید از خط ریلی اینچه برون و دیدار با مسوولان مرتبط و استفاده از این ظرفیت برای تامین کالای موردنیاز کشورش از جمله غلات، به منطقه کشاند.

نگاه ویژه دولت سیزدهم به تقویت خط ریلی اینچه‌برون

مدیرکل راه‌آهن شمال شرق ۲ در این ارتباط گفت: سفر چندی قبل رییس جمهور به ترکمنستان سبب شد تا موانع تقویت ریلی از اینچه‌برون حل شده و خط عریض در نقطه صفر این منطقه متصل گردد.

محسن اعتماد به خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: این موفقت به خاطر ایده راه‌اندازی دیپلماسی اقتصادی در حوزه روابط خارجی توسط رییسی رییس جمهور بود که ثمره آن در حوزه ریلی به ویژه ترانزیت کالا از اینچه‌برون استان گلستان به ثمر نشسته است.

وی افزود: با این اقدام دولت سیزدهم، ترانزیت کالا از خط ریلی اینچه‌برون تقویت خواهد شد و درآمد اقتصادی برای استان گلستان و کشور به وجود خواهد آورد.

اعتماد از مرکز لجستیک مرزی اینچه‌برون، محل توسعه اقتصادی و اشتغال استان گلستان نام برد و گفت: با نگاه ویژه دولت سیزدهم برای سرمایه‌گذاری در این حوزه، امکان توسعه پایدار و شکوفایی اقتصادی منطقه فراهم می‌شود.

توجه دولت سیزدهم به استفاده از ظرفیت ریلی اینچه‌برون

مدیرکل راه‌آهن شمال شرق ۲ گفت: مرز اینچه‌برون از ظرفیت‌های خوبی برای توسعه تجاری گلستان و ایران به وسیله راه آهن برخوردار است که دولت مردمی سیزدهم برای حل مشکل زیرساختی و توسعه آن برنامه زیادی دارد.

وی ادامه داد: از محل سفر استانی دولت سیزدهم به گلستان در اسفندماه پارسال، ۸ هزار میلیارد ریال از محل تهاتر نفت برای ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز ریلی اینچه‌برون مصوب شد که بی‌سابقه است.

وی گفت: جذب این اعتبار برای اجرای طرح‌های موردنیاز زیرساختی ریلی در اینچه‌برون با بستن قرارداد با قرارگاه خاتم الانبیا در دست پیگیری برای عملیاتی شدن است.

اعتماد همچنین از جذب و سرمایه‌گذاری ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات این شرکت توسط این اداره کل طی دو سال اخیر برای ایجاد زیرساخت‌های موردنیاز ریلی استان گلستان به ویژه در اینچه برون خبرداد و افزود: توسعه محوطه تخلیه‌بار از ۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع به بیش از ۳۰ هزار متر مربع، ایجاد ۲ خط عریض ریلی در داخل ایستگاه اینچه‌برون، عریض کردن لوکوموتیو از جمله طرح های انجام شده با جذب این اعتبار انجام شد.

به گفته وی خط ریلی گمرک اینچه‌برون ظرفیت صادرات یک میلیون تن را با توسعه زیرساخت‌ها دارد.

تحقق رویای تبدیل اینچه‌برون به دروازه ارتباط با اروپا؛ در مسیر احیای جاده ابریشم
 دنکوب مشاور راهبردی استاندار گلستان

ترانزیت کالا از خط ریلی اینچه برون راه‌گشای اتصال کریدور شمال – جنوب 

مشاور راهبردی استاندار گلستان با اشاره به اقدام جهادی دولت سیزدهم در تحقق ترانزیت کالا از اینچه برون، گفت: این اقدام، پیگیری و عملیاتی شدن اتصال کریدور ریلی شمال – جنوب را از طریق اینچه‌برون استان گلستان شتاب خواهد داد.

حمیدرضا دنکوب به خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: امنیت در شرق خزر، وجود کشورهای آسیای میانه و از جمله انبار غلات در قزاقستان، اتصال به چین و تمایل روسیه به استفاده از ظرفیت ترانزیت کالا از شرق و استان گلستان از جمله مهم ترین مزایای اتصال کریدرو شمال – جنوب از طریق خط ریلی اینچه برون – گنبدکاووس – آزادشهر – شاهرود بوده و سرمایه‌گذاری را برای تقویت زیرساخت و توسعه ترانزیت کالا دوچندان می‌کند.

این استاد دانشگاه افزود: علاوه بر این، اکنون بنگلادش گرایش به استفاده از ظرفیت خط ریلی اینچه‌برون دارد تا نیاز کالا به ویژه موادغذایی مورد نیاز خود را تا ۲۰ میلیون تُن در سال از روسیه و قزاقستان تامین کند.

دنکوب تاکید کرد: با توجه به این ظرفیت منحصر به فرد خط ریلی اینچه‌برون، اتصال کریدور شمال – جنوب (اینچه‌برون – شاهرود) به عنوان ” کلان پروژه اقتصادی ” اولویت‌دار گلستان از سوی استاندار مورد توجه قرار گرفته و بر شتاب در اجرای آن تاکید می‌شود.

وی گفت: اکنون اتصال کریدور شمال به جنوب ( راه‌آهن اینچه برون به شاهرود و جنوب کشور ) از نیازهای مهم سرمایه‌گذاری برای گلستان است و این استان می‌تواند با حدود یک میلیارد یورو سرمایه گذاری، این کریدور شمال به جنوب را وصل کند و منطقه را به سمت جذب سرمایه گذاری شتاب دهد.

کارشناسان اقتصادی در گلستان معتقدند: با بهره‌برداری از اتصال خط عریض ریلی ۲ کشور ایران و ترکمنستان در نقطه صفر مرزی اینچه‌برون گلستان علاوه بر افزایش مبادلات ریلی و حذف هزینه های تعویض بوژی ( پرداخت هر واگن ۱۸۰ فرانک سوئیس )، موجب شتاب در توسعه سرمایه‌گذاری در این استان می‌شود.

تقویت خط ریلی اینچه‌برون به عنوان بخشی مهم از کریدور شمال – جنوب می تواند بخش قابل توجهی از مبادلات ریلی ایران با کشورهای مشترک المنافع را انجام دهد و باید از این فرصت طلایی ایجاد شده توسط دولت سیزدهم برای سرمایه‌گذاری زیرساختی موردنیاز در این حوزه نهایت بهره گیری از سوی مسوولان دستگاه‌های مرتبط صورت گیرد.

گلستان از شمال با کشور جمهوری ترکمنستان، از شرق با خراسان شمالی، از جنوب با سمنان و از غرب با مازندران همسایه است و اقتصاد ساکنان آن بر پایه کشاورزی استوار است.

قطار ترانزیتی دالیان – جلفا از مرز اینچه‌برون وارد ایران می‌شود

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.