الحاق به FATF مهم‌تر است یا نتیجه انتخابات آمریکا؟/حسن بهشتی پور کارشناس مسائل بین‌الملل
11 آبان 1399 - 16:30
شناسه : 5826
5
«حسن بهشتی پور» کارشناس مسائل بین‌الملل : صرف‌نظر از اینکه چه کسی رئیس‌جمهور آینده آمریکا شود ایران باید تدابیری را برای عبور از تنگناهای تحریمی به کار ببندد که یکی از این تدابیر اصلاح نظام بانکداری و الحاق به FATF است.
پ
پ

در سازوکار پیچیده انتخاب رئیس‌جمهوری آمریکا، آرای مستقیم مردم در ظاهر تعیین‌کننده است در صورتی که گزینشگرانی که با رأی مردم انتخاب شده‌اند، رئیس‌جمهوری بعدی را روانه کاخ سفید می‌کنند. انتخاب کنندگان رییس جمهور به تعداد نمایندگان سنا و مجلس نمایندگان از هر ایالت، کارت الکترال دارند. هر ۵۰ ایالت در مورد سنا مساوی هستند، ولی تعداد نفرات مجلس نمایندگان در ایالت های مختلف متفاوت است از این رو الزامی وجود ندارد که آنچه نظر سنجی ها نشان می دهند در نتایج انتخابات تکرار شود.

تصویر آینده بعد از برد بایدن یا ترامپ

«حسن بهشتی پور» در گفت‌وگو با ایرنا، درباره چالش های پیش روی ایران در صورت برد ترامپ گفت: چالش اصلی ما با کاخ سفید درباره برجام است و در صورت انتخاب ترامپ با توجه به اینکه او تجربه چهار سال اخیر در جلب نظر صهیونیست و لابی اعراب  را دارد و از سوی دیگر ریاست جمهوری در دوره بعدی را برای خود متصور نیست حتما در رویکرد خود تغییراتی ایجاد خواهد کرد و به نظر می رسد شاید این دوره به صهیونیست ها کمتر باج بدهد.

بهشتی پور همچنین درباره آینده ایران با تصور اینکه اگر بایدن پیروز انتخابات آمریکا شود؛ گفت: اگر بایدن برنده شود برجام را می‌پذیرد و این موضوع  را بارها اعلام کرده است اما او هم  در مورد یمن و افغانستان و عراق و سوریه رویکردی شبیه به ترامپ دارد بنابراین با اتهامات بی اساس مطرح شده از سوی آمریکایی هایی ها مانند حمایت ایران از تروریسم و  بی ثبات سازی خاورمیانه از سوی ایران احتمال دارد بایدن هم از اهرم تحریم علیه ایران استفاده کند .

این تحلیگر مسایل بین الملل در ادامه با بیان اینکه ترامپ در دوماه اخیر تحریم هایی علیه ایران وضع کرده است؛ تصریح کرد:  این چالش برای بایدن وجود دارد که  در مواجهه با کنگره تحریم ها را بردارد یا خیر؟  او می تواند مانند اوباما تحریم ها را در مدت زمان مشخصی تعلیق کند؛  اگر ما بتوانیم در اتهام های حقوق بشری و تروریستی ومنطقه ای با او به توافق برسیم امکان مذاکرات بیشتری با او فراهم خواهد شد چرا که حقوق بشر تعریفی است که آمریکا به عنوان ابزار از آن علیه کشور ما استفاده می کنند تا ما را  تحت فشار قرار دهد.

بهشتی پور افزود: نکته مهم در تحریم ها برای ایران این است که فرقی نمی کند چه کسی روی کار بیاید. بنابراین ایران در صورتی با وجود مذاکره موفق خواهد بود که بتواند اهرم تحریم را از دست آمریکا در بیاورد. این امر هم مستلزم  حضور فعال ما در بانکداری بین المللی است. ما باید اف ای تی اف را بپذیریم. ۱۸۰ کشور این مساله را پذیرفته است و ما هم از باقی کشورها مستثنی نیستیم.

ضرورت اصلاح نظام بانکداری صرف نظر از هر نتیجه‌ای در آمریکا

این تحلیلگر مسائل سیاسی در پایان اصلاحات نظام بانکداری در ایران را ضروری دانست و گفت : ما می توانیم با اصلاح نظام بانکداری‌مان بسیاری از آثار تحریم ها را کاهش بدهیم و مشکلات اقتصاد نفتی مان را کم کنیم تا بتوانیم تحریم های آمریکا را کم اثرتر کنیم و این برای ما موفقیت بزرگی است. باید بدانیم در صورت انتخاب ترامپ شرایط و روابط  از وضعیت موجود بدتر نخواهد شد، اما در صورتی که بایدن پیروز کارزار انتخاباتی آمریکا باشد با وجود اختلاف نظر در خصوص منازعات منطقه ای و اتهام های وارده به ایران تنها  نقطه روشنی که در خصوص مذاکره احتمالی وجود دارد هم پذیرش برجام است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.