شکاف در «اتحاد» اروپا/ تاریک‌ترین زمستان اروپا آغاز شد
01 آبان 1401 - 12:39
شناسه : 39780
3
تحادیه اروپا این روزها به طولانی ترین زمستان سرد و تاریک فکر می کند وابستگی به انرژی در این بلوک به حدی است که طلیعه گسستگی و آشوب های خیابانی در این کشورهای به ظاهر متحد دیده می شود.
منبع : فارس
پ
پ

اقتصاد اروپا تازه از بحران کووید ۱۹ نفس راحتی می‌کشید که جنگ روسیه و اوکراین بحران جدی تری را به این اتحادیه ۲۷ عضوی وارد کرد که بحران انرژی سخت ترین آنهاست و می تواند زمستان امسال را سردترین و تاریکترین فصل برای مردم این بلوک رقم بزند.

افزایش قیمت انرژی، کالاهای اساسی، ناامنی های سیاسی و اقتصادی، بحران‌های جدیدی است که به دست خود این کشورهای مدعی پیشتاز اقتصاد و دموکراسی ایجاد شد.

اروپا در دوره کووید ۱۹ که هنوز به پایان نرسیده اقتصاد خود را متزلزل تر از همیشه دید و جنگ روسیه و اوکراین ضربه کاری تر بر آنها وارد کرد و  همه معادلات آنها را به هم زد، اتحادیه اروپا در تله تحریم ها علیه روسیه افتاد و زمانی که با قطع صادارت گاز روسیه مواجه شد هیچوقت تصور نمی کرد چنین بحرانی را شاهد باشد.

آمار تورم اتحادیه اروپا بدترین وضعیت تاریخی را نشان می‌دهد، حتی کارشناسان پیش بینی کرده اند،  تورم و کمبود گازی که در زمستان رخ خواهد داد موجب بروز اغتشاشات خیابانی در این کشورها شود.

زمینه های این اغتشاش از اکنون شروع شده و مردم فرانسه در اعتراض به کمبود و بالابودن قیمت های سوخت و مشکلات حقوق خیابان های پاریس و دیگر شهرها را قرق کرده اند و در ادامه می تواند دیگر کشورهای این اتحادیه را هم درگیر کند.

*تاریک ترین زمستان اروپا آغاز شد 

کارشناسان می گویند زمستان تاریک اتحادیه اروپا از همین الان آغاز شده است زیرا حالا حالا ها قادر نخواهند بود وابستگی خود به واردات نفت و گاز را به صفر برسانند اگرچه برنامه گسترده ای روی انرژی ها تجدید پذیر پیاده کرده اند اما حداقل زمستان امسال را باید تاریک ترین زمستان اروپا نامید.

بحران انرژی حتی «اتحاد» اروپا را هم از بین برده است،‌ زمانی که این اتحادیه تصمیم گرفت واردات انرژی از روسیه را قطع کنند یا قیمتی برای آن تعیین کنند برخی از آنها همراهی نکردند زیرا به گفته خودشان تامین نیاز مردم برای جلوگیری از هرگونه اعتراضات برایشان مهم بود و شاید این طلیعه گسستگی در اتحادی است که زمانی برای آن می نازیدند، البته پش از این هم خروج انگلیس از این اتحادیه تحت «برگزیت» بر سستی و این اتحادیه بیشتر صحه گذاشت.

این پایان تراژدی غم انگیز برای اروپا نیست، تغییرات آب و هوایی هم شلاق خود را بر این بلوک ۲۷ پیکر، همچنان می کوبد، خشکسالی ها و کم شدن آب رودها مانع جدی برای حمل و نقل دریایی آنها شده است، به طوری که خیلی از کشتی هایی که پیش از این در آبهای آزاد به راحتی عبور و مرور می کردند اکنون گیر می‌کنند.

اتحادیه اروپا اکنون با مشکل جدی جذب سرمایه گذاری مواجه است و در مقایسه با شرکت های آمریکایی و چینی که رقیب این بلوک در حوزه اقتصاد هستند حرف چندانی برای گفتن ندارند و شرکت های بزرگ، اتحادیه اروپا را برای فعالیت خود انتخاب نمی کنند حتی این اتحادیه هنوز نتوانسته یکی از  ۱۰ شرکت بزرگ دنیا را میزبانی کند.

کارشناسان مشکلات زبانی کشورهای این حوزه، بروکراسی پیچیده و نیز ابهام در آینده سیاسی و اقتصادی این بلوک را از موانع جدید ورود سرمایه گذاران به این اتحادیه می دانند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.