مرگ یا حیات رودخانه کرج؟
18 آبان 1399 - 12:43
شناسه : 6189
7
ماجرای انتقال آب سدکرج به تهران از طریق تونل برای دوستداران محیط زیست نگرانی‌هایی ایجاد کرده است.
پ
پ
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، پس از اتمام طرح احداث تونل ۳۰ کیلومتری، ماجرای انتقال آب سدکرج به تهران از طریق این تونل و احتمال کنار گذاشتن رودخانه کرج از تبادل مایع حیات بین تهران البرز بر سر زبان‌ها افتاد.

رودخانه کرج به عنوان یکی از رودخانه‌های مهم حفاظت شده کشور علاوه بر تامین آب شرب، به لحاظ زیستگاهی نیز دارای اهمیت ویژه‌ای است و به عنوان زیستگاه اصلی ماهی قزل آلای خال قرمز(گونه حمایت شده) تلقی می‌شود بنابراین حفظ این رودخانه به منزله حفظ و تضمین زیستگاه این ماهی و دیگر موجودات اکوسیستم رودخانه کرج است.

پس اگر بنا باشد دیگر رودخانه‌ای نخروشد خبری از طبیعت زیبا و حیات ده‌ها موجود تحت تاثیر آن نیز در آینده نخواهد بود، آینده‌ای که ما ضامن نگهداری آن برای حفظ حقوق فرزندان‌مان هستیم.

جای خالی مطالعات علمی در انتقال آب به تهران

جای خالی مطالعات علمی در انتقال آب به تهران

فردین حکیمی، مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز درباره انتقال آب سدکرج به تهران از طریق تونل، گفت: میزان تخصیص در نظر گرفته شده به عنوان حقابه زیست محیطی رودخانه کرج براساس نتایج مطالعات وزارت نیرو است که این میزان تخصیص برای حفظ کیفیت و شرایط زیست محیطی رودخانه مطلوب و مورد تایید محیط زیست نیست بنابراین تاکید محیط زیست، تخصیص حقابه زیست محیطی بر اساس نتایج مطالعات انجام شده توسط پردیس کشاورزی دانشگاه تهران در کرج است.

 

مغایرت انتقال آب رودخانه کرج با سیاست های ابلاغ شده رهبر معظم انقلاب

با جدی‌تر شدن موضوع و بالاگرفتن بحث‌های عمومی و نگرانی شهروندان برای خداحافظی همیشگی با زیبایی و طبیعت رودخانه کرج، امام جمعه کرج نیز نسبت به طرح یادشده واکنش نشان داد.

آیت‌الله حسینی همدانی گفت: امروز هم مردم و هم مسئولان استانی نگرانی و سؤالات جدی راجع به این طرح دارند به‌علاوه که محیط‌زیست هم تایید نمی‌کند و به نظرم اجرای این طرح با بندهای ۵(… تغییرات نامساعد اقلیم، و الزام به رعایت استانداردها و شاخص‌های زیست‌محیطی در قوانین و مقررات…) و ۶ (… حفاظت، احیاء، بهسازی و توسعه‌ی منابع طبیعی تجدید پذیر و اعمال محدودیت قانونمند در بهره‌برداری از این منابع متناسب با توان بهره‌برداری از آن‌ها بر اساس معیارها و شاخص‌های پایداری) و۷ (مدیریت تغییرات اقلیم و مقابله با تهدیدات زیست‌محیطی نظیر بیابان‌زایی، گردوغبار به‌ویژه ریز گردها، خشک‌سالی) سیاست‌های کلی محیط زیست سال ۹۴ که توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد، نسازد.

او خطاب به مسئولان افزود: دیدید که حضرت آقا در همین جلسه کرونا تأکید فرمودند که در این‌گونه امور هم باید افکار عمومی را اقناع کرد و هم همراه سازی مردم را ایجاد کرد بنابراین باید نگرانی‌های مردم درباره از بین رفتن رودخانه کرج را برطرف کنید.

وقتی پای دادستان به انتقال آب کرج باز می شود

وقتی پای دادستان به انتقال آب کرج باز می شود

حسن مددی، دادستان کرج از مکاتبه رسمی خود درخصوص انتقال آب سد امیرکبیر از طریق تونل به تهران با وزیر نیرو خبر داد و گفت: از وزارت نیرو خواسته‌ایم ضمن در نظر گرفتن شرایط زیست محیطی استان، تدابیر و تعهدات را به صورت کتبی به دادستانی کرج اعلام کنند.

وعده ای برای نجات یک رودخانه

وعده ای برای نجات یک رودخانه

از آن‌جا که گذشت چند روز زمان از توجه دوستداران محیط زیست به مرگ رودخانه کرج کم نکرد و باتوجه و سر و صدایی که در فضای مجازی بالا گرفت؛ نجفیان، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز مسائلی را مطرح کرد که اجرای آن باعث حفظ رودخانه کرج می‌شد.

او در اظهارات خود می گوید: با توجه به سقف تخصیص آب تهران از آب سطحی سد کرج، عملاً برداشت بیش از دو متر مکعب در ثانیه برای انتقال از تونل کرج به تهران با الزام تداوم بهره برداری تصفیه خانه‌های قدیمی یک و دو تهران امکان پذیر نیست. با این فرض عملاً هیچگونه تبعات زیست محیطی بر رودخانه کرج متصور نیست.

حیات رودخانه کرج از وعده تا عمل

حیات رودخانه کرج از وعده تا عمل

برای آن که این اظهارات تنها به صورت وعده در اذهان عمومی جا خوش نکند ضمانت اجرای ادعای مطرح شده را از نجفیان جویا شدیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز در این باره به خبرنگار ما گفت: در نقطه برداشت تونل به صورت آنلاین حجم آب را پایش می‌کنیم.

او افزود: همچنین برداشت دو متر مکعب آب در ثانیه برای انتقال از تونل کرج به تهران در آب منطقه‌ای تهران به تصویب رسیده‌است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز گفت: افزایش حق آبه البرز از سد امیرکبیر و انتقال آن از طریق رودخانه کرج از دیگر عوامل حفظ رودخانه کرج خواهد بود.

اما گفته‌های متولیان آب منطقه‌ای و وزارت نیرو تا زمانی که به رشته تحریر و مصوبه درنیاید و مستندات آن مستقیم در اختیار رسانه ها قرار نگیرد همچنان در حد اظهاراتی گذرا و غیر قابل استناد باقی خواهد ماند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.