نقض حقوق بشر در عربستان؛ جامعه جهانی کجاست؟
07 آذر 1401 - 20:13
شناسه : 42057
3
نقض حقوق بشر و بازداشت های خودسرانه و زندان و شکنجه کردن فعالان سیاسی و عقیدتی مرد و زن در عربستان صدای رسانه ها و سازمان های حقوق بشری را در آورده است و آنها تقریبا روزانه با انتشار گزارش هایی خواهان توجه جامعه بین المللی به این وضعیت ناگوار هستند.
منبع : ایرنا
پ
پ

شماری سایت ها و سازمان های حقوق بشری عربستانی به طور روزانه دهه ها گزارش از بازداشت شدگان و زندانیان سیاسی دربند در زندان های حکومت سعودی منتشر می کنند. بنا بر اعلام این سازمانها، حکومت سعودی همچنان به سیاست‌های سرکوبگرانه خود علیه شخصیت های دینی ادامه می‌دهد که در آخرین نمونه از این برخوردها، حکومت سعودی یک مُدرس به نام “شیخ صالح بن عبدالله العصیمی” را به دلیل انتقاد از موج گسترده بازداشت وعاظ در این کشور، برای بازجویی احضار کرد و دادستانی سعودی سپس دستور منع تدریس او را صادر کرد.

این در حالی است که سایت زندانیان سیاسی – عقیدتی نیز خبر از وضعیت نامناسب تعدادی از شهروندان عربستانی داده که سال هاست بدون محاکمه در زندان ها به سر می برند، از جمله این افراد می توان به “شیخ محمد الشونر” و “سامی العامری” جوان معروف به “ابوعزام” اشاره کرد که از تابستان (شهریور ماه سال جاری) به دلیل شعری انتقادی از سیاست های حکومت سعودی در بازداشت است.

سایت ها و سازمان های حقوق بشری دیگری هم خبر از گرفتاری “محمد فهد القحطانی” داده اند که بیش از یک ماه است ناپدید شده و مقامات عربستانی از افشای محل نگهداری او یا دادن اجازه به او برای تماس با خانواده اش خودداری کرده‌اند.

این سایت ها و سازمان های حقوق بشری همچنین از حکم غیرقانونی ۱۰ سال زندان برای روزنامه نگاری بنام “شیخ نایف” و بازداشت بی دلیل “مالک الاحمدی” از سپتامبر ۲۰۱۷ سخن می گویند. الاحمدی یکی از مدافعان سرسخت ایجاد رسانه آزاد در عربستان است که در خدمت مقامات نباشد و به انعکاس منافع مردم عربستان بپردازد.

سازمان حقوق بشری “عدالت برای حقوق بشر ” نیز ضمن تاکید بر لزوم آزادی دهها شهروند زندانی و ربوده شده در عربستان اعلام کرده که مقامات همچنان از افشای محل و شرایط بازداشت روزنامه نگار “ترکی الجاسر” که از مارس ۲۰۱۸ ربوده شده است، خودداری می کنند.

این درحالی است که همزمان با روز جهانی منع خشونت علیه زنان، سازمان حقوق بشری “سند “از جامعه جهانی خواسته است تا به پرونده زندانیان زن سیاسی و عقیدتی در عربستان توجه کند.

این سازمان اعلام کرده که حکومت سعودی ۶۰ زن را به دلیل ابراز عقیده بازداشت کرده است.

بر اساس اطلاعات این سازمان، طی سه سال اخیر بسیاری از زندانیان زن سیاسی و عقیدتی با مشکلات روحی و جسمی ناشی از شکنجه، سلول انفرادی، آزار و اذیت جنسی و سایر موارد اعمال خشونت در زندانهای حکومت سعودی رژیم مواجه بوده اند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.