راه‌های جلوگیری از پوکی استخوان
05 آبان 1401 - 12:40
شناسه : 40035
2
باید توجه کرد که یکی از علل مهم مرگ‌ومیر در سراسر دنیا بیماری پوکی استخوان است و بر همین اساس مهم است که بدانیم چگونه می‌توان از بروز این بیماری پیشگیری کرد تا از عوارض آن در امان بمانیم؟.
منبع : ایسنا
پ
پ

باید توجه کرد که یکی از علل مهم مرگ‌ومیر در سراسر دنیا بیماری پوکی استخوان است. استخوان بافت زنده‌ای است که مدام در حال تخریب و بازسازی است، اما معمولا از سن ۳۵ تا ۴۰ سالگی به بعد جذب کلسیم کاهش یافته و به علت برداشت کلسیم از استخوان روند پوکی استخوان آغاز می‌شود. به دنبال این اتفاق، افزایش احتمال شکستگی استخوان که اغلب در ناحیه لگن، ستون فقرات و مچ پا اتفاق می‌افتد، بیشتر می‌شود.

پوکی استخوان یک بیماری خطرناک محسوب می‌شود. در حالی که تنها با رعایت چند نکته و همچنین تجویز برخی داروها می‌توان تا حد زیادی از بروز آن جلوگیری کرد.

یکی از این نکات پیشگیرانه مصرف مکمل ویتامین D در صورت کمبود آن است. اگر کمتر از ۱۰ دقیقه در روز در معرض نور خورشید باشید و مکمل ویتامین D مصرف نکنید، حتما خطر پوکی استخوان تهدیدتان می‌کند. باید توجه کرد که کمبود ویتامین D باعث می‌شود که جذب کلسیم در استخوان‌ها کاهش یابد و در نتیجه استحکام استخوان‌ها کاهش می‌یابد. البته کمبود ویتامین D احتمال برخی بدخیمی‌ها، امراض قلبی و عروقی و بیماری‌های عفونی را هم افزایش می‌دهد.

باید توجه کرد که ویتامین D باید زیرنظر پزشک مصرف شود؛ چراکه مصرف بیش از اندازه آن منجر به مسمومیت و عوارض جبران‌ناپذیری خواهد شد.

در عین حال توجه کنید که کمبود ویتامین D درکودکان باعث دفرمه شدن و نرمی استخوان‌ها، پای پرانتزی و عقب افتادن رشد می‌شود. بنابراین لازم است که کودکان هم زیر نظر پزشک قطره ویتامین D مصرف کنند.

علاوه بر مصرف ویتامین D باید ورزش کنید، از استعمال دخانیات و مصرف الکل هم جدا اجتناب کنید. مصرف خودسرانه برخی داروها هم در طولانی‌مدت می‌تواند به پوکی استخوان منجر شود، مانند کورتون‌ها. بنابراین به این موضوع هم توجه داشته باشید.

در عین حال رژیم غذایی صحیح یعنی مصرف کافی پروتئین، کلسیم و ویتامین D باعث می‌شود که استخوان‌های محکم و سالمی داشته باشیم.

بنابر اعلام معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران، باید توجه کرد که زنان استخوان‌های نازک‌تر و ظریف‌تری دارند و بعد از یائسگی به دلیل ترشح کمتر هورمون استروژن بیشتر در معرض خطر پوکی استخوان هستند. بنابراین لازم است که مورد ارزیابی و در صورت لزوم تحت درمان قرار گیرند.

بنابراین با ارزیابی مستمر، پیشگیری و درمان زودهنگام اجازه ندهید که پوکی استخوان سلامت شما را تهدید کند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.