خودروهای وارداتی کیا به تهران رسیدند/ بررسی کیفی کیا سلتوس
12 اسفند 1401 - 19:28
شناسه : 47369
1

بخشی از خودروهای وارداتی کیا به تهران رسیدند و در نمایندگی این شرکت، یعنی کوشا خودرو به نمایش گذاشته شدند. اما سلتوس که یکی از این خودروهای وارداتی است، کیفیت مناسبی دارد؟

پ
پ

به گزارش تجارت‌نیوز، به‌تازگی بخشی از نخستین محموله خودروهای وارداتی کیا به دفتر مرکزی کوشا خودرو رسیدند. خودروهای پگاس، سلتوس، سونت و سراتو اتوماتیک از جمله خودروهایی بودند که با هدف حضور در شوروم مرکزی کوشا خودرو و معرفی به مشتریان ترخیص شدند و طبق گفته مسئولان نمایندگی کوشا خودرو، این خودروها طی روزهای آتی به نمایش عمومی در می‌آیند.

البته باید اشاره کرد که سایر محصولات کیا که ثبت‌سفارش شدند نیز در روزهای آینده در محل نمایندگی کوشا خودرو به نمایش گذاشته می‌شوند.

کوشا خودرو چند خودرو وارد می‌کند؟

به‌گفته مسئولان حاضر در این نمایشگاه، کوشا خودرو برنامه واردات ۲۱۴۰ دستگاه خودرو از برند کیا را دارد. البته هنوز سازوکار قیمت‌ پایه این خودرو در بورس کالا مشخص نشده است. اما زمزمه‌هایی مبنی بر تعیین قیمت پایه ۷۰۰ میلیون الی ۸۰۰ میلیون تومانی این خودروها به گوش می‌رسد که البته هنوز به تایید شرکت کوشا خودرو در نیامده است.

کیا سلتوس

بررسی کیفی خودروهای وارداتی

در این میان، این مساله مطرح می‌شود که خودروهایی که به نمایش درآمدند چه مشخصات فنی دارند؟ آیا این خودروها که از برند کیا وارد کشور شد‌ه‌‌اند از کیفیت مناسبی برخوردار هستند؟

پیش از معرفی این خودروها باید به این نکته اشاره کرد که باتوجه به محدودیت تعیین‌شده در رابطه با قیمت خودروهای وارداتی، شرکت‌های واردکننده نتوانستند با دست باز خودروهای برند منتخب خود را خریداری و وارد کشور کنند. به همین جهت، اکثرا خودروهای اقتصادی برندهای خودروسازی یا نسخه لوآپشن محصولات این خودروسازان به کشور آمده‌اند.

کیفیت کیا سلتوس مناسب است؟

کیا سلتوس یکی از مهم‌ترین خودروهای وارداتی کیا است که به زودی وارد بازار ایران شود، یک کراس‌اوور کوچک محسوب می‌شود. کیا این خودرو را برای رقابت در بازار کشورهای در حال توسعه معرفی کرد. بازاری که در نتیجه غفلت کره‌ای‌ها به دست کراس‌اوورهای چینی افتاده است.

این خودرو از سال ۲۰۱۹ به سبد محصولات شرکت خودروساز کیا اضافه شد. در نگاهی کلی، سلتوس گزینه‌ای مناسب برای ورود به بازار ایران به نظر می‌رسد. اما همان‌طور که گفته شد همه خودروهای برند کیا، به صورت لو آپشن وارد می‌شوند. در نتیجه، نباید انتظار ورود خودروهای پرآپشن خارجی و با تکنولوژی بالا را داشت.

واردات کیا در ۳ تیپ

در ابتدا باید به این نکته اشاره کرد که خودروهایی که در کوشا خودرو به نمایش درآمدند به‌عنوان نمونه وارد شده‌اند و قرار است همه آن‌ها در سه تیپ استاندارد، نیمه‌فول و فول‌آپشن به بازار ایران بیایند که خودروهای حاضر در نمایندگی نسخه استاندارد محصولات کیا هستند.

کیفیت سلتوس و سایر خودروهایی که در نمایندگی کوشا خودرو به نمایش درآمده‌اند، در سطح متوسط قرار دارند. برای مثال، روکش صندلی‌های سلتوس همگی پارچه‌ای هستند و حتی صندلی‌های سلتوس و سایر خودروهای برند کیا به کشور آمده‌اند، به صورت دستی تنظیم می‌شوند.

سلتوس به شکلی طراحی شده‌ است که متناسب برای افراد قدبلند نیست و این افراد هنگام نشستن در این خودرو سرشان به سقف برخورد می‌کند.

کیا سلتوس

گرچه در نمای جانبی کیا سلتوس به وضوح با یک خودرو اقتصادی روبه‌رو هستیم. اما هیچ‌گونه طرح و خط فانتزی در این قسمت به کار نرفته است تا تنها جذابیت این بخش به زه‌های پایین درب و رینگ‌های آلیاژی خلاصه شود. البته با توجه به ذات اقتصادی سلتوس، نباید توقع پیچیدگی طراحی را از این خودرو داشت.

پیشرانه ۱.۶ لیتری سلتوس

این خودرو به پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی مجهز است که حداکثر ۱۲۳ اسب بخار قدرت و ۱۵۱ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این ارقام از نمونه‌های مشابه چینی با موتورهای ۱.۵ لیتری توربوشارژر کمتر هستند. اما نماینده کیا در مقابل این خودروها، بر دوام و پایداری در بلندمدت تمرکز کرده است. موتور سلتوس پیچیدگی‌های خاص پیشرانه‌های توربو را ندارد و بنابراین تمامی کاربران به راحتی قادر به استفاده از آن هستند.

از خودروهای وارداتی استقبال می‌شود؟

با توجه نکاتی که گفته شد، خودروهای وارداتی، به دلیل محدودیت قیمتی شرکت‌های واردکننده از کیفیت و تکنولوژی بالایی برخوردار نیستند، اما باید این نکته را در نظر گرفت که به دلیل اینکه واردات خودرو پس از حدود شش سال آزاد شده است، این خودروها چه با کیفیت بالا و چه با کیفیت پایین مورد استقبال مردم ایران قرار می‌گیرد.

گرچه گفته می‌شود تنها خودروهای وارداتی هستند که وارد بازار ایران می‌شوند، اما باتوجه به سود شرکت‌های واردکننده، قیمت دلار و سایر هزینه‌های جانبی واردات خودرو، این سواری‌های خارجی با  قیمتی در محدوده یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تا سه میلیارد تومان برآورد می‌شود.

برای مطالعه بیشتر، خبر وام خودروسازان به بانک‌ها از جیب مردم را در تجارت‌نیوز بخوانید.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.