عطوان: مصر از راهبرد ایران در حمایت از مقاومت استفاده کند
05 آذر 1401 - 18:52
شناسه : 41923
4
یک تحلیلگر عرب زبان با اشاره به اینکه اخیرا تنش‌های بی‌سابقه‌ای در روابط مصر و رژیم صهیونیستی رخ داده تاکید کرد که مصری‌ها باید در رسیدن به خودکفایی و حمایت از مقاومت از استراتژی و تجربه ایران استفاده کنند.
نویسنده : عبدالباری عطوان/ سردبیر روزنامه رای الیوم منبع : تسنیم
پ
پ

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر برجسته جهان عرب و سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای رای‌الیوم در مقاله جدید خود به اختلافاتی که اخیرا میان مصر و رژیم صهیونیستی نمایان شده اشاره کرده و نوشت، این روزها گزارش‌های مکرری از بحران در روابط مصر و اسرائیل به گوش می‌رسد که نشانه‌های آن آشکار شده است که این شاخص‌ها را می‌توان به شکل زیر بررسی کرد:

– مطبوعات و ایستگاه‌های تلویزیونی رژیم صهیونیستی حمله شدیدی را علیه مقامات مصر انجام داده‌اند که آخرین مورد آن روز سه شنبه هفته گذشته بود که چندین رسانه عبری از جمله روزنامه اسرائیل هیوم و شبکه ۷ تلویزیون اسرائیل به مسئولان مصری حمله کردند.

این هجمه رسانه‌های صهیونیستی علیه مقامات مصر به این بهانه بود که که مسئولان مصر از ورود شهروندان و بازرگانان مصری به اراضی اشغالی فلسطین یا ورود اسرائیلی‌ها به مصر جلوگیری یا دست کم در این روند سختگیری کرده‌اند. همچنین هر مصری که بخواهد روابط خود را با رژیم صهیونیستی عادی یا به فلسطین اشغالی سفر کند احتمال دارد که دستگیر شود؛ همانند اتفاقی که برای «یوسف زیدان» و قبل از او «محمد رمضان» شهروندان مصری رخ داد.

-روز چهارشنبه هفته گذشته مصر ۱۱ خلبان اسرائیلی را که با ۴ هواپیما به حریم هوایی مصر وارد شده بودند اخراج کرده و علاوه بر Hن مقامات مصری سوخت هواپیماهای این خلبانان اسرائیلی را برای بازگشت تامین نکردند. این در حالی است که شبکه «کان» رژیم صهیونیستی گزارش داده بود که این خلبان‌ها مجوز فرود را داشتند. البته این مسئله همچنان در هاله‌ای از ابهام بوده و مشخص نیست که خلبانان اسرائیلی بازداشت شدند یا اجازه خروج از مصر داشته‌اند اما در هر صورت این یک اتفاق بی‌سابقه بود.

-حضور رسانه‌های اسرائیلی در اجلاس آب و هوا در شرم الشیخ مصر که چند روز قبل برگزار شد و رئیس رژیم صهیونیستی نیز در آن شرکت داشت بسیار محدود بود و شبکه‌های اسرائیلی جز در موارد نادر اجازه نداشتند با شهروندان مصری مصاحبه کنند. به طور کلی حضور رسانه‌های اسرائیلی در مصر بر خلاف فعالیت آنها برای پوشش اخبار جام جهانی فوتبال که در قطر برگزار می‌شود، بسیار کم بود.

البته باید اشاره کنیم که مصاحبه‌های رسانه‌های اسرائیلی در قطر با شهروندان عرب نیز نتیجه‌ای عکس خواسته صهیونیست‌ها داشت؛ زیرا این شهروندان از صحبت با خبرنگاران و نمایندگان رسانه‌های اسرائیلی امتناع ورزیدند. همچنین شهروندان عربی کشورهایی که حکومت آنها روابط خود را با اسرائیل عادی کرده‌اند، از جمله کسانی بودند که از مصاحبه با خبرنگاران صهیونیست امتناع ورزیدند.

-اکثر دیدارهای محرمانه میان مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی با طرف مصری که آخرینِ آن مربوط به دیدار «زنین بار» رئیس سرویس امنیت داخلی اسرائیل (شاباک) بود نیز نتوانست روابط مصر و اسرائیل را بهبود ببخشد.

-شبکه ۷ تلویزیون رژیم صهیونیستی اخیرا برنامه‌ای درباره آزار و اذیت گردشگران اسرائیلی که به مکان‌های توریستی و تفریحی مصر رفته‌اند، منتشر کرد که در آن دیده می‌شود مسئولان امنیتی مصر دوربین‌های عقب خودروهای این گردشگران اسرائیلی را برمی‌دارند که خسارت زیادی به این دوربین‌ها وارد می‌شود. علت این اقدام مسئولان مصری آن است که نگرانند گردشگران اسرائیلی از دوربین‌های خود که عقب ماشین‌هایشان نصب شده برای جاسوسی استفاده کنند.

– اخیرا اخبار و گزارش‌هایی در روزنامه‌ها و سایت‌های مصری منتشر شده که مستقیما مقامات اسرائیلی را به دست داشتن در حملات علیه ارتش مصر متهم می‌کند؛ حملاتی که منجر به کشته شدن ۱۰ تن از سربازان مصر در منطقه «بئر العبد» شد و البته انتشار این گزارش‌ها مقامات مصر را تحت فشار قرار داده است.

-«عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر در اجلاس سران کشورهای عربی در الجزایر حاضر شد؛ اجلاسی که دستور کار و تصمیمات آن مربوط به محکومیت اشغال فلسطین از سوی رژیم صهیونیستی، حمایت از آشتی ملی فلسطین، حمایت از مقاومت فلسطین و هشدار درباره خطرات عادی‌سازی با رژیم اسرائیل بود. همچنین می‌دانیم که الجزایر یکی از اعضای پیمان مقاومت است و تاکنون تلاش زیادی برای جلوگیری از نفوذ رژیم صهیونیستی به قاره آفریقا انجام داده است. الجزایر همچنین همان کشوری است که از اجرای تصمیم اتحادیه آفریقا برای اعطای عضویت ناظر به رژیم اشغالگر جلوگیری کرد.

عطوان در ادامه مقاله خود نوشت، این روزها ممکن است برخی استدلال کنند که روابط اسرائیل و مصر قوی بوده و بین ارتش دو طرف در سینا هماهنگی وجود دارد. البته ممکن است این در ظاهر درست باشد اما در خفا شرایط کاملا متفاوت به نظر می‌رسد. تحقیقات نظامی رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که اسرائیل همچنان ارتش مصر را یکی از خطرات بزرگی می‌داند که یک تهدید برای این رژیم محسوب می‌شود و بر همین اساس مقامات صهیونیست می‌خواهند مصر و به طور ویژه ارتش آن را مانند ارتش عراق تضعیف کنند.

بر اساس این مقاله، ارتش مصر نیز همچنان معتقد است که اسرائیل بزرگترین تهدید برای امنیت ملی مصر و دیگر کشورهای عربی است. به گفته منابع موثق مصری، فرماندهی ارتش مصر اکنون به شدت از رژیم صهیونیستی خشمگین بوده و این خشم از زمان امضای توافقنامه «کمپ دیوید» در ۴۰ سال پیش تاکنون بی‌سابقه بوده است؛ زیرا به تازگی مشخص شده که در طول جنگ ژوئن ۱۹۶۷ حدود ۸۰ اسیر مصری در منطقه «اللطرون» در نزدیکی قدس اشغالی توسط صهیونیست‌ها سوزانده و در یک گور دسته جمع دفن شده‌اند.

در ادامه این یادداشت آمده است، علاوه بر آن، رئیس جمهور مصر از اینکه رژیم صهیونیستی به تعهدات خود در خصوص بازسازی نوار غزه و آزادی اسرای جنبش جهاد اسلامی پایبند نبوده ناراضی است؛ اسرایی که جنگ ۳ روزه چند ماه گذشته میان این جنبش و رژیم صهیونیستی در واکنش به بازداشت آنها آغاز شده بود و طی آن صدها موشک به عمق فلسطین اشغالی اصابت کرد. شیخ «بسام السعدی» از جمله برجسته‌ترینِ این اسرا بود. بنابراین می‌توان گفت که روابط مصر و رژیم صهیونیستی اکنون نه تنها سرد نیست بلکه در مقایسه با روابط کشورهایی که اخیرا روابط خود را با رژیم اشغالگر عادی کرده‌اند، مناسبات مصر و اسرائیل به روابطی یخ‌زده تبدیل شده است.

عبدالباری عطوان تاکید کرد، با وجود گذشت چهل سال از امضای توافق شوم «کمپ دیوید» اما همچنان حجم مبادلات تجاری میان مصر و اسرائیل تنها صد میلیون دلار است؛ درحالی که همکاری تجاری رژیم صهیونیستی با امارات که جمعیت آن یک درصد جمعیت مصر را تشکیل می‌دهد به ۱.۵ میلیارد دلار رسیده و طبق ارزیابی‌های صهیونیست‌ها پیش‌بینی می‌شود طی دو سال آینده ۳ برابر شود. ما به خوبی از شرایط اقتصادی وخیم مصر آگاهیم و می‌دانیم که برخی کشورهای حوزه خلیج فارس حمایت خود را از مصر کاملا قطع کرده‌اند.

این تحلیلگر عرب زبان در مقاله خود نوشت، ما مطمئنیم که سریع‌ترین و محتمل‌ترین راه برای غلبه بر این بحران‌ها بازگشت مصر به کرسی رهبری ملت‌های عرب و مبارزه با رژیم صهیونیستی و حمایت از مقاومت مشروع فلسطین است. بر همین اساس مصر باید از تجربه ایران بهره بگیرد؛ ایرانی که در میان محاصره و تحریم‌های شدید به دستاوردهای مهمی چون خودکفایی در تسلیحات و موادغذایی رسیده و تبدیل به یک ابرقدرت منطقه‌ای شد. مقامات مصر در صورت استفاده از این راهبرد ایران خواهند دید که همه مردم مصر و ملت های عربی و اسلامی از آنها حمایت خواهند کرد.

در پایان این یادداشت آمده است، اکنون ملت فلسطین و همه مردم عرب به افق‌های روشنی نزدیک می‌شوند که نشانه‌های آن در مقاومت بی‌سابقه و مشروع در کرانه باختری و پیش از آن در نوار غزه مشاهده می‌شود. این فرصتی برای بازگشت مصر است و امیدواریم که این اتفاق خیلی زود رخ دهد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.