تأثیرات اسفناک تحریم‌ها و محاصره در عملیات امدادرسانی در سوریه
18 بهمن 1401 - 19:10
شناسه : 45885
1
در زمانی که آمار غیرنهایی قربانیان زلزله در سوریه به بیش از ۱۴۰۰ نفر و تعداد مصدومان به بیش از ۲۴۰۰ تن رسیده است تعداد زیادی از شرکت‌های حمل و نقل هوایی از ورود به فرودگاه‌های سوریه به خاطر تحریم‌های آمریکا و اروپا خودداری می‌کنند.
منبع : ایسنا
پ
پ

به نقل از شبکه خبری المیادین، سوریه از زلزله ویرانگری که دوشنبه مناطق جنوب ترکیه را لرزاند آسیب زیادی دیده است.

در این راستا وزارت خارجه سوریه از کشورهای عضو سازمان ملل و آژانس‌های آن و کمیته بین المللی صلیب سرخ و دیگر نهادهای بشردوستانه درخواست کمک برای مقابله با پیامدهای این زلزله ویرانگر کرده است.

فیصل مقداد، وزیر خارجه سوریه ظهر دوشنبه نشستی با نمایندگان نهادهای سازمان ملل و دفاتر آن در سوریه و نهادهای غیردولتی برگزار و تأثیر تحریم‌های یکجانبه‌ای را که پیامدهای این فاجعه را افزایش می‌دهد، توضیح داد.

از سوی دیگر، تعداد زیادی از شرکت‌های حمل و نقل هوایی از ورود به فرودگاه‌های سوریه به خاطر نگرانی درباره تحریم‌های آمریکا و اروپا خودداری می‌کنند. چندین کشور نیز از شرکت‌های هواپیمایی سوریه خواستند کمک‌ها را با هواپیماهای غیرنظامی منتقل کنند.

با این حال شرکت‌های سوریه با انتقال کمک‌ها موافقت کرده‌اند و این کمک‌ها از امروز به فرودگاه‌های حلب، لاذقیه و دمشق می‌رسد.

مهند جعفر، فرمانده امدادرسانی لاذقیه گفت: تحریم‌های ظالمانه علیه سوریه در افزایش تعداد قربانیان زلزله به دلیل عدم توانایی تأمین تجهیزات مدرن نقش داشته است. ما به وظایف خود براساس امکاناتمان عمل کرده‌ایم. نیروهای ما در آماده باش هستند. عملیات نجات هنوز ادامه دارد؛ اما ما زمان زیادی را از دست می‌دهیم چراکه دوربین‌های لازم برای پیدا کردن قربانیان و تجهیزات سنگین و خودروهای کافی نداریم. اگر این تجهیزات را داشتیم می‌توانستیم جان تعداد بیشتری را نجات دهیم.

عکسی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد حریم هوایی ترکیه شاهد ترافیک است؛ اما حریم هوایی سوریه تقریبا خالی است. این نشان می‌دهد سرعت کمک رسانی در ترکیه عکس سوریه است.

به گفته منابع، تعداد کشورهایی که به ترکیه کمک رسانی کرده‌اند تاکنون به ۶۲ تیم از ۵۰ کشور رسیده است.

محمد از روستای اسطامو در حومه لاذقیه گفت: ما چندین ساعت باید منتظر رسیدن تیم نجات بمانیم و ساکنان خودشان با ابزارها و امکاناتی که دارند برای نجات خانواده و همسایگانشان از زیر آوار تلاش می‌کنند.

شهر حلب بیشترین آسیب را به خاطر زلزله دیده است. تعداد خانه‌های ویران شده به بیش از ۴۶ خانه رسیده است.

رئیس شورای شهر حلب از دشواری‌هایی در برداشتن آوارها و فراهم کردن تجهیزات و کادر نجات به خاطر میزان زیاد آسیب‌های وارده صحبت کرد.

احمد رحمانی، معاون رئیس شورای شهر حلب گفت: درگیری‌های نظامی در حلب نقش اساسی در فروپاشی زیرساخت دارند.

همزمان شورای کلیساهای خاورمیانه خواهان لغو فوری تحریم‌های سوریه و اجازه ورود کمک‌ها به این کشور شدند.

بحران آوارگی در سوریه به خاطر جنگ غیرنظامیان را وادار کرده تا در ساختمان‌های آسیب دیده یا تقریبا ویران شده زندگی کنند.

در این راستا خالد عرقسوسی، دبیرکل هلال احمر سوریه خواهان کمک فوری نهادهای بین‌المللی در داخل و خارج شد.

وی گفت: ما با کمبود شدید تجهیزات ویژه عملیات آواربرداری و دارو و سوخت لازم برای بیمارستان‌ها مواجه هستیم.

وزارت بهداشت سوریه میزان خسارت‌های بخش بهداشت به خاطر جنگ را میلیاردها لیره برآورد کرده است. ۳۸ بیمارستان به طور کامل منهدم شده و بیش از ۷۰۰ پزشک سوری به دست گروه‌های تروریستی کشته شده‌اند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.