باران پاییزی جانی دوباره به طبیعت جزایر دریاچه ارومیه بخشید
02 آبان 1401 - 9:54
شناسه : 39839
4
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: بارش باران پاییزی که از روز پایانی مهر ماه آغاز شده و اکنون نیز ادامه دارد جانی دوباره به طبیعت جزایر دریاچه ارومیه بخشیده است.
منبع : ایرنا
پ
پ

از خرداد ماه بارشی در این منطقه گزارش نشده بود و با توجه به گرد و خاک تابستانه و نیاز شدید پوشش گیاهی به این بارش، اکنون شاهد طراوت این زیستگاه‌ها هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی ادامه داد: بارش باران موجب م‌ شود تا سنگاب‌ها در این جزایر پرآب شوند و نیاز آبی حیوانات تامین شود از سوی دیگر از میزان آب‌های ذخیره شده در آب انبارها نیز کمتر استفاده خواهد شد.

وی اضافه کرد: با این بارندگی‌ها، گرد و خاک سه ماه تابستان و مهر ماه نیز از پوشش گیاهی زدوده شده و علوفه‌های کاملا خشک، مرطوب می‌شوند که برای جانوران این اتفاق مفید و بسیار ارزشمندی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با بیان اینکه آب انبارها در اثر بارش باران پر از آب می‌شوند، افزود: در صورت نباریدن باران نیز ذخایر آبی در جزایر چهارگانه کبودان، اشک، اسپیر و آرزو موجود بود چرا که طبق برآورد و پیش بینی‌ها آب انبارها تا پایان آبان ماه که آغاز فصل بارش باران هستند، کاملا پُر آب هستند.

شهند با اشاره به اینکه با توجه به ساخت تاسیسات جمع آوری نزولات آسمانی در جزایر دریاچه ارومیه در سال‌های گذشته و اینکه بارش پاییزه از طریق سیستم‌های احداثی آب باران در آب انبارهای این جزایر ذخیره می‌شود، گفت: برای کاهش بحران کم آبی این موضوع در سال‌های گذشته مورد توجه بوده است.

وی تاکید کرد: در زمینه تامین علوفه نیز پوشش موجود کفاف ایام زمستان جانوران را می‌کند ولی در صورت کمبود در فصل بهار موضوع بررسی و میزان نیاز ارزیابی خواهد شد.

به گزارش ایرنا، قوچ و میش ارمنی، گوزن زرد ایرانی، انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی، پلنگ، روباه، گرگ و شغال از جمله حیات وحش هستند که در جزایر دریاچه ارومیه زیست می‌کنند، پوشش گیاهی این منطقه نیز شامل خانواده زنبقیان و گندمیان است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.