دورخیز دموکرات‌ها برای شروع مقتدرانه رقابت‌های ۲۰۲۴
19 بهمن 1401 - 9:43
شناسه : 45901
2
کریس سانونو، فرماندار جمهوری‌خواه ایالت نیوهمپشایر گفته است: «در سال ۲۰۲۴ انتخابات مقدماتی ریاست‌جمهوری در ایالات متحده از نیوهمپشایر آغاز خواهد شد و ملت امریکا تحت یک روند غیراستاندارد دیکته‌شده از سوی جو بایدن و حزب دموکرات قرار نخواهد گرفت.» تحلیلگران معتقدند ادامه مخالفت‌ها در نیوهمپشایر با تقویم دموکرات‌ها باعث خواهد شد ایالت نیوهمپشایر و فرماندار جمهوری‌خواهش عملا وارد نوعی «بازی جوجه» با کمیته مرکزی حزب دموکرات شوند.
منبع : اعتماد
پ
پ

حزب دموکرات در ابتدای هفته برنامه اصلاح‌شده‌ای را برای رقابت‌های مقدماتی انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ به تصویب رساند که بر اساس آن اولین رقابت درون‌حزبی در مرحله مقدماتی انتخابات در ایالت کارولینای جنوبی برگزار خواهد شد و ایالت آیووا دیگر در فهرست ایالت‌هایی که انتخابات مقدماتی حزب دموکرات ابتدا در آنجا برگزار می‌شوند، جایی نخواهد داشت.

با اجرایی شدن برنامه جدیدی که از سوی کمیته ملی حزب دموکرات به تصویب رسیده، سنت ۵ د‌هه‌ا‌ی دموکرات‌ها برای آغاز روند انتخابات مقدماتی و درون‌حزبی ریاست‌جمهوری تغییر خواهد کرد. جو بایدن رییس‌جمهور ایالات متحده در دسامبر ۲۰۲۲ پیشنهاد کرده بود که ترتیب زمانی برگزاری انتخابات مقدماتی حزب دموکرات تغییر کند و ایالت‌هایی با تنوع نژادی بیشتر در اولویت قرار گیرند تا امکان به دست آوردن برآوردی بهتر از آرا و نظرات کل جامعه ایالات متحده فراهم شود. به گفته او این تغییر کمک خواهد کرد تا دموکرات‌ها قادر به برنامه‌ریزی بهتری برای ادامه رقابت‌های انتخاباتی باشند.

در سال ۲۰۲۰، در رای‌گیری آیووا و رقابت‌های انتخابات مقدماتی در نیوهمپشایر بیش از ۹۰ درصد رای‌دهندگان سفید پوست بودند. از سوی دیگر، شیوه متفاوت برگزاری انتخابات مقدماتی در آیووا و همچنین مشکلاتی که در روند اعلام نتایج نهایی انتخابات مقدماتی حزب دموکرات در این ایالت به وجود آمد، باعث شد تا بایدن به فکر تغییر این شرایط بیفتد. روشی که در ایالت آیووا برای انتخاب کاندیدا‌ها در انتخابات مقدماتی استفاده می‌شود، روشی خاص و تا اندازه‌ای سنتی است که فقط در ۱۵ ایالت در سراسر این کشور وجود دارد. این روش در واقع انتخابات نیست بلکه «گردهمایی حزبی یا Caucus» است و به این شکل برگزار می‌شود که در شب انتخابات، کسانی که می‌خواهند نظرشان را در ایالت آیووا به گوش حزب برسانند به نزدیک‌ترین گردهمایی حزبی محله‌شان می‌روند (جا‌هایی شبیه به سالن ورزشی دبیرستان محل برای این کار از سوی دو حزب تعیین می‌شوند).

مردم در این مکان‌ها جمع می‌شوند و آنجا باهم بحث می‌کنند و طرفداران هر نامزدی نظرشان را می‌گویند و سعی می‌کنند دیگران را قانع کنند که مثلا بایدن از سندرز بهتر است، یا چرا باید به ترامپ رای داد یا رای نداد. در این بحث‌ها استدلال‌های مختلف مطرح می‌شوند. مثلا یکی می‌گوید سندرز خیلی خوب است ولی انتخابات نهایی را می‌بازد و به همین دلیل باید به بایدن رای داد. یا ترامپ تندرو و مایه آبروریزی جمهوری‌خواهان است. بعد از بحث‌ها هم از جمع رای گرفته می‌شود و هر نامزدی بیشترین طرفدار را داشته باشد، برنده آن گردهمایی معرفی می‌شود. نظر مجموعه گردهمایی‌ها از سراسر ایالت تا آخر شب جمع می‌شوند و هر نامزدی گردهمایی‌های بیشتری را برده باشد، برنده ایالت آیووا می‌شود. رییس‌جمهور ایالات متحده می‌نویسد: «ایالت‌هایی که به عنوان اولین ایالت‌ها برای برگزاری انتخابات مقدماتی برگزیده می‌شوند باید از نظر اقتصادی، جغرافیایی و پراکندگی جمعیت بازتاب‌دهنده تنوع حزب ما و ملت ما باشند.»

چه موانعی بر سر راه اجرایی شدن این تقویم جدید وجود دارد؟

هرچند سران حزب دموکرات اغلب با این تصمیم موافقند و آن را برای انتخابات‌های آتی ضروری می‌دانند، اما مخالفت‌هایی نیز با تغییر تقویم انتخابات مقدماتی وجود دارد. به‌طور خاص، در نیوهمپشایر جایی که در قانون اساسی ایالتی نوشته شده هر چهار سال یک بار اولین رقابت در انتخابات مقدماتی در این ایالت برگزار می‌شود، مخالفت‌ها بیشتر است.

برخی منتقدان می‌گویند تصمیم بایدن بیش از آنکه یک تصمیم در راستای منفعت حزب باشد، تصمیمی است که برای منافع شخصی او گرفته شده و ایالت‌هایی را در اولویت قرار می‌دهد که پیش‌بینی می‌شود بایدن در آن بیشترین طرفدار را نسبت به ایالت‌های دیگر داشته باشد. به گفته آنها، بایدن با این اقدام می‌خواهد روی نظر شهروندان دیگر ایالت‌ها تاثیر بگذارد. مشکل دیگری که در این زمینه وجود دارد این است که تقویم جدید دموکرات‌ها با تقویم انتخاباتی حزب جمهوری‌خواه متفاوت خواهد بود و این، مشکلات زیادی را در زمینه برگزاری انتخابات مقدماتی ایجاد خواهد کرد.

جزییات تقویم انتخاباتی جدید حزب دموکرات

بر اساس تقویم جدید که برای انتخابات مقدماتی سال ۲۰۲۴ میلادی طراحی شده، اولین رقابت مقدماتی در تاریخ ۳ فوریه در کارولینای جنوبی برگزار خواهد شد. پس از آن رقابت‌های بعدی در نیوهمپشایر و نوادا در ۶ فوریه، در جورجیا ۱۳ فوریه و در میشیگان ۲۷ فوریه برگزار خواهد شد. این زمان‌بندی نشان می‌دهد امکان برگزاری انتخابات مقدماتی حزب دموکرات تا پیش از فرا رسیدن ماه مارس وجود ندارد. این در حالی است که در سال ۲۰۲۰، دو ایالت آیووا و نیوهمپشایر آغازگر انتخابات مقدماتی بودند و این رقابت در دو ایالت نوادا و کارولینای جنوبی ادامه یافت.

آیا تقویم دموکرات‌ها اجرایی می‌شود؟

کریس سانونو، فرماندار جمهوری‌خواه ایالت نیوهمپشایر گفته است: «در سال ۲۰۲۴ انتخابات مقدماتی ریاست‌جمهوری در ایالات متحده از نیوهمپشایر آغاز خواهد شد و ملت امریکا تحت یک روند غیراستاندارد دیکته‌شده از سوی جو بایدن و حزب دموکرات قرار نخواهد گرفت.» تحلیلگران معتقدند ادامه مخالفت‌ها در نیوهمپشایر با تقویم دموکرات‌ها باعث خواهد شد ایالت نیوهمپشایر و فرماندار جمهوری‌خواهش عملا وارد نوعی «بازی جوجه» با کمیته مرکزی حزب دموکرات شوند.

در چنین شرایطی کمیته مرکزی حزب دموکرات ممکن است هر ایالتی را که با برنامه‌اش مخالفت کند، تحریم کرده و این تحریم می‌تواند شامل کاهش دلیگیت‌های این ایالت در انتخابات مقدماتی و به تبع آن کاهش تاثیر آن ایالت در نتایج نهایی انتخابات مقدماتی باشد. انتخابات‌های مقدماتی در ۵۰ ایالت امریکا معمولا تا ماه ژوئن به اتمام می‌رسد و همه‌چیز آماده تصمیم‌گیری نهایی در گردهمایی ملی حزب می‌شود. شرط برنده شدن در این انتخابات هم کسب تعداد لازم نماینده (دلیگیت) است که برای حزب دموکرات ۲۳۸۳ دلیگت (از مجموع ۴۷۶۵ نماینده ایالتی) و برای جمهوری‌خواهان ۱۲۳۷ نماینده (از مجموع ۲۴۷۲ نماینده ایالتی) است.

جکی روزن و کاترین کورتز ماستو، سناتور‌های دموکرات ایالت نوادا از کمیته مرکزی حزب دموکرات خواسته‌اند تا هرچه سریع‌تر برنامه‌ای برای محافظت از تقویم جدید و اطمینان یافتن از اجرای آن در نظر بگیرد و مکانیسم‌هایی را برای نظارت بر این مساله و مقابله با خاطیان آماده کند. این دو سناتور نوشته‌اند: «بعد از مدت‌ها تلاش و کار زیاد برای بهبود روند انتخابات مقدماتی و متنوع‌تر ساختن پنجره ورودی انتخابات، قوانین طراحی شده و مجازات‌های در نظر گرفته شده برای خاطیان باید به اندازه کافی قوی باشد تا ایالت‌هایی را که می‌خواهند مانع از اجرای روند جدید شوند جرات این کار را پیدا نکنند.»

جمهوری‌خواهان چه می‌کنند؟

کم یته ملی حزب جمهوری‌خواه در حال حاضر تقویمی را برای برگزاری رقابت‌های انتخابات مقدماتی به تصویب رسانده که دقیقا مطابق با نظم سنتی انتخابات‌های مقدماتی در ایالات متحده است. این یعنی برخی ایالت‌ها مجبور خواهند بود انتخابات مقدماتی دموکرات و انتخابات مقدماتی حزب جمهوری‌خواه را در دو تاریخ متفاوت برگزار کنند. در غیر این صورت آن‌ها با واکنش کمیته مرکزی این احزاب مواجه خواهند شد که می‌تواند به منزله کاهش نفوذ و تاثیرگذاری ایالت‌شان در تعیین نتایج انتخابات مقدماتی باشد. تاکنون در ایالت میشیگان که هم مجلس نمایندگان و هم مجلس سنای ایالتی در اختیار دموکرات‌هاست، تصمیم گرفته شده تا تاریخ برگزاری انتخابات مقدماتی دقیقا مطابق بر تقویم جدید حزب دموکرات باشد و در ۲۷ فوریه برگزار شود.

در سایر ایالت‌ها وضعیت به مراتب متفاوت است. در جورجیا، برد رافسنبرگر، وزیر داخلی این ایالت گفته است که انتخابات‌های مقدماتی باید در یک روز برگزار شود و افزوده که بعید به نظر می‌رسد این ایالت تاریخ برگزاری انتخابات مقدماتی را به زمانی پیش از مارس ۲۰۲۴ موکول کند. رانا مک دنیل، عضو کمیته مرکزی حزب جمهوری‌خواه در این زمینه معتقد است: «کمیته مرکزی حزب دموکرات تصمیم گرفته تا نظم ۵۰ ساله‌ای را که براساس آن برنامه‌ریزی می‌شد از بین ببرد و یک آشوب جدید درست کند و در واقع میلیون‌ها نفر از امریکایی‌ها در آیووا و نیوهمپشایر را نادیده بگیرد.»

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.