میادین میوه و تره بار در تسخیر دلالان پولدار !
19 آبان 1399 - 11:09
شناسه : 6270
6
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان میوه و سبزی تهران عنوان کرد : این روزها شاهد افزایش سرسام آور قیمت گوجه فرنگی در مغازه های سطح شهر هستیم. تاثیر گرانی گوجه به میادین میوه و تره بار هم رسیده است و اغلب از عرضه آن خودداری می کنند. چرا ؟
پ
پ

به گزارش فرهنگ ایرانیان ، وظیفه میادین میوه و تره بار این است که بر قیمت ها کنترل داشته و آن را ثابت نگه دارد. معمولا این میادین برای قشر متوسط رو به پایین است که قدرت خرید از مغازه و فروشگاه ها را ندارند. در حالی که افزایش قیمت ها به بازار میوه و سبزی هم رسیده است ، میادین میوه و تره بار نقش اصلی خود را که حمایت از کشاورز و مردم است را فراموش کرده اند و از عرضه اقلام گران مثل گوجه فرنگی خودداری می کنند.

چرا وقتی میوه و یا صیفی جات گران می شود میادین میوه وتره بار از عرضه آن خودداری می کنند ؟ چرا میادین میوه و تره بار باعث ایجاد بازار سیاه برای دلالان ، بقالی ها و سوپرمارکت ها می شوند ؟

در این خصوص گفتگوی رکنا با اسدالله کارگر گلشن آبادی ، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان میوه و سبزی تهران را بخوانید:

کارگر درباره انتشار فیلم پیازهای دپو شده در فضای مجازی و تاثیر آن بر بازار گفت: معمولا تعزیرات به دپو و احتکار محصولات و کالاها وارد می شود. این گزینه ها را پیدا می کند و به مجریان توزیع ارائه می کند. محصول احتکار شده توزیع می شود. اما تاثیر محصولات احتکار شده ای مانند این فیلمی که از دپوی پیاز در فضای مجازی منتشر شده است، بسیار قابل توجه است . عرضه این محصولات به بازار می تواند قیمت ها را بشکند و کاهش قابل توجهی را شاهد باشیم.

وی در ادامه تاکید کرد: ما با اصل میادین میوه و تره بار مخالف هستیم. اساسنامه فروش میوه از یک کیلو تا بی نهایت برای اتحادیه میوه است. اما شهرداری تره بارهای موقتی ایجاد کرد، که قرار بود هر سه ماه دست یک کشاورز باشد. که کشاورز بتواند محصولاتش را مستقیم عرضه کند و دست مصرف کننده برساند. اما متاسفانه این میادین از اصل کارکرد خود خارج شده است.
شهرداری ها از دلالان اجاره های هنگفت می گیرند

وی در ادامه افزود: شاهد این هستیم که افراد ثابتی چند سالی است با پرداخت اجاره بالا در این میادین مستقر هستند. به لحاظ این که مغازه دار بدنام کنند، هر باری که گران است را عرضه نمی کنند. تعهدی هم ندارند. این که چرا انواع میوه و صیفی جات را می آورند و گوجه را نمی آوردند، متاسفانه نباید اینطور باشد . باید مردم در رفاه باشند . مردم وقتی همه اقلامشان را از این میادین می خرند، گوجه را هم باید بخرند. خب اگر گران است، گران بفروشید. اما چرا مردم را معطل می گذارید؟ اینجا اتفاقی که می افتد این است که مردم همه اقلامشان را از میادین می خرند و گوجه را از مغازه دار می خرند. چون همه چیز را ارزان تر خریده است مغازه دار به گران فروشی متهم می شود. در جایی که مغازه دار هم می تواند گوجه نیاورد. این سیاست شهرداری، سیاست خوبی نیست. ما هم به آن انتقاد داریم.

دلالان نباید میوه بفروشند

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان میوه وسبزی تهران افزود: ما اساسا به کار شهرداری در این زمینه انتقاد داشته و داریم. کلیات را هم همیشه بیان کردیم که این کار غیرقانونی است. نباید دلالان بار میوه بفروشند. بار میوه باید زیر نظر اتحادیه توزیع شود. اما از کانکس های شهرداری ها استفاده می کنند و میوه و صیفی جات می فروشند.

وی افزود: قرار بر این بود که میادین میوه و تره بار را هر فصل به دست بخشی از کشاورزان کشور بدهند. مثلا فصل شروع کالای جنوب است ، کشاورزان اقلام جنوب را عرضه کنند. اما در حال حاضر در این غرفه ها شاهد جابه جایی کرایه های هنگفت هستیم. بارها انتقاد کردیم که این غرفه ها را نزدیک مغازه ها برپا نکنند. از طرفی جنس درجه یک هم توزیع نمی کنند. گاهی اوقات مردم را با این کیفیت زیر سوال می بریم. مردم حاضر نیستند برای مهمانی های خود از این میادین خریداری کنند. چون اغلب با کیفیت عرضه نمی شود.

کارگر درباره فروش میوه و سبزی در بقالی ها و سوپر مارکت ها گفت: فروشگاه های بزرگ و بقالی ها زیر نظر اتحادیه میوه و تره بار نیستند. عرضه میوه و صیفی جات در این مکان ها غیرقانونی است . اما می بینیم که این اقلام را می آورند و با قیمت دلخواه و سلیقه ای به مردم می فروشند. اما مغازه ها زیر نظر اتحادیه ها است. این مغازه ها موظف است که به قیمت و سودی که برای آن ها تعیین شده است ، کالای خود را به فروش برسانند. برای این بازرسی هم انجام می شود. در سطح شهر و به غیر از اتحادیه اتاق اصناف ، وزارت صمت و سازمان تعزیرات حکومتی نظارت دارند. گاهی شخصا در سطح شهر بازرسی می کنم.
عراقی ها مشتری بازار میوه و صیفی جات

وی درخصوص حضور مشتری های عراقی در بازار گفت : این اتفاق متاسفانه وجود دارد زیرا عراقی ها با دلار خرید می کنند و مشتری خوبی در این اوضاع هستند. فروشنده هم ترجیح می دهد با این افراد معامله کنند .

کارگر در خصوص عدم نظارت در این زمینه گفت: حوزه میوه و تره بار شاخه های مختلفی دارد که بخشی از آن به اتحادیه محول شده است. نظارت ما در سطح شهر است. بخش های دیگر از جمله اتحادیه صادرکننده ها و اتحادیه های دیگر باید به این موضوع وارد شوند.
دلیل اصلی گرانی و کمبود گوجه در بازار

وی در مورد دلیل اصلی گرانی گوجه افزود: از دلایل گرانی گوجه می توان به فصل صادرات و گرانی دلار اشاره کرد. اما دلیل اصلی افزایش قیمت گوجه جابه جایی فصل است. هر ساله این موقع چون روزها کوتاه است و کشت گوجه در مناطق گرمسیر به عمل می آید به سمت جنوب برده می شود. در این میان وقفه ای برای توزیع گوجه جنوب بوجود می آید که همین باعث افزایش قیمت ها است. به زودی به محض این که تولید جنوب به انبوه برسد، مساله گرانی حل خواهد شد و به ثبات خواهد رسید.

کارگر در آخر گفت : مخالف صادرات نیستیم. اما تلاش کنیم عرضه آوری در سطح کشور انجام شود، بعد به فکر نفع از صادرات باشیم. با این روش کشاورزان ما تشویق می شوند و انگیزه پیدا می کنند بیشتر کشت کنند. می توانیم در این زمینه خودکفا شویم و برای کشورمان افتخار آفرین باشیم. اما صادرات ما به شکلی نباشد که مشکل داخلی برای ما ایجاد کند. متاسفانه وقتی کالایی صادر می شود، ناهماهنگی در داخل ایجاد می شود. امیدواریم با مدیریت این مسائل حل شود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.