حمید مطهری؛ الگویی خوب در عرصه مربیگری فوتبال
24 دی 1399 - 14:27
شناسه : 12341
5
حمید مطهری مربی جوان فوتبال پرسپولیس با شخصیت و متین است و بی شک با توجه به دانشی که دارد ، در زمره مربیان با آتیه فوتبال ایران به حساب می آید .
نویسنده : حجت اله اکبرآبادی منبع : فرهنگ ایرانیان
پ
پ

این مربی که تجربه همکاری با ۸ مربی را در رزومه کاری خود دارد ، از جمله مربیان با اخلاق ، با دانش و افتاده ای است که امروز در کنار یحیی گل محمدی بعنوان سرمربی و کریم باقری و داود فنایی کادر خوب و موفقی را در تیم پرسپولیس تشکیل داده اند .
این مربی جوان با اینکه در ابتدای فصل با دو پیشنهاد سرمربیگری و از جمله هدایت تیم خوب و پر طرفدار نساجی مازندران روبرو بود ، اما ترجیح داد در کنار یحیی در پرسپولیس بماند تا در کنار افزودن بر تجربه های مربیگری خویش ، کارش را در کمال آرامش ادامه دهد . در نظر بگیرید که او اگر الان در تیم نساجی حضور داشت و تیم تحت هدایتش در چند بازی خوب نتیجه نمی گرفت زیر تیغ انتفادهای کمرشکن می رفت و ای چه بسا با تمام توانایی های فنی موفق نمی شد برنامه های خود را تمام و کمال در این تیم پیاده کند .
از این منظر همکاری او با یحیی گل محمدی در حکم همکاری برد برد برای طرفین است تا یحیی نیز که دستیار اولش را از هر جهت قبول دارد ، در خلال مسابقه ها از او و دیگر همکارانش مشورت های فنی بگیرد .
مطهری از جمله بازیکنان پرسپولیس در دهه طلایی ۷۰ است که توانست همراه با سایر بازیکنان این تیم عملکرد درخشانی از خود به جای بگذارد.
این بازیکن خلاق که در پست هافبک بازی می‎کرد شاید اگر دچار مصدومیت های غیر مترقبه نمی شد می‌توانست سال‌های متمادی را با پیراهن پرسپولیس پشت سر بگذارد. اما او وقتی در عرصه بازیگری به موفقیت لازم نرسید در کلاس های مربیگری ثبت نام کرد تا با افزایش علم فوتبالی و استفاده از تجربه دوره بازی اش ، خوش فکر وخلاق در عرصه مربیگری نیز ظاهر شود .
مطهری مربیگری را به عنوان دستیار در تیم راه‌آهن آغاز کرد. او همچنین در تیم‌های صبای قم، سنگ‌آهن بافق، سایپا، پیکان، نساجی و شهرخودرو مربیگری کرده و از نیم‌فصل دوم لیگ‌برتر نوزدهم به عنوان دستیار یحیی گل‌محمدی به کادرفنی پرسپولیس اضافه شد.
حمید مطهری دوشنبه شب و در شرایطی که خسته و کوفته از بازی شهرآورد می آمد در برنامه” فوتبال برتر” حاضر شد و بسیار محترمانه و با شخصیت پاسخگوی سئوالات مطروحه شد تا بینندگان تلویزیونی و اهالی فوتبالی بیشتر و بیشتر با رفتار ، منش و منطق گفتاری او آشنا شوند .
او که پیش از این نیز در برنامه های فوتبالی بعنوان کارشناس حاضر شده بود ،در باره داربی آنچنان زیبا و فنی دست به تجزیه و تحلیل زد که همه دوست داشتند مجری سکوت کرده و اجازه دهد شنونده تحلیل های فنی او از این بازی زیبا و ماندگار باشند .
مطهری در بیان تحلیل خود همچنین با احترام از اندیشه ها و تفکرات تاکتیکی سرمربی و کادر فنی استقلال یاد کرد تا نشان دهد که باید در هر شرایطی به حریف و برنامه های مربیانش احترام گذاشت . او حتی وقتی که با این سئوال مواجه شد که شیخ دیاباته نتوانست انتظارها را برآورده کرده و کار خاصی را انجام دهد ، به دفاع از تفکرات محمود فکری پرداخت و گفت اگر دیاباته در این بازی گل زده بود همه از این تعویض بعنوان تعویض طلایی یاد می کردند .
تفاوت نگاه علمی و احساسی زمانی بیشتر شد و شخصیت قابل احترام حمید مطهری به چشم آمد که آرش برهانی مربی جوان استقلال روی خط برنامه فوتبال برتر آمد و بیشتر از آنکه به مباحث فنی بپردازد تلاش داشت به حواشی دامن زده و مدام یک حرف را تکرار کند که چرا رضا کرمانشاهی داور بازی ، برخورد توپ به دست وحید امیری را پنالتی نگرفته است . این در حالی بود که تمام کارشناسان داوری با ادله لازم تاکید داشتند که آن صحنه پنالتی نبوده است .
به هر روی فوتبال ما اگر می خواهد پیشرفت کند باید دهها مربی جوان و با دانشی چون حمید مطهری داشته باشیم که رویکری متفاوت و قابل احترام در فوتبال دارند . یقینا چنین مربیانی هر چه بر تعدادشان اضافه شود ، افق روشنی پیش روی فوتبال ایران قرار می گیرد .
و حسن ختام این مقال اشاره ای به این نظر امیر قلعه نویی که چندی پیش می گفت هافبک هایی که در دوره بازیگری خود خلاق و سازنده بوده اند ، آینده روشنی در عرصه مربیگری دارند .

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.