لطفا یارانه نقدی را صرف رونق تولید و ایجاد اشتغال کنید
12 بهمن 1399 - 5:12
شناسه : 13980
7
پرداخت یارانه نقدی ، چگونگی پرداخت آن به دهک ها و نحوه محاسبه قیمتی آن طی این سالها به محلی برای مجادله دولت و مجلس تبدیل شده است . بویژه در حال حاضر که مجلس اصولگرا خود را دربست در مقابل دولت و مقابله با سیاست های حسن روحانی به لحاظ سیاست های معیشتی اقشار مختلف مردم می بیند .
نویسنده : حجت اله اکبرآبادی منبع : فرهنگ ایرانیان
پ
پ

هر چند که بطور معمول این مجادله ها به قول معروف برای مردم آب ونان نمی شود و حتی اگر رقم یارانه سه و چهار برابر نیز شود با توجه به تورم فزاینده کشور چندان نمی تواند دندان گیر باشد و زخمی از زندگی اقشار آسیب پذیر جامعه را التیام بخشد ، اما در آستانه انتخابات ۱۴۰۰ ریاست جمهوری برای گروههای سیاسی حسابی سبد رای به همراه دارد تا این اختلاف ها هر چه که به ماهها و روزهای پایانی دولت دوازدهم نزدیک می شویم شدیدتر از قبل شود .
جالب است هنوز بودجه ۱۴۰۰ به صحن علنی مجلس نیامده و در کمیسیون تلفیق ، بودجه مشغول چکش کاری است تا به قول رییس مجلس جلوی رانت خواری ها در بودجه گرفته شده و آن را به نفع مردم نیازمند تغییر جهت دهند ، سخنگوی کمیسیون تلفیق طی روزهای گذشته به دفعات پشت تریبون آمده تا از مصوبات بودجه ای مجلس بگوید . مثل اینکه براساس مصوبه این کمیسیون یارانه نقدی در دو سقف پرداخت می شود که ۵۸ میلیون نفر یک مبلغ و مازاد بر ۵۸ میلیون نفر تا سقف ۸۰ میلیون نفر، مبلغ دیگری دریافت خواهند کرد. حداقل پرداختی نیز مبلغ ۹۱ هزار تومان به کلیه یارانه بگیران خواهد بود .
از سوی دیگر و به گفته حسین علی حاجی دلیگانی یکی از اعضای کمیسیون تلفیق در سال آتی یارانه نقدی و معیشتی تجمیع خواهد شد و کل منابع مربوط به پرداخت نقدی یارانه از ۷۴ به ۱۴۶ هزار میلیارد تومان رشد کرد.
او در توضیح بیشتر چنین گفته است: در تبصره ۱۴ لایحه بودجه که از طرف دولت به مجلس ارائه شده منابع ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی لحاظ شده بود. مجلس و کمیسیون تلفیق بر حذف ارز دولتی نهاده‌های دامی تاکید داشتند تا از این طریق برای پوشش افزایش قیمت اقلام مربوطه با یارانه نقدی این افزایش قیمت را جبران کنند. در نهایت با حذف ارز ترجیحی منابع تبصره ۱۴ بودجه به ۴۲۹ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.
حاجی دلیگانی‌ با اشاره به اینکه در لایحه پیشنهادی دولت ۴۳ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی و ۳۱ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه معیشتی لحاظ شده بود، اضافه کرده؛” بر اساس مصوبات کمیسیون تلفیق و بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات نهاده های دامی، این منابع به ۱۴۶هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.”
خب تا اینجا کاملا دستگیرتان شد که قرار است سال آینده مبلغ یارانه ها دو برابر شده و محل درآمدی آن نیز از محل حذف یارانه ارز ۴۲۰۰ تومانی یارانه نهاده های دامی تامین خواهد شد . جالب است همین چند ماه پیش قیمت مرغ به یکباره صعودی شد و کارشناسان دلیل آن را کمبود نهاده های دامی و عدم توزیع آن در بین واحدهای تولیدی مرغ گوشتی بر شمردند .
در اینجا این سئوال مشخص مطرح می شود که آیا نمایندگان محترم مجلس ابعاد حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در جهت واردات نهاده های دامی را لحاظ کرده اند و آیا این حذف به افزایش قیمت گوشت و مرغ نخواهد انجامید ؟!
بی شک اگر تصمیمی گرفته می شود باید ابعاد این تصمیم از زوایای مختلف مورد توجه قرار گیرد تا سال آینده دولت سیزدهم فارغ از هر نوع گرایشی ،در مقابل عمل انجام شده افزایش سرسام آور قیمت گوشت و مرغ قرار نگرفته و سفره اقشار آسیب پذیر خالی خالی از مواد پروتینی نشود .
دیروز در خبرها خواندم که رستوران های جنوب تهران کباب برگ را از منوی خود حذف کرده و زرشک پلو را با اسکلت مرغ به مشتریان خود ارایه می دهند تا اقشار آسیب پذیر جامعه بدین گونه دل خود را خوش دارند که با زرشک پلو دندانی هم به اسکلت مرغ می زنند و حداقل طعم مرغ را زیر زبان خود مزه مزه می کنند .
امروز که نزدیک به ۱۱ سال از اجرای سیاست تعدیل اقتصادی ، آزادسازی قیمت حامل های انرژی و به تبع آن پرداخت یارانه ۴۵ هزار تومانی به دهک های پایین جامعه می گذرد ، بسیاری عقیده دارند که اجرای این سیاست نتوانسته است تمام و کمال مراد قانونگذاران را تامین کند . امسال هم که طبق آنچه بدان اشاره رفت مجادله بر سر آن بالاست و معلوم نیست این سیاست پرداخت یارانه به کجا خواهد انجامید و چه فرجامی خواهد داشت .
یقینا این هنر نیست که قیمت ها روز به روز افزایش یافته و یک دهم این افزایش قیمت ها در قالب یارانه ماهیانه و معیشتی که در ۱۴۰۰ تجمیع می شود به اقشار آسیب پذیر باز گردد . به عبارت دیگر ۱۰ تومان افزایش قیمت دهیم و یک تومان را به جیب اقشار کم درآمد و کم برخوردار برگردانیم و کاملا طبیعی است که ثروتمندان جامعه از این افزایش قیمت ها کک شان نیز نمی گزد .
در نظر بگیرید که امروز خط فقر طبق آنچه خود مسوولان دولتی و مجلس می گویند چندین برابر حداقل حقوق پرداختی به کارگران و کارمندان است و طبیعتا این افزایش مبلغ یارانه هم نمی تواند اقدامی در جهت برقراری عدالت و رفع تبعیض ها باشد .
در اینجا این پیشنهاد مشخص را به دولت و نمایندگان مجلس می دهیم که چرا ۴۲۹ هزار میلیارد تومانی که می خواهند در قالب تبصره ۱۴ بودجه به اقشار آسیب پذیر پرداخت کنند ، آنرا صرف رونق تولید و اشتغال زایی ، راه اندازی واحدهای تولیدی جدید و به تبع آن کسب و کار مردم در جهت فایق آمدن بر مشکل بیکاری جوانان نمی کنند ؟
بطور مسلم اگر این کار صورت گیرد نه تنها مجادلات بودجه ای به حداقل خود خواهد رسید بلکه به عوض پرداخت پولی که به زخم زندگی اقشار آسیب پذیر تیز نمی آید ،‌جوانان بیکار سر کار خواهند رفت تا بحران بیکاری که پیامدش می تواند به ناهنجاریهای زیادی ختم شود ، فرجامی نیک یابد . بی جهت هم نگفته اند به جای دادن ماهی ، باید ماهیگیری را یاد مردم داد .

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.