یارانه نقدی با قیمت یک شانه تخم مرغ برابر شد
01 دی 1399 - 15:40
شناسه : 9584
9
ناصر نبی پور سخنگوی اتحادیه مرغداران با اشاره به اینکه گرانی تخم مرغ در خرده فروشی ها ارتباطی به مرغدار ندارد، اظهار‌ کرد: هم اکنون متوسط نرخ هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری 12هزار تومان معادل شانه ای 24 هزار تومان است.
پ
پ

به گزارش فرهنگ ایرانیان به نقل از رکنا، قیمت تخم مرغ در واحدهای صنفی پس از چند ماه ثابت ماندن دوباره دچار نوسان شده و این بار تا ۵۰ هزار تومان نیز در ازای هر شانه افزایش پیدا کرده است.
بررسی های میدانی حاکی از آن بوده که قیمت هر شانه تخم مرغ در واحدهای صنفی سطح شهر متفاوت است به طوری که واحدها از شانه ای ۴۳ تا ۴۹ هزار تومان قیمت می دهند که این موضوع بوی دلال بازی و سودجویی برخی افراد در زنجیره تولید تا مصرف را می دهد.

برخی مغازه داران می گویند: همیشه در این موقع از سال و با کاهش دمای هوا قیمت مرغ و تخم مرغ دچار گرانی می شود اما امسال بی سابقه بوده است.

دیگری اظهار کرد: یک سری دلال در این بین فعالیت دارند که قیمت ها را سرسام آور افزایش می دهند و سودهای زیادی عایدشان می شود و مردم هم مجبور هستند که بخرند. چرا که تخم مرغ حداقل وعده غذایی برای هر خانواده در تهران است.

بر اساس اظهارات مغازه داران هیچ کمبودی در بازار وجود ندارد و به هر اندازه که سفارش دهند، تخم مرغ تحویل می گیرند. هر کارتن تخم مرغ شامل ۶ شانه برای مغازه دار نسبت به هفته گذشته ۷۰ هزار تومان بیشتر تمام می شود.
فروش تخم مرغ با قیمت مصوب به شرط تامین نهاده دامی

ناصر نبی پور سخنگوی اتحادیه مرغداران با اشاره به اینکه گرانی تخم مرغ در خرده فروشی ها ارتباطی به مرغدار ندارد، اظهار‌ کرد: هم اکنون متوسط نرخ هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری ۱۲ هزار تومان معادل شانه ای ۲۴ هزار تومان است.

وی افزود: پشتیبانی امور دام، سازمان حمایت و وزارت جهاد کشاورزی بر توزیع تخم مرغ با نرخ مصوب همچنان اصرار می ورزند و در مقابل قرار است ۱۰۰ درصد نهاده دامی را با نرخ مصوب در اختیار مرغداران قرار دهند.

نبی پور قیمت تمام شده هر کیلو تخم مرغ را ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: مسئولان ستاد تنظیم بازار تا بالای ۱۴ هزار تومان را دارند که به احتمال زیاد نرخ مصوب جدید فردا اعلام خواهد شد.

سخنگوی اتحادیه سراسری مرغداران میهن در واکنش به افزایش قیمت تخم مرغ گفت: طی روزهای گذشته روند توزیع نهاده های دامی بهبود یافته و بازار رو به تعادل است. مرغداران هر کیلوگرم تخم مرغ را با نرخ مصوب ۱۲ هزار تومان تحویل میادین میوه و تره بار می‌دهند و در میادین قیمت برای مصرف کننده نهایی حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان است

وی ادامه داد: در مواقعی که قیمت تخم مرغ کاهش می یابد، مغازه داران این نرخ را اعمال نمی کنند چرا که در بهار زمانی که قیمت هر کیلو تخم مرغ ۶ هزار تومان معادل هر شانه ۲ کیلویی ۱۲ هزار تومان بود، مغازه داران با نرخ ۲۴ تا ۲۵ هزار تومان می فروختند که این امر نشان از سودجویی مغازه داران است.

نبی پور با انتقاد از بالابودن قیمت نهاده های تولید بیان کرد: قیمت کنونی از ۲۱ تا ۲۲ هزار تومان به ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان، مکمل به ۳۰ هزار تومان رسیده است، همچنین قیمت کارتن و شانه لحظه ای افزایش می یابد.

این مقام‌مسئول ادامه داد: قیمت نهاده هایی که شامل سهمیه نیست، لحظه ای افزایش می یابد که در نرخ تمام شده تولید اثر گذار است.
قیمت تخم مرغ با یارانه نقدی یکی شد

بر اساس این گزارش باز هم تامین نکردن نهاده های دامی از سوی دولت و با قیمت مصوب تبدیل به معضلی برای تولید کننده ها و در نهایت افزایش قیمت مواد غذایی برای مصرف کننده شده است.

دولت به نظر می‌رسد از سیاست های اشتباهی برای تامین نهاده های دامی به تولیدکننده ها تبعیت می‌کند چرا که این موضوع ماه هاست در کشور مطرح است و نه تنها رفع نشده بلکه تشدید نیز یافته است.

با این وجود بهتر است تا دولتی ها هرچه سریعتر نسبت به تامین نهاده های دامی با نرخ مصوب اقدام جدی کنند یا اجازه دهند تا تولیدکننده ها تمام نهاده ها را با نرخ آزاد تهیه کنند.

تامین بخشی از نهاده دامی آزاد و بخشی مصوب موجب چند نرخی شدن تخم مرغ در بازار و در نهایت دلال بازی و سودجویی شده است و شاهد این وضعیت در بازار هستیم.

قسمت تاسف باری که در نظرات کاربران فضای مجازی درباره گرانی بی قید و بند تخم مرغ بیان شده است، هم ترازی نرخ حباب دار شانه تخم مرغ مبلغ یارانه نقدی یک فرد است. قیمتی که تنها با گرانفروشی ها باب شده و تنها نیازمند برخورد قاطع با آن هاست.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.