عطوان: مصر باید از تجربه ایران در حمایت از مقاومت استفاده کند
04 آذر 1401 - 13:28
شناسه : 41859
3
سردبیر روزنامه رای الیوم نوشت ما از منابع نزدیک مطلع شدیم که در چند هفته گذشته تماس‌های محرمانه‌ای بین قاهره و تهران برای از سرگیری روابط بین دو کشور صورت گرفته است.
نویسنده : عبدالباری عطوان/ سردبیر رای الیوم منبع : خبرگزاری صدا و سیما
پ
پ

سردبیر روزنامه رای الیوم با اشاره به تیرگی روابط مصر و رژیم صهیونیستی نوشت:

باید از تجربه ایران در زمینه حمایت از مقاومت و آرمان فلسطین، استفاده کند؛ ایرانی که در محاصره شدید، مهمترین دستاورد‌های آن خودکفایی در تسلیحات و مواد غذایی و تبدیل شدن به یک ابرقدرت منطقه‌ای است.

عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه رای الیوم در یادداشتی که در پایگاه اینترنتی این روزنامه منتشر شد نوشت: این روز‌ها گزارش‌های مکرری از «بحران» در روابط مصر و اسرائیل به گوش می‌رسد که نشانه‌های آن آشکار شده است.

این در حالی است که ما از منابع نزدیک مطلع شدیم که در چند هفته گذشته تماس‌های محرمانه‌ای بین قاهره و تهران برای از سرگیری روابط بین دو کشور صورت گرفته است.

با وجود پنهان کاری شدید مصر در سطح رسمی در رابطه با این موضوع، اما چند نشانه مؤید این فرضیه است که می‌توان آن‌ها را در موارد زیر خلاصه کرد:

نخست: مطبوعات و کانال‌های تلویزیونی اسرائیل، انتقاد‌های شدیدی را علیه مقامات مصری مطرح کردند که آخرین مورد آن، روز سه شنبه بود که چندین روزنامه از جمله «اسرائیل هیوم» و همچنین کانال هفت تلویزیون رسمی این رژیم، به مسئولان مصری حمله کردند. این حمله به این بهانه صورت گرفت که مقامات مصری مانع از ورود شهروندان و بازرگانان مصری به سرزمین‌های اشغالی فلسطین، و یا برعکس ورود اسرائیلی‌ها به مصر شده اند؛ یا حداقل در ورود آن‌ها سختگیری کرده اند. همچنین هر مصری که روابط خود را با رژیم اشغالگر عادی سازی کند یا به فلسطین اشغالی برود، ممکن است دستگیر شود، همانطور که برای یوسف زیدان و پیش از او محمد رمضان رخ داده است.

دوم: مصر روز چهارشنبه ۱۱ خلبان اسرائیلی را که با ۴ فروند هواپیمای کوچک خود به حریم هوایی مصر نفوذ کرده بودند اخراج کرد و مقامات مصری از تامین سوخت هواپیما‌های آن‌ها برای بازگشت خودداری کردند. این در حالی است که شبکه تلویزیونی «کان» گزارش داد این خلبانان مجوز فرود گرفته اند. البته این موضوع همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و معلوم نیست که آن‌ها در بازداشت بوده اند یا اجازه خروج داشته اند، اما این یک اتفاق بی سابقه بود.

سوم: حضور رسانه‌های اسرائیل در اجلاس تغییرات آب و هوایی که هفته گذشته در شرم الشیخ برگزار شد و رئیس اسرائیل در آن شرکت کرد، محدود بود و تلویزیون‌های اسرائیل به جز موارد نادر، اجازه نداشتند با شهروندان مصری آزادانه مصاحبه کنند. حضور رسانه‌ها در مصر بر خلاف مشارکت آن‌ها در پوشش فعالیت‌های جام جهانی در قطر، کم بود. هر چند مصاحبه‌هایی که در قطر هم با اکثر شهروندان عرب -اگر نگوییم همه آنها-، داشته اند، نتایج عکس برای رسانه‌های اسرائیلی به همراه داشت. چرا که اکثر شهروندان عرب از صحبت با خبرنگاران و نمایندگان رسانه‌های اسرائیلی امتناع ورزیدند، از جمله کسانی که نخواستند با این رسانه‌ها صحبت کنند شهروندان عربی هستند که رژیم هایشان روابط خود را با رژیم صهیونیستی عادی سازی کرده اند.

چهارم: اکثر دیدار‌های محرمانه مقامات امنیتی اسرائیل نتوانست روابط تل آویو و قاهره را بهبود بخشد که آخرین آن‌ها ژنرال زنین بار، رئیس آژانس امنیت داخلی اسرائیل (شاباک) بود.

پنجم: کانال هفت تلویزیون اسرائیل برنامه‌ای را در زمینه آزار و اذیت گردشگران اسرائیلی که به تفرجگاه شرم الشیخ یا سایر مکان‌های توریستی می‌روند، تهیه و پخش کرد. در این برنامه مشاهده می‌شود که مقامات امنیتی مصر دوربین‌ها و دوربین‌های عقب خودروی آن‌ها را برمی دارند که باعث وارد شدن خسارت‌های زیادی به این دوربین‌ها می‌شوند. دلیل این اقدام مقامات امنیتی مصر، استفاده نکردن اسرائیلی‌ها از این دوربین‌ها برای جاسوسی است.

ششم: اخبار و گزارش‌هایی در روزنامه‌ها و سایت‌های مصری منتشر شده که مستقیما مقامات اسرائیلی را به دست داشتن در حملات علیه ارتش مصر که منجر به کشته شدن ده تن از سربازان این کشور (در بئرالعبد) شد، متهم می‌کنند، که البته این نوع گزارش‌ها به نوعی، فشار بر مقامات مصر وارد کرده است.

هفتم: عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر در اجلاس سران کشور‌های عربی در الجزایر شرکت کرد؛ نشستی که دستور کار و تصمیمات آن در مورد محکومیت اشغال فلسطین از سوی رژیم اسرائیل، حمایت از آشتی ملی فلسطین، حمایت از مقاومت فلسطین و هشدار در مورد خطرات عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی بود. الجزایر یکی از اعضای پیمان مقاومت است و تلاش زیادی برای جلوگیری از نفوذ اسرائیل به قاره آفریقا انجام می‌دهد و از تصمیم اتحادیه آفریقا برای اعطای عضویت به عنوان ناظر، به رژیم اشغالگر، جلوگیری کرده است.

ممکن است برخی به درستی استدلال کنند که این روز‌ها روابط مصر و اسرائیل قوی است و بین ارتش مصر و اسرائیل در سینا هماهنگی وجود دارد؛ البته این ممکن است در ظاهر درست به نظر برسد، اما در خفا شرایط متفاوت به نظر می‌رسد. تحقیقات نظامی اسرائیل همچنان ارتش مصر را یکی از خطرات عمده‌ای می‌داند که تهدیدی برای اسرائیل است و به همین دلیل مقامات اسرائیلی می‌خواهند مصر و به طور ویژه ارتش آن را مانند ارتش عراق تضعیف کنند. این در حالی است که اعتقاد ارتش مصر هم بر این است که اسرائیل بزرگترین تهدید برای امنیت ملی مصر و کشور‌های عربی است.

به گفته منابع معتبر مصری، فرماندهی ارتش مصر در حال حاضر به شدت از اسرائیل خشمگین است و این خشم از زمان امضای توافقنامه کمپ دیوید در ۴۰ سال پیش تاکنون بی سابقه است، چرا که به تازگی مشخص شده است که در طول جنگ ۱۹۶۷ نزدیک به ۸۰ اسیر مصری در منطقه اللطرون در نزدیکی شهر اشغالی قدس سوزانده شده و در یک گور دسته جمعی دفن شده اند. علاوه بر آن، ریاست جمهوری مصر از اینکه دولت اسرائیل به تعهدات خود در زمینه بازسازی نوار غزه و آزادی اسرای جنبش جهاد اسلامی پایبند نبوده است ناراضی بود؛ اسرایی که جنگ ماه مه گذشته به عنوان پاسخی به بازداشت آنان انجام شد و سه روز به طول انجامید و طی آن صد‌ها موشک به عمق اسرائیل اصابت کرد. برجسته‌ترین این اسرا، شیخ بسام السعدی بود؛ بنابراین روابط بین مصر و رژیم اشغالگر دیگر نه تنها سرد نیست بلکه در سال‌های اخیر در مقایسه با کشور‌هایی که به تازگی روابط خود را با اسرائیل عادی سازی کرده اند، روابط تل آویو و قاهره به روابطی یخ زده تبدیل شده است. چرا که با وجود گذشت چهل سال از امضای توافقنامه کمپ دیوید، همچنان حجم مبادلات تجاری بین مصر و اسرائیل تنها صد میلیون دلار است، در حالی که همکاری تجاری اسرائیل و امارات که جمعیت آن یک درصد از جمعیت مصر را تشکیل می‌دهد، این روز‌ها حدود ۱.۵ میلیارد دلار است و بر اساس تخمین اسرائیل، انتظار می‌رود این رقم در دو سال آینده سه برابر شود.

ما به خوبی از شرایط اقتصادی بسیار بد مصر آگاه هستیم و می‌دانیم که برخی کشور‌های حاشیه خلیج (فارس) حمایت خود را از مصر به طور کامل دریغ کرده اند. البته مطمئن هستیم که سریع‌ترین و محتمل‌ترین راه حل برای غلبه بر این بحران ها، بازگشت مصر به کرسی رهبری ملت عرب و مقابله با اسرائیل و حمایت از مقاومت مشروع فلسطین است؛ بنابراین مصر باید از تجربه ایران استفاده کند؛ ایرانی که در محاصره شدید مهمترین دستاورد‌های آن خودکفایی در تسلیحات و مواد غذایی و تبدیل شدن به یک ابرقدرت منطقه‌ای است. مقامات مصر در صورت استفاده از این راهبرد خواهند دید که تمام مردم مصر و ملت‌های عربی و اسلامی از آن‌ها حمایت خواهند کرد.

مردم فلسطین و ملت‌های عرب به افق‌های روشن جدیدی نزدیک می‌شوند که نشانه‌های آن در هیئت مقاومتی بی سابقه و مشروع در کرانه باختری و قبل از آن در نوار غزه مشاهده می‌شود. این فرصتی برای مصر جهت بازگشت است و امیدواریم این امر خیلی زود اتفاق بیفتد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.