دیپلماسی فعال اسد در منطقه
01 فروردین 1402 - 14:16
شناسه : 48669
2
"بشار اسد" رییس جمهور سوریه در یک ماه گذشته سه سفر مهم به کشورهای عمان، روسیه و امارات داشته است، سفرهایی که طی سال های اخیر به دلیل مسایل امنیتی و تحریم های آمریکا با محدویت هایی همراه بود، ولی سه سفر پی در پی خارجی اسد در مدت اخیر نشان از دیپلماسی فعال وی برای پررنگ شدن نقش سوریه در منطقه دارد.
منبع : ایرنا
پ
پ

با وقوع زلزله هفت و هشت دهم ریشتری مهیب ۱۷ بهمن ماه شمال غرب سوریه و پس از چند روز لغو ظاهری شش ماهه تحریم های ظالمانه آمریکا علیه سوریه و ارسال کمک های برخی کشورهای جهان همچون ایران، امارات و عمان به آسیب دیدگان سوری و در ادامه سفر هیات یک لبنانی به سوریه و هیات پارلمانی اتحادیه عرب به این کشور پس از ۱۲ سال، دریچه های امید به بازگشت سوریه به جهان عرب که با توطئه غربی – صهیونیستی به وقوع پیوسته بود، روشن شد.

اولین سفر مهم منطقه ای بشار اسد در یک ماه اخیر به عمان بود؛ وی در اول اسفند ماه در سفر به مسقط با استقبال خوب “هیثم بن طارق” سلطان عمان مواجه شد.

بعد از وقوع زلزله شمال غرب سوریه در ۱۷ بهمن ماه، عمان جزو اولین کشورهای عربی بود که به سوریه کمک کرد، چنانکه با دستور سلطان “هیثم بن طارق” یک پل هوایی بین سوریه و عمان ایجاد شد.

مهم ترین برنامه سفر اسد به مسقط رایزنی درباره بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و دریافت کمک های کشورهای ثروتمند این اتحادیه برای بازسازی سوریه بود که در طول ۱۲ سال گذشته درگیر جنگی بین المللی بوده است، موضوعاتی که آمریکا و رژیم صهیونیستی کاملا با آن مخالف هستند.

با آغاز بحران سوریه در اسفند ماه سال ۱۳۸۹ (۲۰۱۱) عمان نه تنها با سوریه قطع ارتباط ننمود و سفارت خود در دمشق را تعطیل نکرد، بلکه به عنوان میانجی بین معارضین و بشار اسد فعال بود و در همین ارتباط بعضا از سوی برخی از کشورهای عربی و معارضین سوریه متهم به حمایت از بشار اسد می‌شد.

دومین سفر بین المللی و تاثیرگذار اسد در ماه اخیر، به مسکو و دیدار وی با “ولادیمیر پوتین” رییس جمهور روسیه در ۲۳ اسفند ماه بود.

بشار اسد در دیدار با پوتین از وی به دلیل حمایت مسکو از دمشق برای مقابله با تروریسم تشکر کرد و اظهار داشت که وجود نظامیان متجاوز غربی به ویژه تروریست های آمریکایی‌ در خاک سوریه، ناامنی در منطقه و ایجاد مشکل برای سوریه را افزایش داده است.

در مقابل، پوتین نیز به آمریکا و ائتلاف‌های غربی هشدار داد و گفت که آن‌ها باید برای پایان دادن به جنگ ۱۲ ساله در سوریه و تامین امنیت منطقه همکاری کنند.

بنابر اعلام رسانه ها، روسای جمهوری روسیه و سوریه در موضوع ادلب به عنوان آخرین ایستگاه تروریست ها در سوریه نیز به توافق موقت دست پیدا کردند و هر دو بر جدیت خود در مبارزه با تروریست‌ها و تامین امنیت و تمامیت سرزمینی سوریه و حاکمیت ملی آن تاکید نمودند.

پوتین و اسد همچنین همکاری های فنی و نظامی و عادی سازی روابط بین دمشق و آنکارا را بررسی کردند و یک سند مهم در حوزه تقویت همکاری های تجاری و اقتصادی بین روسیه و سوریه به امضا رسید.

سفر سوم و با اهمیت یک ماه گذشته بشار اسد به امارات بود؛ این سفر که ۲۷ اسفند ماه انجام شد با اسقبال خوب شیخ “محمد بن زاید” رئیس دولت امارات همراه بود. بن زاید، در فرودگاه ابوظبی از رییس جمهوری سوریه استقبال کرد و پیش از آن به محض ورود هواپیمای حامل بشار اسد به حریم هوایی امارات، چند فروند جنگنده اماراتی برای استقبال از وی، هواپیمای حامل رییس جمهوریه سوریه را همراهی کردند.

رییس جمهور سوریه در دیدار با رییس امارات اعلام کرد که مواضع ابوظبی همواره عقلانی و اخلاقی بوده و نقش آن در خاورمیانه فعال است و این نقش با دیدگاه سوریه درباره ضرورت تحکیم روابط میان کشورهای عربی و اقدام مشترک عربی همسو است و کشورهای عربی و ملت های آنها را به هم پیونده زده و منافع آنها را برآورده می سازد.

رئیس جمهور سوریه همچینن تاکید کرد که قطع روابط اصل نادرستی در سیاست است و روابط میان کشورهای عربی باید برادرانه و سالم باشد.

“محمد بن زائد” رئیس امارات نیز اعلام کرد که در دیدار با «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه مذاکرات مثبت و سازنده‌ای برای تقویت روابط برادرانه و توسعه در راستای منافع دو کشور و دو ملت داشته است و توافقات دو کشور موجب تقویت همکاری‌ها و هماهنگی‌ها در مسائلی که به نفع ثبات و توسعه در سوریه و منطقه است، می‌شود.

دیپلماسی فعال اسد در منطقه

هدف اصلی بشار اسد در سفرهای بین المللی ترمیم رابطه با کشورهای عربی و غیرعربی و خروج سوریه از محاصره ظالمانه غرب به سرکردگی آمریکا و دریافت کمک ها برای ترمیم اقتصاد این کشور می باشد. کشورهای غربی با کمک رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی و ترکیه از اسفند ماه سال ۱۳۸۹ (۲۰۱۱) با ایجاد و تجهیز گروه های تروریستی، جنگی بین المللی به سوریه تحمیل کردند، اما ارتش و دولت سوریه توانستند با کمک دوستان خود همچون ایران و جبهه مقاومت اسلامی و روسیه تروریست ها یا همان بازوی غربی – عربی – صهیونیستی را شکست بدهند و امنیت را در اکثر مناطق سوریه برقرار نمایند، هرچند تروریست ها در بخش کمی از شمال غرب سوریه و شرق این کشور هنوز هم حضور دارند.

با شروع بحران سوریه متاسفانه برخی از کشورهای عربی و ترکیه نیز در مسیر توطئه غربی – صهیونیستی قرار گرفتند ولی با شکست تروریست ها در سوریه در آذر ماه سال ۱۳۹۶ که عملا شکست جبهه غربی – صهیونیستی بود، توطئه جدید آنها که محاصره ظالمانه اقتصادی سوریه بود آغاز گردید.

مطمئنا سفرهای یک اخیر بشار اسد به سه کشور عمان، روسیه و امارات و پیش از آن به ایران دستاوردهای مهمی برای سوریه خواهد داشت و ادامه این روند نوید آینده ای روشن برای مردم این کشور می دهد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.