آینده ریاست جمهوری «پیرمردان هشتاد ساله!»/ گزارش وب سایت رادیو ملی آمریکا
01 آذر 1401 - 14:13
شناسه : 41673
5
وب سایت رادیو ملی آمریکا نوشت: یکی از خبرنگاران آسوشیتدپرس در سال 1984 از رونالد ریگان نقل کرده بود که در انتخابات گفته بود که در کمپینش روی سن و سالش مانور نخواهد داد- و قصد ندارد برای رسیدن به اهداف سیاسی خود از جوانی و بی تجربگی رقیبش سوء استفاده کند. موضوعی که می‌توان آن را یکی از تکراری‌ترین موضوعات در تاریخ مناظرات ریاست جمهوری عنوان کرد. به خصوص که ریگان این صحبت‌ها را در پاسخ به پرسشی کرده بود که ازش می‌پرسید به عنوان مسن‌ترین رئیس‌جمهور تاریخ قطعا مناظرات باید برایش خسته‌کننده بوده باشد، و آیا در صورت وقوع یک بحران امنیت ملی توانایی مقابله با بی‌خوابی را خواهد داشت؟!
منبع : شفقنا به نقل از رادیوی ملی آمریکا
پ
پ

حالا این پرسش که چه سن و سالی برای ریاست‌جمهوری زیاد محسوب می‌شود؛ پرزیدنت بایدن را نیز درگیر کرده- که تاکنون مسن‌ترین رئیس‌جمهوری شناخته می‌شود که سوگند ریاست‌جمهوری خورده است. طبق ادعای نظرسنجی‌ها؛ پیر بودن او برای مقام ریاست‌جمهوری حتی ذهن رای‌دهندگان دموکرات را نیز به خود مشغول کرده است. بایدن اما در پاسخ به این پرسش- که در برنامه ۶۰ دقیقه شبکه سی‌بی‌اس مطرح شده- ظاهرا به برنامه غذایی و ورزشی و سطح انرژی خود اشاره کرده است.

در واقع در آستانه سال‌روز تولد ۸۰ سالگی جو بایدن؛ مسایل زیادی درباره احتمال نامزدی دوباره او مطرح می‌شود. نکته جالب این که پرزیدنت بایدن خودش هم در پاسخ به پرسش‌ها و تردیدهای موجود تاکنون به صراحت اعلام موضع نکرده؛ و در واقع هنوز پاسخ این پرسش را نداده که آیا او دوباره خود را برای دور بعدی ریاست جمهوری نامزد خواهد کرد؟ تنها جملاتی که تاکنون از پرزیدنت بایدن درباره این موضوع نقل شده این بوده که اخیرا گفته که تا چند ماه دیگر، بعد از مشورت و هم‌فکری با خانواده‌اش درباره حضور در یک دوره دیگر رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری- که در پایان آن ۸۶ ساله خواهد شد- تصمیم خواهد گرفت!

جو بایدن فردای انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره نیز با اشاره به همسرش جیل گفته بود که «قصد ما این است که دوباره رقابت کنیم، اما در مورد آن فکر خواهیم کرد و احتمالاً اوایل سال آینده برای نامزد شدن در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ تصمیم خواهیم گرفت».

سن و سال نامزد اصلی دموکرات‌ها اما ظاهرا به مذاق بسیاری از آمریکایی‌ها خوش نیامده است. از جمله در نظرسنجی کانال تلویزیونی سی‌ان‌ان- که ۶۷ درصد از رای‌دهندگان آمریکایی گفته‌اند جو بایدن برای یک دوره دیگر ریاست‌جمهوری گزینه مناسبی نیست.

جالب این‌که دموکرات‌های حتی متعصب هم همین عقیده را دارند و مثلا جیمی کانرز دوست قدیمی بایدن و شهردار سابق اسکرانتون در این زمینه گفته که «ما جو را دوست داریم، چرا که با دونالد ترامپ فرق می‌کند. بایدن توانسته دوباره ناتو را گرد هم آورد، زیرا سران دولت‌ها را می‌شناسد».

کریستوفر بوریک کارشناس علوم سیاسی اما خطابش تنها به بایدن نیست و در مورد نامزدی ترامپ و بایدن برای ریاست جمهوری آمریکا می‌گوید: «هر دو در دوره بعد بیشتر از ۸۰ سال خواهند داشت. ترامپ هم در حال حاضر ۷۶ سال دارد و هم‌چنین مردم آمریکا نسبت به هر دو اردوگاه سیاسی بدبین هستند».

تاریخ ریاست جمهوری پیرمردان

ریگان اولین رئیس‌جمهوری بود که سن و سالش برای ریاست جمهوری مطرح- و حضور سیاسی او را با تردیدهای بسیاری مواجه کرد.

در آن زمان، یعنی در سال ۱۹۸۴، زمانی که ریگان با طنز پاسخ این سؤال را در صحنه مناظره داد، همه تقریبا خندیدند. این همه شامل رقیب ریگان، سناتور موندال ۵۶ ساله نیز بود. او که شانس زیادی برای شکست دادن ریگان نداشت، اما شاید به اتکای سن بالای ریگان توانست رقابت خوبی با رئیس‌جمهور دوره گذشته داشته باشد. بیشتر هم به خاطر سوتی‌های ریگان و فراموش کردن کلمات و اصطلاحاتی که از ریگان در مناظرات ریاست جمهوری دیده شده بود و آمادگی او را برای یک ایفای نقش چهار ساله دیگر زیر سوال برده بود.

به هر حال او در آن دوره دوباره انتخاب شد و در دوره بعد اما جای خود را به جورج بوش داد. مسایل سلامتی و به خصوص درگیری او با آلزایمر، اما سال‌ها پس از ترک کاخ سفید مشخص شد. موضوعی که یک بار دیگر احتمال ابتلای او در روزهای انتخابات را نیز رسانه‌ای کرد و مردم آمریکا متوجه شدند که تردیدهای آن‌ها در مورد عدم آمادگی رونالد ریگان چندان هم بیراه نبوده است.

مشاغل و مناسب فدرال محدودیت سنی ندارند

بایدن اولین رئیس‌جمهور هشتاد ساله آمریکا- در دفتر بیضی کاخ سفید- است. تنها سه نفر دیگر از ساکنین کاخ سفید قبل از او از هفتاد سال بیشتر داشته‌اند. اولین نفر دوایت آیزنهاور بود که درست قبل از پایان دوره ریاستش در ژانویه ۱۹۶۱ هشتمین دهه زندگی‌اش را آغاز کرد. دومی هم رونالد ریگان بود که هنگام خروج از کاخ سفید هفتاد و هفت ساله بود.

در این میان اگر روز تحلیف را مد نظر قرار دهیم، تا قبل از بایدن، دونالد ترامپ مسن‌ترین رئیس جمهور آمریکا بود که در مراسم تحلیف حاضر شده بود. ترامپ در زمان خروج از کاخ سفید هم ۷۴ ساله بود و اگر در دوره دوم رقابت هم موفق می‌شد، تا ۸۲ سالگی در کاخ سفید می‌ماند.

در واقع در در حالی که خلبانان مجبور به بازنشستگی اجباری در ۶۵ سالگی و حتی قضات در برخی ایالت‌ها مجبور به بازنشستگی در ۷۰ سالگی هستند، هیچ محدودیت سنی برای دارندگان مناصب انتخابی فدرال وجود ندارد. در واقع در این زمینه این قاعده برقرار است که رای‌دهندگان باید در این زمینه تصمیم بگیرند.

در این زمینه می‌توان سنا را هم مثال زد- که به تازگی چارلز گرسلی جمهوری‌خواه که در حال حاضر ۸۹ سال دارد برای یک دوره شش ساله دیگر انتخاب شده است. در سال ۲۰۰۳ نیز استروم تورموند جمهوری‌خواه در ۱۰۰ سالگی بازنشسته شده بود.

سناتورها اما هر قدر هم مهم باشند، شباهتی به رئیس‌جمهورها ندارند. آنها می‌توانند یک روز یا حتی یک هفته یا حتی یک ماه تمام مرخصی بگیرند. آنها حافظان روزمره کدهای هسته‌ای نیز نیستند.

طبق قانون اساسی اعضای کنگره باید حداقل ۲۵ و روسای جمهور و معاونان آن‌ها باید حداقل ۳۵ سال داشته باشند. همین. بدون این‌که در نقطه مقابل این حداقل یک حداکثری نیز در نظر گرفته شده باشد. انگار شرکت‌کنندگان در کنوانسیون که سند قانون اساسی را در سال ۱۷۸۷ نوشتند، اصلاً نگران حداکثر سن روسای جمهور نبودند. شاید چون خودشان نسبتاً جوان بودند و به طور متوسط ۴۲ سال داشتند. در واقع در میان نویسندگان قانون اساسی جوان‌ترین‌شان فقط ۲۶ سال داشت و مسن‌ترین‌شان، اما بنجامین فرانکلین ۸۱ ساله بود!

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.