سوئد و فنلاند در دو زمان مختلف به ناتو می‌پیوندند
24 اسفند 1401 - 7:56
شناسه : 48191
3
نخست وزیر سوئد روز سه‌شنبه گفت که پیوستن این کشور و فنلاند به ناتو در دو زمان مختلف صورت می‌گیرد.
منبع : فارس
پ
پ

«اولف کریسترسون» نخست وزیر سوئد روز سه‌شنبه گفت که پیوستن فنلاند به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) پیش از این کشور در حال افزایش است اما موضوع پیوستن سوئد به پیمان آتلانتیک شمالی فقط زمان است.

کریسترسون که این سخنان را در جمع خبرنگاران و پیس از ترک این کشور به سوی آلمان مطرح می‌کرد، گفت: «چیزی که ما در هفته‌های اخیر با آن مواجه شدیم احتمال پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو در دو وقت مختلف است».

نخست وزیر سوئد پیشتر نیز گفته بود این احتمال وجود دارد که فنلاند زودتر از سوئد به ائتلاف ناتو بپیوندد.

وی گفته بود از زمان نشست ناتو در «مادرید» در ژوئن به این سو  مشخص شده که مسیر فنلاند برای عضویت در ناتو به نسبت سوئد  هموارتر بوده است و اکنون این احتمال وجود دارد که فنلاند ابتدا وارد ناتو شود.

بر اساس این گزارش، ترکیه هر دو کشور به ویژه سوئد را متهم می‌کند که نسبت به گروه‌هایی که آنها را سازمان‌های تروریستی یا تهدیدهای موجودیتی می‌داند، مماشات می‌کنند.

«مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه اخیرا گفت که آنکارا مشکلات کمتری با پیوستن فنلاند به ناتو دارد.

کریسترسون گفت: «بعید نیست که پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو در مراحل مختلف تصویب شود».

پیشتر پارلمان فنلاند با ۱۸۴ رای موافق در برابر ۷ رای موافقت نهایی را برای پیوستن این کشور به ناتو صادر کرد. بر اساس قوانین موجود، همه اعضای ناتو نیز باید پیوستن عضو جدید را تایید کنند.

کریسترسسون ادامه داد: «اصولا موضوع این نیست که آیا سوئد به عضویت ناتو در می‌آید یا خیر، بلکه مربوط به زمانی است که سوئد عضو ناتو می‌شود.»

پیشتر، هواداران گروه تروریستی «پ‌ک‌ک» با برگزاری تجمع در استکهلم، بیانیه‌های اهانت‌آمیزی علیه «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه صادر کردند و پس از این تحولات، «مصطفی سنتوپ» رئیس پارلمان ترکیه، سفر برنامه‌ریزی شده همتای سوئدی خود به آنکارا را لغو و در همین راستا وکیل اردوغان شکایتی را در این رابطه در دفتر دادستانی ارشد آنکارا مطرح کرد و یک پرونده جنایی در این رابطه تشکیل شد.

در  می ۲۰۲۲، فنلاند و سوئد به بهانه جنگ اوکراین، خواستار پیوستن به ناتو شدند و اردوغان در آن زمان تاکید کرد که نمی‌تواند از پیوستن این دو کشور به ناتو حمایت کند زیرا این دو کشور با گروه تروریستی پ‌ک ک همکاری دارد اما پس از آن، در پی مذاکرات طرفین با مقام‌های ترکیه، نمایندگان سوئد و فنلاند اعلام کردند که با ترکیه در مبارزه با تروریسم همکاری می‌کنند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.