فرصت بزرگِ ایران در جام‌جهانی؛ ظرفیتِ دیپلماسی فراموش نشود
07 آذر 1401 - 9:41
شناسه : 42028
3
استفاده از ظرفیت دیپلماسی در حاشیه جام جهانی برای همکاری مشترک با فدراسیون‌های مختلف و خنثی کردن توطئه‌ها یکی از برنامه‌هایی است که باید مورد توجه مسئولان فدراسیون فوتبال قرار بگیرد.
منبع : ایرنا
پ
پ

قطر از یکشنبه هفته گذشته میزبان جام‌جهانی فوتبال است، بزرگترین رقابت ورزشی دنیا که نگاه میلیاردها نفر را از سراسر دنیا به خودش جلب و دوحه را تبدیل به کانون خبرهای داغ فوتبال جهان کرده است.

جدا از مباحث فنی و نتیجه‌ای که تیم ملی فوتبال به عنوان یکی از ۵ نماینده آسیا در جام‌جهانی کسب می‌کند، دیپلماسی ورزشی و رایزنی با فدراسیون‌های مختلف یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که باید مورد توجه مدیران فدراسیون فوتبال قرار بگیرد.

همان طور که مجموعه فدراسیون فوتبال در حال تلاش برای مهیا کردن بهترین شرایط فنی برای تیم ملی در داخل زمین مسابقه است، در خارج از زمین و در مباحث مدیریتی که دیپلماسی ورزشی را در بر می‌گیرد نیز باید تلاش شود و برنامه‌ریزی صورت گیرد.

اهمیت دیپلماسی در دوره کنونی بر کمتر کسی پوشیده است، به خصوص که روابط تاثیرگذار در خارج از زمین مسابقه، می‌تواند خیلی از حواشی و همچنین دردسرهایی که مانعی بر سر راه تیم ملی است، را خنثی کند و سبب شود تا فوتبال ملی و باشگاهی کشورمان روزهای آرام‌تری را سپری کند و ضرباتی که ممکن است به واسطه سوء‌مدیریت‌ها بخورد، کمتر شود.

این در حالی است که در دوره‌های اخیر بارها شاهد بوده‌ایم که فوتبال ایران به دلیل نداشتن یک دیپلماسی قوی، فرصت‌های زیادی را از دست داده و حتی در برخی موارد شاهد عقب‌نشینی و ضربه خوردن تیم‌های ملی و باشگاهی از تصمیماتی بودیم که به دلیل نداشتن یک ارتباط قوی و لابی با مراجع تصمیم گیری فوتبال آسیا و فیفا، رخ داده است.

غفلت از دیپلماسی فوتبالی در دوره‌های اخیر و حتی در برخی مواقع اولویت قراردادن منافع شخصی بر منافع ملی، زمینه‌ای را به وجود آورده است که فوتبال ایران نتواند آن طور که باید از جایگاهی که می‌تواند در بین سایر کشورها داشته باشد، دفاع کند و در برخی از مواقع تیم‌های ایرانی قبل از آنکه در داخل زمین مغلوب حریفشان شوند، در خارج از زمین با توجه به ضعف‌های مدیریتی که در دفاع از حق فوتبال کشورمان در کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا وجود داشته است، بازنده شده‌اند و نتوانسته‌اند به جایگاهی که شایستگی آن را دارند، برسند.

با توجه به چنین تجربه‌های تلخی که در فوتبال ایران دیده شده است، می‌بایست مدیران فدراسیون فوتبال از فرصت جام‌جهانی برای یک دیپلماسی قوی جهت احقاق حق فوتبال کشورمان در خارج از زمین مسابقه استفاده کنند و با توجه به رایزنی‌هایی که در حاشیه این مسابقات صورت می‌گیرد، از این فرصت به بهترین شکل ممکن استفاده شود.

فرصت بزرگِ ایران در جام‌جهانی؛ ظرفیت دیپلماسی فراموش نشود

برگزاری جام‌جهانی سبب شده تا خیلی از مدیران و تصمیم‌گیرندگان فدراسیون‌های مختلف و همچنین فدراسیون جهانی فوتبال و کنفدراسیون فوتبال آسیا در دوحه حضور داشته باشند. با توجه به حضور جمع تاثیرگذاری از مدیران فوتبال دنیا در قطر، مهدی تاج و همکارانش می‌توانند از این فرصت بزرگ برای برقراری ارتباط با این کشورهای مختلف و جلسه با مدیران فدراسیون جهت پیشبرد اهداف فوتبال ایران و همچنین همکاری‌های مشترک استفاده کنند.

فعال کردن دیپلماسی در حوزه فوتبال، قطعا می‌تواند پنجره‌های جدیدی را برای پیشرفت و حرکت رو به جلو برای فوتبال ایران به وجود بیاورد و علاوه بر خنثی کردن توطئه‌هایی که بر علیه فوتبال کشورمان با توجه به ضعف دیپلماسی، ممکن است گریبانمان را بگیرد، فرصت استفاده از تجربه تیم‌های مطرح دنیا را برای یک حرکت رو به جلو فراهم کند. حضور مدیران مختلف فدراسیون از اعضای هیئت رئیسه گرفته تا روسای کمیته‌های مختلف در دوحه موقعیت خوبی را برای آنها فراهم کرده تا ضمن برگزاری جلسه با همتایان خارجی‌شان، زمینه همکاری‌های بیشتر را ایجاد کنند.

با توجه با این خروجی، مسئولان فدراسیون فوتبال می‌بایست با فعال کردن گزینه دیپلماسی بیشتر از قبل و برگزاری جلسه با مدیران فوتبال کشورهای مختلف و فدراسیون جهانی در حاشیه جام‌جهانی، زمینه را برای موفقیت تیم ملی و باشگاه‌ها در خارج از زمین مسابقه هم بیشتر از قبل فراهم کنند، مسئله‌ای که قطعا تاثیرش را در زمین مسابقه و نتایجی که فوتبال ایران در میدان‌های بین‌المللی می‌گیرد هم خواهد گذاشت.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.