بازار داغ دلالان در صف های گاز مایع در سیستان و بلوچستان
01 آذر 1399 - 9:28
شناسه : 6972
9
یکی از دلایل کمبود گاز در مناطق مختلف استان سیستان و بلوچستان ضعف در نظارت است. موضوعی که باعث شده بازار کاذب اما بسیار پردرآمدی برای دلالان به وجود آید.
پ
پ

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، انرژی نقش مهمی در توسعه و رفاه اقتصادی کشورها ایفا می‌کند. از این رو دسترسی مردم سیستان و بلوچستان به عنوان آخرین استان در کشور که به شبکه خانگی متصل می‌شود دستاورد خوبی بود که طی سال‌های اخیر عملیاتی شد اما کار شبکه گذاری گاز در این استان مرزی هنوز به اتمام نرسیده و به استثنا ساکنان شهرهای بمپور، ایرانشهر و محمدان بسیاری از شهروندان گاز مصرفی خود را با سیلندر تهیه می‌کنند.

 

 

بازار داغ دلالان در صف های گاز مایع در سیستان و بلوچستان

طبق رسم هرساله معمولاً با فرا رسیدن فصل سرما موضوع کمبود سیلندرهای گاز هر روز در یکی از شهرستان‌های استان سیستان و بلوچستان خبر ساز می‌شود که پیش از این نیز در خبرها و گزارش‌های مختلفی در خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان به آن اشاره شده است اما در این نوشتار جدای از نقش مسئولان دولتی برای حل این مشکل به موضوع دخالت دلال‌ها و افراد سودجو در بوجود آمدن این موضوع اشاره شده است.

 

۶ سال از رسیدن گاز شهری به برخی از نقاط سیستان و بلوچستان می‌گذرد، اما تاخیر در گازرسانی به همه نقاط باعث شده تا هر ساله مشکل کمبود سیلندر گاز بخصوص در ایام پاییز و زمستان مشکل اصلی ۷۵۰ هزار خانوار مشترک استفاده از سیلندر گاز در سیستان و بلوچستان باشد.

بازار داغ دلالان در صف های گاز مایع در سیستان و بلوچستان

مسئولین مربوطه عامل اصلی این مشکل را کمبود خودروی حمل گاز مایع از پالایشگاه، تخلف آزاد فروشان و کمبود ماشین توزیع در شهر اعلام کرده اند؛ و با تدبیر سامانه اینترنتی “نیو تجارت” و توسعه زیرساخت‌های نقلیه‌ای سهمی مهم در مرتفع کردن این مشکل مهم داشتند.

کرامت ویس کرمی مدیر عامل شرکت پخش فرآورده های نفتی کشور گفت: در شمال استان سیستان و بلوچستان سابقه نداشته که تا الان ما ۱۴۰۰ تن ذخیره گاز مایع داشته باشیم.

کرامت ویس کرمی مدیر عامل شرکت پخش فراورده های نفتی کشور

او ادامه داد: پیش بینی ما این است که در استان سیستان و  بلوچستان انشاالله شرایط را به نحوی برقرار کنیم که صفی به عنوان صف گاز مایع وجود نداشته باشد.

بازار داغ دلالان در صف های گاز مایع در سیستان و بلوچستان

اکنون ۲۵ هزار تن گاز مایع سهمیه استان است و ۲۰ خودروی حمل گاز مایع که به ناوگان حمل و نقل از مبادی پالایشگاه اصفهان و بندرعباس اضافه شده موجب افزایش ۲۰۰ تنی روزانه گاز مایع نسبت به زمان کمبود شده است.

ویس کرمی گفت:ما بیشترین مشترک واقعی و مصرف کننده مجاز را در استان سیستان و بلوچستان داریم.

اکنون با افزایش سهمیه گاز مایع و برطرف شدن مشکلات حمل و نقل هنوز هم مردم از کمبود گاز گلایه‌مند هستند.

مردم هنوز از نبودن تاخیر در عرضه گاز گلایه مند هستند

به میان مردم می‌رویم و از آنها در خصوص توزیع گاز پرسیدیم.

یکی از شهروندان در پاسخ به سوال خبرنگار ما در این مورد که “آیا سیلندر گاز اینجا می‌آید” گفت:خیر کسی برای ما سیلندر گاز نمی آورد و ما  خودمان آن را از شرکت  و یا به صورت آزاد تهیه می‌کنیم.

شهروند دیگری می گفت :خودروهای توزیع گاز  بعضی وقت‌ها دیر می‌رسند و حدودا دو سه روز طول می‌کشد.

بازار داغ دلالان در عرضه گاز

به عنوان خریدار سری به بازار آزاد گاز مایع زدیم و از مسئول فروش قیمت کپسول ها پرسیدیم.این فروشنده آزاد گاز مایع گفت:قیمت هر سیلندر ۲۰ هزار تومان است.دلالانی که کپسول‌ها را با قیمت ۸ هزار تومان می‌خرند و آنها را در بازار آزاد با نرخ ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان به مردم می‌فروشند.

قیمت هر سیلندر گاز طبق نرخ نامه شرکت توزیع وزارت ۹۷۰۰ هزار تومان است که در بازار آزاد با قیمت ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان به مصرف کنندگان و متقاضیان فروخته می‌شود.

اما برای پیگیری این تخلف به دیدار مسئول سازمان بازرسی استان سیستان و بلوچستان رفتیم.

امامی رئیس سازمان بازرسی استان سیستان و بلوچستان گفت: ما ۹ پیشنهاد به ایستگاه‌های اجرایی مربوطه ارسال کردیم. بر اساس تصمیماتی که گرفته شد چنانچه شرکتی به نحو مطلوب تعهدات خود را انجام ندهد طبق قوانین و مقررات نسبت به ضوابط تعزیرات اقدام می‌شود که در این بحث بازدارندگی خوبی خواهد داشت.

به صرفه بودن عرضه گاز در بازار آزاد برای دلالان دلیل اصلی کمبود گاز و گلایه مردم بود که سازمان صنعت معدن و تجارت با به میدان آمدن و اشراف به توزیع از مردم خواست تا در خصوص هرگونه تخلف و گرانفروشی  با سامانه ۱۲۴ ارتباط برقرار کنند.

قاسمی رئیس سازمان صنعت معدن سیستان و بلوچستان گفت:تقریبا حدود ۲ هزار بازرسی از شرکت‌های پخش عرضه گاز مایع را داشته‌ایم؛ که حدود ۱۰۷ پرونده تخلف با ارزش ریالی تقریبا بالغ بر ۸ میلیارد ریال تشکیل شده  و در حال رسیدگی است.

حل شدن مشکل کمبود گاز فقط نظارت دقیق مستمر مسئولین را می‌طلبد و همراهی مردم را که میسر نمی‌شود مگر با ثبت نام در سامانه درخواست  فرآورده‌های نفتی و توزیع درب منزل.

۵۰ کیلو گاز مایع سهمیه مشخص شده هر خانوار در استان سیستان و بلوچستان کسبه و اصناف همه می‌توانند با مشخص کردن رده شغلی خود در سامانه” نیو تجارت” گاز مایع خود را دریافت کنند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.