توسعه آسیبها با افزایش حضور در فضای مجازی/نگرانی معلمان و خانواده ها
20 مهر 1399 - 11:12
شناسه : 4295
11
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش از تدوین پیش نویس اولیه برنامه جامع رویارویی با آسیب های فضای مجازی خبر داد و گفت: سلامت روح و روان بچه ها به شدت در معرض انواع و اقسام آسیب ها قرار گرفته و آسیب های مختلف فضای مجازی موجب نگرانی خانواده ها و معلمان شده است.
پ
پ

علیرضا کاظمی در مراسم افتتاحیه هفته بهداشت روان که به صورت زنده از شبکه شاد پخش شد گفت: این هفته نمادین است اما می تواند آغاز یک حرکت خوب برای حوزه بهداشت روان باشد.
وی افزود: در یک شرایط بسیار پیچیده، سخت و بحرانی قرار گرفته ایم. آموزش در شرایط کرونا سیستم آموزشی ما را به هم ریخته و فعالیت های تربیتی که در کنار آموزش، آرامش ایجاد می کرد و مهارت های دانش آموزان را افزایش می داد نیز تحت الشعاع قرار گرفته است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه همین بخش آموزش هم از شرایط کافی برای اقناع آموزشی کامل دانش آموزان برخوردار نیست اظهار کرد: امیدواریم روزبه روز بر کیفیت آموزش که از استراتژی های مهم وزارتخانه است افزوده شود.

کاظمی افزود: اکنون در شرایط فوق العاده سختی قرار داریم که دانش آموزان ما را از دو جنبه به لحاظ سلامت روانی در معرض آسیب قرار داده است؛ نخست کیفیت آموزش و دیگری ارتباطات و رفت و آمد دانش آموز در فضای خانه و مدرسه که فشارهای روحی و روانی را در فعالیت های گروهی می کاست از او گرفته شده است.

وی با بیان اینکه سلامت روح و روان بچه ها به شدت در معرض انواع و اقسام آسیب ها قرار گرفته است اظهار کرد: علاوه بر این آسیب های مختلف فضای مجازی موجب نگرانی خانواده ها و معلمان شده است. آسیب های ناشی از حضور در فضای مجازی توسعه یافته است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش خطاب به مدیران اداره کل امور تربیتی گفت: از اداره کل امور تربیتی می خواهیم بحث برنامه حوزه معاونت پرورشی را در راستای پیشگیری از آسیب های فضای مجازی طراحی و به استان ها ابلاغ کنند. این موضوع نیاز به بررسی دارد که دانش آموز با چه آسیب هایی مواجه است، چه مهارت هایی لازم دارد و چه اقدامات و دستورالعمل هایی باید اجرایی شود؟.

کاظمی افزود: باید دستورالعمل جامعی تحت عنوان برنامه حوزه اداره کل امور تربیتی برای رویارویی با آسیب های فضای مجازی تهیه شود. نگاشت اولیه طرح آماده شده است و باید به سرعت کامل و در همین هفته به استان ها ارسال شود.

وی تاکید کرد: امروز در معرض آسیب های جدی تری قرار داریم و سلامت روان بچه ها به شدت در معرض آسیب قرار گرفته است. سلامت روانی قبل از سلامت جسمی، زیربنای سلامت کلی بدن و توسعه فردی و اجتماعی است. جامعه ای که از سلامت روان و تعادل درست برخوردار نباشد نمی تواند در مسیر توسعه گام بردارد. ماموریت حوزه مشاوره در این زمینه به شدت سنگین است.

به گفته معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، بحران ایجاد شده کار را برای حوزه پرورشی سخت کرده زیرا اولویت ها و ابزارها تغییر کرده اند؛ بنابراین استراتژی ها و نوع برنامه ها متناسب با شرایط متفاوت شده اند.

به گزارش ایسنا، مسعود شکوهی، مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش نیز با بیان اینکه همه ساله ۱۸ تا ۲۴ مهرماه به عنوان هفته بهداشت روان نامگذاری شده و آموزش و پرورش نیز برنامه هایی را پیش بینی کرده است گفت: اقدامات خوبی پیش بینی و پیگیری شده و در حال انجام است.

وی افزود: توانستیم قدم های خوبی را برای ارتقای سطح بهداشت روان در مدارس برنامه ریزی کنیم که همزمان با شروع سال تحصیلی جدید از ۱۵ شهریور در حال اجراست. برگزاری دوره هایی که بر اساس برنامه ملی نماد دنبال می شود نیز از تابستان شروع شده بود.

شکوهی با بیان اینکه شرایط حاد و ویژه ای داریم و شیوع بیماری در این ۸ ـ ۹ ماه اخیر شرایط سختی را در سطح جامعه برای خانواده ها و دانش آموزان ایجاد کرده است گفت: مسئولیت کار ما هم بیشتر شده و از همکارانم انتظار دارم تمرکز ویژه ای داشته باشند تا برنامه ها را با کمک و همدلی شان پیش ببریم.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.