جنگ اوکراین، آمریکا را از برنامه تامین تسلیحاتی تایوان عقب انداخته است
07 آذر 1401 - 9:10
شناسه : 42021
3
روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت، دولت ایالات متحده نگران است که نتواند به اندازه کافی تسلیحات به دست تایوان برساند چرا که بیشتر پشتیبانی نظامی آن به سمت اوکراین هدایت شده است.
منبع : ایسنا
پ
پ

براساس گزارش این روزنامه آمریکایی، واشنگتن در زمینه تحویل تسلیحات به تایوان، ۱۸.۷ میلیارد دلار از برنامه عقب‌تر است. به عنوان مثال، هنوز هیچ یک از ۲۰۸ سلاح ضد تانک جاولین یا ۲۱۵ موشک استینگر زمین به هوا را به این جزیره خودگردان ارسال نکرده است.

وال استریت ژورنال می‌گوید که واشنگتن در سال جاری در تحویل تسلیحاتی به ارزش ۵ میلیارد دلار ناکام مانده است. با این وجود، نه پنتاگون و نه وزارت امور خارجه آمریکا این جاماندگی را تایید نکرده‌اند.

تایوان از سال ۱۹۴۹ زمانی که نیروهای باقی‌مانده کومینتانگ به رهبری جیانگ کای شک (۱۸۸۷-۱۹۷۵) پس از متحمل شدن شکست در جنگ داخلی چین به این جزیره گریختند، به دست دولت محلی خود اداره می‌شود. از آن زمان، تایوان با نام رسمی “جمهوری چین” پرچم و برخی دیگر از نمادهایی را که قبل از به قدرت رسیدن کمونیست‌ها در سرزمین اصلی چین وجود داشت، برگزیده است. پکن این جزیره را یکی از استان‌های خود می‌داند و این وضعیت مورد حمایت کشورهایی از جمله روسیه است.

ایالات متحده روابط دیپلماتیک خود را با تایوان در سال ۱۹۷۹ قطع کرد و روابطی با چین برقرار کرد. واشنگتن ضمن به رسمیت شناختن سیاست “چین واحد” به حفظ تماس با این جزیره و تامین تسلیحاتی آن ادامه می‌دهد. این امر مایه اعتراض دولت پکن است که تایوان را بخشی از خاک خود قلمداد می‌کند و قاطعانه نسبت به هرگونه تمایلات جدایی‌طلبانه هشدار می‌دهد. تنش‌ها در تنگه تایوان پس از سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایپه در ماه اوت به شدت اوج گرفت.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.