استانداردهای جدید خودرویی خودروسازان را به تکاپو انداخته و برای اینکه از عدم شمارهگذاری خودروها جلوگیری شود، اقدامات مختلفی انجام شده است. طی روزهای اخیر رئیس سازمان ملی استاندارد از پیگیری سختگیرانه برای اجرایی شدن این استانداردها خبر داد؛ از بدنه خودروها و ورقی که در آن استفاده میشود، گرفته تا استانداردهایی مانند کنترل پایداری ترمز، ایمنی در برخورد با عابرپیاده، راهنمای تعویضدنده و… همگی جزو استانداردهایی هستند که سازمان استاندارد بر اجرایی شدن آنها تاکید دارد.
البته در سالهای اخیر و بهواسطه تحریمها اجرای برخی استانداردها به حالت تعلیق درآمد، اما حالا شرایط بهگونهای است که سازمان استاندارد از اجراییشدن این موارد کوتاه نمیآید. هرچند این روند نیز مورد استقبال خودروسازان است اما آنها معتقدند باید زمان بیشتری برای اجرایی شدن برخی استانداردها صرف شود. در همین راستا، ایرانخودرو بهعنوان بزرگترین تولیدکننده خودرو کشور، اعلام کرده است که تا پایان سال تمام استانداردها روی خودروها سوار خواهد شد.
بر اساس صحبتهای مطرحشده ازسوی کیانوش پورمجیب، مدیرعامل ساپکو؛ اجرای هریک از استانداردهای تعلیقی بهطور متوسط ۲۰۰یورو ارزبری خواهد داشت. همچنین ایرانخودرو قرار است یکی از محصولات دیگر خود را از چرخه تولید خارج کند. به گفته پورمجیب، استانداردهای ۸۵گانه یکی از عوامل کنار گذاشتن برخی محصولات از روند تولید است.
در همین زمینه با مدیرعامل ساپکو به گفتوگو پرداختیم.
بحث استاندارد خودروها و اجرای برخی استانداردهای تعلیقی از سوی خودروسازان این روزها بسیار مطرح است. چند استاندارد باقی مانده و ایرانخودرو تا چه زمانی قرار است برای تمام محصولات خود این استانداردها را اجرایی کند؟
ایرانخودرو طی سالهای اخیر سرمایهگذاری بسیاری برای اجرایی کردن استانداردهای تکلیفی کرده است. طی سالهای اخیر و بهواسطه تحریمها، اجرای برخی از این استانداردها به حالت تعلیق درآمده بود، اما بههرحال قرار شد که در سال جاری موارد تعلیقشده به مورد اجرا گذاشته شود.
در سال جاری ۵ استاندارد جدید ازسوی سازمان ملی استاندارد به شرکت خودروساز تکلیف شده است؛ دو استاندارد دیلایت و اتولایت در ابتدای سال اجرایی شدند و استانداردهای باقیمانده شامل استاندارد کنترل پایداری ترمز، تست تصادف عابرپیاده و دو استاندارد دیگر است. اینها مواردی هستند که برخی از آنها ازجمله دیلایت ازسوی ایرانخودرو برای محصولات اجرایی شده و قرار است باقی نیز به مورد اجرا گذاشته شود.
سازمان استاندارد همواره ضربالاجلهایی برای اجرایی شدن این موارد تعیین کرده، قرار است تا چه زمانی این استانداردهایی که به آنها اشاره کردید، توسط ایرانخودرو روی خودروها نصب شود؟
همانطور که اشاره شد؛ ایرانخودرو در سالهای اخیر اقدامات بسیار زیادی برای اجراییکردن تمام استانداردها انجام داده است. اما بههرحال اجرای همه استانداردها نیاز به زمان دارد. با اینحال، ایرانخودرو به سازمان ملی استاندارد متعهد شده است که مطابق برنامه زمانبندیشده تا پایان امسال همه محصولات را به این استاندارد تجهیز کند.
آیا همه محصولات ایرانخودرو استانداردهای جدید را پاس خواهند کرد؟
خوشبختانه از جهت مهندسی و صحهگذاری، همه محصولات ایرانخودرو این شرایط را طی کرده و به این استانداردها مجهز شدهاند. فقط موضوع تامین و تدارک استانداردها از مشکلات اجرایی در مسیر استانداردهاست که بستگی به تیراژ تولید و بحث تامین دارد. البته برخی از موارد استاندارد نیاز به داخلیسازی دارند و در برخی دیگر این مساله به دلایلی ازجمله نداشتن توجیه اقتصادی یا مباحث فناورانه و… موضوعیت ندارند.
بهطور کلی اجرای استانداردهای جدید را چگونه ارزیابی میکنید؟ بسیاری معتقدند اجرای همه استانداردها با توجه به شرایط اقتصادی و مشکلات صنعت خودرو ضرورتی ندارند.
ما از اجرای استانداردهای جدید در خودروها استقبال میکنیم و معتقدیم به هر میزان به سمت استانداردهای جدید برویم قطعا به نفع کشور و شرکتهای خودروساز است.
باتوجه به شرایط موجود و بحث اجرای استانداردها، آیا خودرو دیگری از خط تولید ایرانخودرو خارج خواهد شد؟
درحالحاضر بر همین اساس خودرو پژو۲۰۶ تیپ۲ تولید نمیشود البته مجموعهای از عوامل باعث توقف تولید این خودرو شده است و تنها موارد استانداردهای جدید نیست. یعنی صرف اجرای استانداردها نیست که ما خودرویی را از رده خارج میکنیم. سمند را نیز را از چرخه تولید خارج کردیم، اما خروج این خودرو از تولید فقط بهدلیل استانداردهای جدید نبوده و عوامل دیگری هم در این خصوص تاثیرگذار هستند. در همین راستا ممکن است تا پایان امسال یک محصول دیگر ایرانخودرو نیز از جریان تولید خارج شود .
روند سیاستگزاری ایرانخودرو برای خروج محصولات قدیمی از بازار و جایگزینی با محصولات جدید به چه صورت است؟
ایرانخودرو همواره در نظر دارد تا محصولات جدید و بهروزی به مشتریان خود ارائه کند. در این راستا، ما برنامههای بسیاری اجرا کرده و در حال اجرا داریم. تنوع محصول همواره جزو سیاستهای ایرانخودرو بوده است. این روند باعث شده است محصولات قدیمی را با افزایش محصولات جدید متوقف کنیم تا ذائقه مردم هم تامین شود. زیرا یکی از موضوعاتی که مردم نسبتبه آن دلخور هستند، تولید طولانیمدت محصولات قدیمی است. بنابراین استانداردها هم خود بهانهای است تا محصولات قدیمیتر را کنار بگذاریم.
یکی از موضوعات مهم افزایش استانداردها، بحث ارزبری آن است. بههرحال همه این قطعات تولید داخل نیستند. با اجرای استانداردهای جدید که قرار است تا پایان سال اجرایی شود، چه میزان ارزبری محصولات ایرانخودرو افزایش پیدا میکند؟
به دنبال آن هستیم با همکاری زنجیره تامین میزان ارزبری محصولات را کاهش دهیم. با خودکفایی و تولید داخلی این استانداردها، ارزبری کم میشود، اما در مجموع اجرای برخی سامانههای استانداردی حداقل ۲۰۰ یورو ارزبری دارد.
ثبت دیدگاه