تسریع در اجرای طرح نهضت ملی مسکن منوط به آورده متقاضیان است
13 آبان 1401 - 9:24
شناسه : 40540
2
پروژه های نهضت ملی مسکن در مسیر اجرا قرار دارند و تسریع در ساخت و ساز آنها به آورده‌ متقاضیان و تامین تسهیلات توسط بانک ها بستگی دارد.
منبع : باشگاه خبرنگاران
پ
پ

طرح نهضت ملی مسکن به عنوان یکی از مهم ترین پروژه های عمرانی دولت به شمار می رود که تاکنون بخش زیادی از مردم به امید خانه دار شدن در این طرح برنامه ریزی و سرمایه گذاری کرده اند.

به گفته جعفری معاون وزیر راه وشهرسازی در تمامی شهرهای کشور ساخت واحدها آغاز شده و هم اکنون اجرای این پروژه ها در شهرهای مختلف به پیشرفت ۱۰ تا ۱۵ درصدی رسیده است.

او می گوید: در هر شهری که اراضی تامین شده ساخت و اجرای پروژه های نهضت ملی مسکن  شروع شده و  سعی در تامین اراضی در شهرها برای ساخت واحدهای مسکونی به صورت ویلایی هم خواهیم کرد.

دولت در ابتدا اعلام کرده بود که سالانه یک میلیون واحد مسکونی را به متقاضیان تحویل خواهد داد اما بعد از گذشت مدتی تحویل یک میلیون واحد مسکونی سالانه را به دوسال تغییر داد و اعلام کرد که هر دوسال یک بار ۲ میلیون واحد مسکونی به بهره برداری می رسد چرا که زمان ساخت هر پروژه دو سال به طول می انجامد. در صورتی که اراضی توسط دستگاه ها تامین شود  از سوی دیگر همکاری بانک ها در پرداخت تسهیلات به صورت کامل اجرایی شود شاهد افزایش سرعت اجرای پروژه ها خواهیم بود.

براساس این گزارش هم اکنون اجرای پروژه ها در بسیاری از شهرها آغاز شده که بخش عمده ای از آنها مربوط به پروژه مسکن ملی است که  ۴۰۰ هزار واحد در قالب طرح جهش تولید مسکن به پروژه های  نهضت ملی مسکن  الحاق  شده است. تعدادی از آنها به مرحله بهره برداری رسیده است بخشی از این واحدها در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت به پیشرفت چشم گیری رسیده است.

در همین رابطه حمید رضا سهرابی معاون  مسکن شهری بنیاد مسکن  گفت: برای طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر، ۲۶۰ هزار متقاضی ثبت نام کرده اند که با بررسی های انجام شده حدود ۱۱۰ هزار نفر معرفی شده اند و از این تعداد هم برای ۶هزار و۲۰۰ واحد زمین در نظر گرفته نشده است و به محض تامین زمین عملیات اجرایی پروژه آغاز می شود.

به گفته معاون مسکن شهری بنیاد مسکن از این تعداد عملیات اجرایی ۸۹ هزار واحد مسکونی آغاز شده و بسیاری از این واحدها در مرحله آماده سازی و فونداسیون هستند.

او می گوید: حدود ۵۰۰ واحد مسکونی در مرحله نازک کاری قرار دارد و تعداد زیادی از این واحدها هم در مرحله نهایی و بهره برداری قرار دارند.

سهرابی گفت: در شهر قم هم حدود ۱۸۰ واحد مسکونی در آستانه بهره‌برداری هستند و در تعدادی از استان ها هم تعدادی از واحدها واگذار شده است.

گفتنی است از ابتدای امسال‌ دولت اعلام کرده بود که در پایان نیمه اول سال ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای مختلف به بهره‌برداری می رساند  اما در آخرین  اظهار نظر ها اعلام شده که به زودی بخشی از پروژه های نهضت ملی مسکن که با همکاری بخش خصوصی ساخته شده به بهره‌برداری می رسد و هم اکنون دولت بیشتر برنامه خود را به اعطای زمین به متقاضیان متمرکز کرده تا افراد در قالب گروه های سه تا ۴نفر به صورت تعاونی اقدام به ساخت کنند.

به گفته مسئولان این حوزه، سرعت اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن در گروی تکمیل آورده متقاضیان است و در صورت تکمیل آورده روند اجرای پروژه ها در بخش و شهرهای مختلف افزایش چشم گیری خواهد یافت.

پیش از این خلیل محبت خواه مدیرکل راه وشهرسازی استان تهران گفته بود که اگر متقاضیان آورده خود را  پرداخت کنند سرعت اجرای پروژه ها افزایش خواهد یافت اما هنوز تعداد زیادی از متقاضیان  آورده خود را پرداخت نکرده اند و تاکنون هم از طریق پیامک چندین بار به متقاضیانی که آورده خود را تکمیل نکرده اند اعلام کرده ایم و در صورت عدم پرداخت  حذف خواهند شد.

براساس این گزارش سرعت اجرای پروژه ها در حال حاضر نیاز به تأمین مالی دارد که بخش زیادی از آن از طریق آورده متقاضیان تامین می شود بنابراین برای تسریع در طرح نهضت ملی مسکن متقاضیان باید آورده های خود را تکمیل کنند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.